וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההורים ברמת אביב ג' התלוננו - העירייה סגרה את בית הכנסת

3.11.2015 / 8:15

בית הכנסת התימני פועל זה 35 שנים בבית ספר בשכונה שבצפון תל אביב. הורי התלמידים טענו כי נוכחות המתפללים מפריעה לתלמידים, והעירייה - ללא כל בדיקה - נענתה לבקשה. בין התלונות: במחסן נמצא שומשום, שאליו רגיש אחד הילדים

בית ספר ממלכתי רמת אביב ג', נובמבר 2015. ראובן קסטרו
ההורים לא מסכימים למפגש בין המתפללים לתלמידים. בית הספר ברמת אביב ג'/ראובן קסטרו

בית הכנסת התימני ברחוב פינשטיין שבשכונת רמת אביב ג' פועל זה 35 שנים. מדובר באחד משני בתי כנסת בשכונה כולה, והוא משרת כ-15 מתפללים קבועים המגיעים לבית הכנסת הקטן ששוכן במבנה של בית הספר היסודי רמת אביב ג'.

בשנים האחרונות התחלפה הנהלת בית הספר, והורי התלמידים החלו להתלונן על כך שהמתפללים מפריעים לילדיהם. התלונות הגיעו לעיריית תל אביב-יפו, וזו - מבלי להודיע או לבדוק את אמיתותן - החליטה לסגור את בית הכנסת במהלך השבוע. בבתי ספר רבים בעיר נהוג להשכיר מבנים לתנועות נוער, למבחני פסיכומטרי, לאוניברסיטה הפתוחה ולשימושים נוספים - אך לא ברור במה שונה המקרה הנוכחי.

בית ספר ממלכתי רמת אביב ג', תל אביב, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
המכתב המורה על סגירת בית הכנסת/ראובן קסטרו

בין התלונות, שהועברו להנהלת בית הספר ולעירייה, טענו ההורים כי המתפללים נפגשים לעתים עם ילדי בית הספר, והם אינם מוכנים להסכים למפגש כזה. עוד טענו ההורים כי לאחר שנאלצו המתפללים לפנות את המבנה, ששימש כמקלט במהלך מבצע "צוק איתן", נמצאו בין חפציהם כמה בקבוקי אלכוהול, סכיני מטבח, ושומשום - שאליו רגיש אחד מהתלמידים.

בינואר האחרון נערכה ישיבה עם נציגי העמותה שמפעילה את בית הכנסת, שהסבירו כי בימים אלה נבנה בית כנסת חדש לקהילתם, אולם בנייתו תיארך כשנתיים. עד אז, ביקשו להמשיך ולהשתמש במבנה שבבית הספר.

ההורים מצדם הלינו כי "המתפללים מגיעים לבית הספר בשעות הבוקר ואמורים לעזוב עד השעה 7:30, כאשר במרבית המקרים חלקם לומדים דף גמרא במקלט, ולכן עוזבים לאחר שעה זו. כמו כן, המתפללים מגיעים לשעת תפילת המנחה בשעה 16:00, בזמן שהצהרון מסתיים ב-16:30, כאשר ילדים רכים בשנים מצויים ליד כיתת המתפללים". במקרה נוסף, נטען כי אחת מהילדות בצהרון שבבית הספר ראתה את אחד המתפללים יוצא מהשירותים של בית הספר - במקום להשתמש באלה של בית הכנסת. לטענתו, הוא "לא התאפק".

בעקבות אותה הפגישה הושגה הסכמה, לפיה המתפללים יעזבו עד השעה 7:30, ולא ישובו לפני 16:00. אלא שלפני כשבוע, הגיע לפתע מכתב מעיריית תל אביב-יפו המורה לעמותת "מקור חיים", שמפעילה את בית הכנסת, להפסיק להשתמש במבנה במהלך השבוע בשל תלונות נוספות שהגיעו. תלונות אלה לא נבדקו, והעירייה החליטה בצעד לסגור את בית הכנסת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"בית הכנסת מוכן לעשות הכול כדי שיאשרו לו להמשיך להתפלל"

"נפגשנו עם העירייה - קיבלנו אישור כתוב להמשיך - ואז פתאום באים וסוגרים לנו"

בהמשך השבוע, הוגשה לבית המשפט המחוזי בעיר עתירה מנהלתית נגד החלטת העייריה. "באי בית הכנסת מקפידים לצאת לפני תחילת הפעילות", נכתב בעתירה. "מדובר בשערורייה. העירייה מוציאה צו הפסקת פעילות לימי חול לעמותה כאשר היא אינה בודקת את הטענות שבבסיס הצו, אינה מאפשרת לעמותה לטעון נגדה וכשהצו עומד בסתירה מוחלטת להסכמות והרשאות שניתנו על ידי העירייה עצמה".

העתירה טוענת לפגיעה בחופש הפולחן, כאחד מעיקרי היסוד שמדינת ישראל מושתתת עליהם. עורך הדין אייל סילמן, שהגיש את העתירה, טען כי "בית המשפט צריך לעשות הכל כדי למנוע את סגירתו של בית הכנסת, והיה ראוי שיבואו בדברים כדי להסדיר את הנושא בכל דרך".

"ניסיתי לבוא בדברים עם העירייה ולבקש ראיות לכל טענה שלהם ולא קיבלתי דבר", הוסיף. "מדובר באנשים שבסך הכל רוצים להתפלל בשקט. הם יעמדו בכל תנאי של העירייה שיידרש. סגירת בית כנסת בישראל בוודאי אינו אירוע משמח בשום מקרה. נפגשנו עם העירייה - קבלנו אישור כתוב להמשיך - ואז פתאום באים וסוגרים לנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב שהועבר לאנשי בית הכנסת, והוגש יחד עם העתירה המנהלית/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, העירייה קיימה פגישת הידברות עם נציגי בית הכנסת, במסגרתה הוסבר להם כי על פי הנחיות משרד החינוך, מטעמים ברורים, אין לאפשר גישה למבוגרים לשטח בית הספר בשעות הלימודים, אשר חופפות לשעות התפילה, על מנת לא ליצור מגע של המתפללים עם קטינים הלומדים במקום. זאת, לאחר שהתקבלו תלונות הורים על הטרדת התלמידים על ידי המתפללים. יודגש כי האיסור הוא לימי חול בלבד, כאשר בימים שישי ושבת מורשים הבאים להתפלל במקום. יצוין כי בימים אלה נבנה ברמת אביב ג' בית כנסת שמיועד לשרת את ציבור המתפללים, על קרקע שהקצתה לכך העירייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully