וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם תשתיות חמאס בגזרת חברון הרימו ראשן - צה"ל ייאלץ להסיר כפפות

7.11.2015 / 0:34

לילה מתוח בעיר, שמארחת אלפי מבקרים לרגל "שבת חיי שרה" וחוותה ביממה האחרונה ניסיון דריסה ושני פיגועי ירי. בצה"ל נערכים למבצע מעצרים באזור, מחשש שהפיגועים יביאו להתקוממות חמאס ולדרדור המצב

צילום: דוברות מד"א

אירועי "שבת חיי שרה" שמתקיימים מדי שנה ביישוב היהודי בחברון סוחפים אחריהם אלפים רבים של מבקרים. השנה, על רקע המצב הביטחוני והתגברות הפיגועים באזור, הגיעו כאלף אנשים בלבד. זו עדות ברורה לשפל שאליו הגיעה תחושת הביטחון של האזרחים. אתמול (שישי) ביהודה ושומרון החל בניסיון של מחבלת קשישה בת 72, חמושה בסכין קומנדו, לדרוס לוחמים שהוצבו בכביש 35, מצפון לחברון. זהות הקשישה, שנורתה וחוסלה, היא אנטיתזה לפרופיל הממוצע של מבצעי הפיגועים בחודשיים האחרונים.

למרות תגבור האזור בכוחות צבא, מג"ב ומשטרה ועיבוי מערכי אבטחה בוצע ניסיון הפיגוע. גורם צבאי בכיר ביהודה ושומרון אמר שלשום כי "לא ניתן באמת לשלוט בלבבות הציבור הפלסטיני ולא באמת יודעים בצה"ל כמה הפעילות בשטח מסכלת פיגועים עממיים". עם זאת, אתמול החלו בצה"ל להיערך למבצע מעצרים נרחב באזור.

עוד בוואלה! NEWS:
מסתמן: איש לא יואשם בהרג היהודי שנחשד כמחבל ונורה בבירה
תיעוד: מסתערבים עוצרים פלסטיני במהלך הפרות סדר בבית לחם
עם חליפה בהפרות סדר: הפייסבוק סוחף גם את מעמד הביניים הפלסטיני

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
4,000 מבקרים הגיעו ליישוב היהודי לסוף השבוע. מקום פיגוע הירי ליד מערת המכפלה, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

במערכת הביטחון עדיין מנסים לאתר הסבר משכנע לניסיון פיגוע הדריסה. על אף שאין תשובה חד משמעית, אי אפשר לנתק את המעשה מההסתה הפרועה בכלי התקשורת הפלסטיניים, ובהם גם כלי התקשורת של הרשות הפלסטינית, שמציגים טנקים של צה"ל מטפסים על הר הבית ודורסים מתפללים מוסלמים. אחרי שמפרסמים שקר עשרות פעמים, גם מפיצי התעמולה מתחילים להאמין לשקר של עצמם. השקרים הללו משפיעים במידה רבה גם על קשישים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

הטענה שאין יד מכוונת נסדקה

חברון שרויה במתח עמוק. החשדנות בין פלסטינים ליהודים בחודשיים האחרונים שברה שיאים חדשים מאז אירועי מערת המכפלה ב-2009, אז פרצו מהומות ופיגועים שנמשכו יותר מחודשיים בעקבות הכרזת הממשלה כי המקום הוא אתר מורשת לאומית. ולמרות זאת, במערכת הביטחון התעקשו שאין תשתיות טרור ממוסדות שמעורבות בסדרת הפיגועים האחרונה ושאין יד מכוונת.

טענה זו נסדקה אמש, אחרי שני פיגועי ירי שאירעו בזה אחר זה. בפיגוע הראשון בוצע ירי משכונת אבו סנינה לעבר מערת המכפלה. נער בן 16 נפצע באורח בינוני וצעיר בן 18 נפצע באורח קל. הירי בוצע משכונת אבו סנינה, אותה שכונה שממנה נורתה למוות לפני יותר מעשור התינוקת שלהבת פס מחברון.

כשעה וחצי בלבד לאחר מכן נפצע ישראלי בן 20 באורח קשה בפיגוע ירי בצומת הכניסה לכפר בית ענון. ירי בוצע אמש גם לעבר מפקדת אוגדת יו"ש. במקרה הזה לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

נטרול המחבלת בחלחול. טוויטר, צילום מסך
השקרים משפיעים גם על קשישים. המחבלת שניסתה לדרוס חיילים מצפון לחברון/צילום מסך, טוויטר

קשה מאוד שלא להעריך כי יש קשר בין האירועים. השימוש בנשק חם והסמיכות בלוחות הזמנים בין האירועים כורכים בתוכם את החשש העיקרי בצה"ל מכך שרצף הפיגועים העממיים יימשך וכתוצאה מתהליך טבעי של התקוממות שלא מצליחים לגדוע את ידיה ורגליה, יקומו תשתיות הטרור של חמאס, הממוסדות והחמושות באזור ששומרות את הנשק ליום הדין, ויצאו לבצע פיגועי איכות בגזרת חברון, שמוגדרת בשלב זה המוקד האלים ביותר.

בצה"ל חוששים להיגרר לענישה קולקטיבית

חברון מתודלקת בשל החיבור לחמאס בעזה והקשר הדתי להר הבית. אך ריבוי הפיגועים משקף גם את הייאוש מחוסר פתרון מדיני באופק ומהמצב הכלכלי. הקרבה ליישוב היהודי והיכולת לבצע פיגועים מטווחים רחוקים, בדיוק כפי שאירע הערב, מגדילים את הנפיצות בעיר.

בצה"ל מנסים לטפל בטרור העממי ובתשתיות הטרור הממוסדות בשיטת האקולייזר: להקים חסמים זמניים סביב שכונות בעייתיות, לסגור צירים ולפתוח אותם אחרי יומיים, להגביר את פעילות המעצרים ולהעלות את קצב החקירות, לעכב הלוויות מחבלים ולאיים בכתרים נושמים סביב כפרים ועיירות. כך למשל פעלו הערב כלים הנדסיים של צה"ל לסגירת הכניסה לחברון מכיוון ראס אלג'ורה, בתגובה לפיגועים.

סגירת הכניסות לחברון 6 בנובמבר 2015. סאיד גאנם, ספק 500
חסימת כניסות לחברון, אמש/ספק 500, סאיד גאנם

החשש העיקרי הוא שהטיפול לא ימנע פיגועי ירי נוספים והמציאות תגרור את צה"ל לפעילות אגרסיבית, או במילים פשוטות יותר: לענישה קולקטיבית של האוכלוסייה הפלסטינית בחברון, שכרגע מרביתה מנסה לחזור לשגרה. אם פיגועי הירי יתגברו, בצה"ל כבר לא יוכלו להסתתר מאחורי הטענות שמדובר בפיגועים עממיים בלתי נשלטים ויאלצו להסיר את הכפפות ולתת מענה מוחץ. וזאת תוך כדי שיתוף פעולה בין הרשות הפלסטינית למערכת הביטחון בישראל, על כלל גורמיה.

(עדכון ראשון: 22:34)

סגירת הכניסות לחברון  6 בנובמבר 2015. סאיד גאנם, ספק 500
אחת הכניסות לחברון, אמש/ספק 500, סאיד גאנם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully