וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תימן עוד לא התאוששה - וציקלון נוסף בדרך להכות במדינה

ניר שטיינברג

5.11.2015 / 23:18

ימים אחרי פגיעת הסופה הנדירה "צ'פלה" בחצי האי ערב, נוצרה הסופה הטרופית "מג". היא תתעצם ותעשה כמעט את אותו המסלול לעבר תימן, אך ההערכה שהיא תכה בעוצמה של הוריקן דרגה 1

עריכה: מאיה בן-ניסן, ניר חן, מעצב גרפי: אביחי ברוך, תחקיר: נועה שוסטרמן

בעוד שתימן עדיין מתאוששת מפגיעת הציקלון הנדיר "צ'פלה", סופת ציקלון חדשה שנוצרה היום (חמישי) בים הערבי החלה לעשות דרכה למדינה הערבית.

"צ'פלה", שפגעה השבוע בתימן בעוצמה של הוריקן בדרגה 4 וגרמה לשני הרוגים ולמאות פצועים, רק הספיקה להתפוגג – כשהסופה החדשה "מג" כבר נצפתה בלוויין. כעת היא אוגרת עוצמה ולחות מעל הים עם רוחות של עד 80 קמ"ש. "מג" צפויה לעבור את אותה הדרך לעבר תימן ומפרץ עדן, והיא עתידה להכות בתחילת השבוע הבא כמעט באותה נקודה כפי שהיה בציקלון הקודם, לא רחוק מהעיר מוקאלה. צפי הרוחות המקסימלי הוא כ-140-150 קמ"ש – שווה ערך להוריקן בדרגה 1.

עוד על מזג האוויר
תיעוד: הציקלון העוצמתי "צ'פלה" שוטף את תימן
שיטפונות בלי סוף וציקלון אימתני: האל ניניו אשם במזג האוויר הקיצוני?
כשצפרדע צפה: צפו בנזקי ההצפה מהגשם הכבד בירושלים

הציקלון "מג" בים הערבי בדרכו לפגוע בתימן. צילום מסך ALLMETSAT, צילום מסך
הציקלון "מג", מימין למטה, מעל הים הערבי, בתמונת לוויין מהערב/צילום מסך, צילום מסך ALLMETSAT

"מג" תכה תחילה, כנראה ביום ראשון, באי התימני סוקוטרה, שספג את מרבית הנזק שיצרה "צ'פלה". הסופה הביאה עמה כמויות גשם שיורדות שם במשך כמה שנים - זאת, בתוך ימים אחדים. הגשמים יצרו הצפות ושיטפונות וגררו אחריהם נזק רב. בסך הכול, 40 אלף איש נאלצו בשבוע שעבר להתפנות מחשש לפגיעה. מאות נפצעו ועשרות בתים נהרסו. המסלול המדויק של "מג" אינו ברור עדיין, והיא חזקה הרבה פחות מאשר קודמתה – אולם החשש המרכזי מהסערה הזו הוא מהצפות באזורים שטרם הספיקו להתאושש מהפגיעה בתחילת השבוע. לפי החזאים, משקעים רבים יירדו במהלך השפעת הסערה לא רק בתימן אלא גם בכל אזור מפרץ עדן, בקרן אפריקה והלאה לתוך סומליה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מסלול הציקלון "מג" שעתיד לפגוע בתימן. הסוכנות האמריקנית לאוקיינוסים ולאטמספירה, אתר רשמי
המסלול שצפויה "מג" לעבור לפני שתפגע בתימן בתחילת השבוע/אתר רשמי, הסוכנות האמריקנית לאוקיינוסים ולאטמספירה

"צ'פלה" היה הציקלון החזק ביותר שהכה בתימן בעלת האקלים הצחיח יחסית, ולפי המומחים – המסלול החריג של הסערה לעבר חצי האי ערב קשור לתופעת האל ניניו שמשפיעה על כל העולם בסתיו הזה. סערה שנייה בתוך שבוע נותנת משנה תוקף לאותה הערכה.

האל ניניו היא תופעה אקלימית המתרחשת אחת לכמה שנים, שבמסגרתה ישנה עלייה בטמפרטורה של מי האוקיינוס השקט. זו גורמת לשינוי הזרמים ולהקצנה בדפוסי האקלים באזורים נרחבים על פני הגלובוס. בעוד שאזורים מסוימים חווים יותר גשם וסערות, אחרים חווים בצורות קשות. בשנת אל ניניו מזרח האוקיינוס השקט מתחמם (עד כדי 2.5 מעלות השנה) וכתוצאה מכך לחץ אוויר נמוך ולחות טרופית מגיעה ביתר שאת לאזור המפרץ הפרסי ולים סוף.

הצפות באי התימני סוקוטרה בשל ציקלון "צ'פלה", נובמבר 2015. רויטרס
הצפות בסוקוטרה בעקבות ציקלון "צ'פלה" השבוע/רויטרס
הצפות באי התימני סוקוטרה בשל ציקלון "צ'פלה", נובמבר 2015. רויטרס
הצפות באי התימני סוקוטרה בשל ציקלון "צ'פלה", נובמבר 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully