וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון בעצרת: "רק אתם תקבעו אם דרכו של רבין ניצחה"

בעצרת לציון 20 שנה לרצח, בנוכחות עשרות אלפים, נאם קלינטון ואמר כי "רבין לא רצה שישראל תבחר בין יהודית לדמוקרטית". ריבלין אמר: "יוצרי תמונות האס-אס, איננו פוחדים מכם". הנואמים נושאים דבריהם מאחורי זכוכית משוריינת

עריכה: יאיר דניאל

עשרות אלפי בני אדם הגיעו אמש (שבת) לעצרת הזיכרון המרכזית לציון 20 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין בכיכר שעל שמו בתל אביב. הנואמים, ובהם נשיא המדינה ראובן ריבלין, נשאו דבריהם מאחורי זכוכית משוריינת על בימת הכיכר. בין היתר, השתתף בעצרת גם נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון, אשר הגיע במיוחד לארץ כדי לשאת בה נאום, ושודר נאום מוקלט של נשיא ארצות הברית ברק אובמה.

"לפני 20 שנה עמד כאן הרוצח הארור וכיוון את כוונת האקדח ליצחק רבין. יצחק נפל במערכה – כולנו היינו על הכוונת", אמר הנשיא ריבלין. "מדינת ישראל. הדמוקרטיה הישראלית. החברה הישראלית. התקווה הישראלית. אנחנו מתייצבים כאן היום, יחד, מול הכוונת של אותו הרוצח; מול השנאה והמשטמה של שוליים קיצוניים ואלימים- כדי לומר: לא תוכלו לנו. מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית; מדינת ישראל של מגילת העצמאות לא תיפול קורבן על מזבח האלימות וההפחדה שלכם. לעולם לא".

הנשיא הוסיף: "למשתיקים ולמאיימים, למניפי האגרופים הקפוצים, ליוצרי תמונות האס-אס למאיימים על חברי וחברות כנסת, שופטים ושופטות, למאיימים על שרים וראשי ממשלות, אני רוצה לומר היום: 'אנחנו לא מפחדים - מכם'".

עוד בוואלה! NEWS:
מ-0 ל-100 קמ"ש ברגע: צפו בסרטונים שעשו את הסערה
הפלסטינים טוענים: תינוק מת משאיפת גז מדמיע שנורה על ידי צה"ל
ישראל העבירה לפלסטינים גופות של שבעה מחבלים

ריבלין: "יוצרי תמונות האס-אס, אנחנו לא פוחדים מכם". צילום מסך
"לא מפחדים מהמסיתים". הנשיא ריבלין, אמש/צילום מסך

לדבריו, "הדמוקרטיה הישראלית איתנה מספיק, אנחנו חזקים ואמיצים מספיק כדי לפתוח לרווחה את שערי הישראליות; כדי שכל קבוצה בתוכנו תיקח חלק שווה בעיצוב דמותה ועתידה של מדינת ישראל. אנחנו כאן היום, כי יש לנו חלום. כי לצד הוויכוח על הדרך, לצד התקוות והזהויות השונות שלנו, יש לנו גם חלום משותף. יש לנו תקווה ישראלית משותפת". הוא הוסיף: "אנחנו מתווכחים על הדרך, אבל אנחנו חולמים יחד- על ישראל שכולנו נרגיש חלק ממנה. על ישראל יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית בדיבור אחד".

ריבלין המשיך ואמר כי העם עדיין לא עוסק מספיק בהקשה ובאיחוי הקרעים. "עשרים שנים חלפו, ועדיין. אנחנו עוסקים יותר מדיי בחיטוט בפצעי העבר ופחות מדיי בבניין העתיד. יותר מדיי בתחושת הצדק והעלבון של כל צד, מחנה ומגזר בתוכנו, ופחות מדיי בהבנה ובהקשבה לצד האחר. יותר מדיי בפחד, פחות מדיי בתקווה. אנחנו לא צריכים לפחד", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
עצרת לציון 20 שנה לרצח רה"מ יצחק רבין ז"ל. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
עשרות אלפים בכיכר/ראובן קסטרו

לעצרת הגיע גם קלינטון, שהיה נשיא ארצות הברית בזמן הרצח. "אתמול, כשהייתי בירושלים, עשיתי את מה שעשיתי בכל אחד מביקוריי בישראל ב-20 השנים האחרונות; עמדתי ליד המצבה של יצחק רבין. חשבתי על חייו, על השיעורים שהוא העביר ועל המורשת שהוא העביר לכולנו. למדתי ממנו", סיפר.

הוא אמר כי "כשותפו, ראיתי אותו בכל אחת מהתפניות בחייו, וכיצד בכל פעם הוא בחר שלא להתכחש לעובדות. כשהוא חתם על הסכם השלום בבית הלבן בספטמבר 1993, הוא אמר לפלסטינים: 'אנחנו נועדנו לחיות ביחד על אותה האדמה'. שאלתי אותו למה הוא החליט לעשות את זה, והוא אמר שהוא לא רוצה שישראל תגיע לצומת שבו היא תצטרך לבחור אם היא רוצה להיות מדינה יהודית או מדינה דמוקרטית. הוא אמר שהוא חושב שיש לחלוק את העתיד עם הפלסטינים".

קלינטון הדגיש כי "הדבר השני שלמדתי ממנו, הוא שאחרי כל הקרבות והמאבקים שהשתתף בהם, הוא לא הפסיק לראות את יריביו כבני אדם עם זכות לחיים, כמו שלו עצמו יש. הדבר השלישי, ואולי החשוב ביותר שלמדתי ממנו, הוא שהוא סירב לוותר על החלום לשלום לנוכח האלימות. הוא אמר: 'אנחנו נילחם בטרור כאילו שאין משא ומתן, ואנחנו ננהל משא ומתן כאילו שאין טרור'". לבסוף, אמר: "הלילה, כשתצאו מכאן, הצעד הבא שלכם יקבע אם דרכו של רבין ניצחה. רק אתם תחליטו שעתיד של שלום מסוכן פחות מעתיד של מלחמה למדינת ישראל".

ביל קלינטון בעצרת לציון 20 שנה לרצח רה"מ יצחק רבין ז"ל. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
"היום שבו רבין נרצח היה היום הגרוע ביותר בכהונתי". קלינטון/ראובן קסטרו

בנאומו המוקלט, אמר אובמה כי "זה כבוד גדול להצטרף אליכם שוב, לזכור את חייו של הלוחם למען השלום יצחק רבין". הוא סיפר כי "בלילה שבו הוא נלקח מאתנו, יצחק הסתכל אל האלפים שנאספו בכיכר הזו והוא אמר שהשלום עדיף על נתיב המלחמה והבטיח לקחת כל הזדמנות, לבדוק כל דרך כדי להשיג שלום צודק. יצחק רבין הבין את הסכנות שעמן מדינת ישראל מתמודדת. אחרי הכול, הוא הגן על ישראל כחייל וכרמטכ"ל. אבל הוא גם אמר שהפלסטינים לא יוכלו להישלט לנצח בעזרת הכוח, וכמו מדינאי אמיתי הוא התכוון לבחון כל הזדמנות, כל אפשרות להשיג שלום. ובימים קשים אלה, לישראלים, לפלסטינים ולאזור, החיים של יצחק, החלום שלו, ממשיכים לעורר בנו השראה".

בהמשך הוסיף הנשיא האמריקני כי "כשאתם עומדים פה למען העתיד שאתם מאמינים בו, דעו לכם שהמחויבות של ארצות הברית לביטחונה של מדינת ישראל, מעולם לא תתערער. כך גם מחויבותנו לתמוך בישראלים ובפלסטינים בניסיונם להשיג שלום. עודני מאמין במה שאמרתי בירושלים לפני שנתיים - שלום הוא נחוץ, צודק ואפשרי. שלום נחוץ משום שהוא הדרך היחידה להבטיח ביטחון אמיתי ומתמשך לישראלים ולפלסטינים".

הוא טען כי הפתרון היחיד בדרך לשלום הוא שתי מדינות לשני עמים. "שלום הוא אפשרי, אם שני הצדדים מוכנים לעשות פשרות ולקחת סיכונים למען הפתרון האמיתי היחיד - שתי מדינות לשתי עמים. מדינה יהודית דמוקרטית שחייה לצדה של מדינה פלסטינית, עצמאית, נפרדת ובת קיימא. לא משנה כמה קשים הימים. לא משנה כמה קשה הנתיב. זה החזון שאיננו יכולים לוותר עליו", סיים.

עצרת לציון 20 שנה לרצח רה"מ יצחק רבין ז"ל. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
עצרת לציון 20 שנה לרצח רה"מ יצחק רבין ז"ל. אוקטובר 2015/ראובן קסטרו

"במשפחה כמו במשפחה יש אהבה, יש קרבה, יש דאגה ואכפתיות. אך יחד עם זה יש גם חילוקי דעות, ויכוחים ומריבות", אמרה שרה רוזנפלד, אמו של מלאכי רוזנפלד שנרצח בפיגוע ירי בסוף חודש יוני. "נשאלתי בימים האחרונים לא מעט – איך זה שבחרתי להגיע לכאן הערב. האמת היא שהשאלה הפתיע אותי, היה לי כל כך ברור שההזדמנות לעמוד יחד בבמה אחת, בכיכר אחת עם כל אחי ואחיותיי, היא מתנה עבורי ודרך הולמת לכבד את זכרו של מלאכי שלי. אני מחפשת כבר הרבה זמן דרך להתחבר ולחבר ומקווה שאכן יהיה המשך ותוקף לרעיון שהביא אותי לכיכר הזו הערב. כי בסופו של יום שלומי קשור בחוט לשלומכם". הוא הוסיף: "היום שבו רבין נרצח היה היום הגרוע ביותר בכהונתי".

בהמשך, סיפרה על תגובתו של בנה המנוח, כששמע על רצח ראש הממשלה כשהיה ילד. "אני זוכרת עד היום את התגובה של מלאכי, הילד הקטן שלי שהיה אז בן שש, כששמע על הרצח הנוראי של ראש הממשלה שלנו. את הזעזוע, את הדמעות שבעיניים", שחזרה. "ואני סבורה שאם ילד כה קטן בהתנחלות רחוקה הרגיש כזו טלטלה, אין ספק שבסופו של דבר באמת כולנו משפחה אחת. בעניין הזה ובעוד עניינים אין קיטוב ואין פילוג. כי באמת רב המשותף על השונה ובאמת אם רק נרצה - אין זו אגדה".

עצרת לציון 20 שנה לרצח רה"מ יצחק רבין ז"ל. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
"השלום נרצח עם רבין". העצרת, אמש/ראובן קסטרו
עצרת לציון 20 שנה לרצח רה"מ יצחק רבין ז"ל. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
הורים, ילדים, בני נוער וקשישים. עשרות אלפים בעצרת/ראובן קסטרו
עצרת לציון 20 שנה לרצח יצחק רבין. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
בני נוער בסמוך לאנדרטה/ראובן קסטרו

קלינטון משמש, לטענת מתנגדי מתווה הגז בתור לוביסט של חברת "נובל אנרג'י", השותפה בקידוחי הגז במים הטריטוריאליים של ישראל יחד עם קבוצת "דלק" הנשלטת בידי יצחק תשובה. במהלך הנאום, אמרו פעילי מטה המאבק בגז כי מחו מחאה שקטה והניפו שלטים.

"נכבד את העצרת כי רבין היה תומך במאבק, אין כוונה לשרוק בוז", הבהיר מוקדם יותר יוסי דורפמן, ממובילי מאבק הגז. "נניף שלט ובו נודה לקלינטון על שהגיע לכבוד יום הזיכרון לרבין, אבל נבקש שיפסיק לעשות לובי לנובל אנרג'י. נכבד את האירוע, אבל לא יכול להיות שהוא מגיע לארץ בשנת 2013 על תקן לוביסט בשיאו של המאבק על הייצוא, וגם היום הוא מגיע בזמן המאבק על מתווה הגז. אנחנו יודעים שהוא הפעיל לחצים במטרה שישראל תתקפל מול הדרישות של נובל אנרג'י, אז חשוב שאזרחי ישראל יידעו את הדבר הזה ואנחנו מתכוונים למחות בשקט, תוך כבוד לאירוע ולרבין, שגם הוא לא היה מסכים לשחיתות".

עצרת לציון 20 שנה לרצח רה"מ יצחק רבין ז"ל. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
"כולנו משפחה אחת". הקהל בעצרת/ראובן קסטרו
עצרת לציון 20 שנה לרצח יצחק רבין. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
"זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה". צעירי תנועות הנוער, אמש בכיכר/ראובן קסטרו

מפת החסימות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לי זה מובן מאליו להיות כאן", אמר דני הירשברג, מזכ"ל בני עקיבא. "רצח ראש ממשלה, הוא רצח ראש ממשלה של כולנו. הייתה לנו מחלוקת על הדרך ועל המסע לשלום והיא לא השתנתה. אנחנו עדייו חלוקים. ויחד עם זה, העובדה שראש הממשלה נרצח הוא אסון טרגי. אני כאן כי אני חפץ חיים ובחברה אלימה אין חיים. זה מכנה משותף לכל תנועות הנוער. מגיעים מכאן באוטובוסים בשומרון כי כולנו שותפים לאמירה הלא מתפשרת למאבק על הדמוקרטיה".

תומר שמוקלר מתנועת "דרור ישראל" אמר כי "על הרצח להפוך לתמרור אזהרה לסמל למאבק על הדמוקרטיה ששותפים לו כל הציבורים". עוד הוא הוסיף כי "חשוב ומחזק שהגיעו לכאן יהודים וערבים ודתיים וחילונים ביחד להיאבק על דמותה של החברה שלנו".

בשל העצרת נחסמו לתנועה החל מהשעה 17:00 ועד לשעה 01:00 רחובות וצירים רבים במרכז תל אביב, בהם: אבן גבירול משדרות שאול המלך עד פנקס בשני הכיוונים, שדרות שאול המלך מוויצמן עד אבן גבירול, פרישמן, דוד המלך, גורדון, שדרות בן גוריון, ארלוזורוב מוויצמן עד דיזנגוף בשני הכיוונים. כמו כן, ייחסמו לתנועה רחובות סמוכים המובילים למתחם האירוע.

עצרת לציון 20 שנה לרצח רה"מ יצחק רבין ז"ל. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
צעירי התנועות בני עקיבא והנוער העובד והלומד/ראובן קסטרו

העצרת אורגנה על ידי קואליציית "זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה" בהובלת תנועות הנוער הציוניות, ארגונים חברתיים, התנועות המיישבות ומרכז רבין אשר הצטרף השנה לארגון העצרת. מהמארגנים נמסר כי מטרת העצרת ה-20 היא הפיכת זיכרון הרצח לסמל ותמרור אזהרה חי במאבק על הדמוקרטיה ובניית כוח אזרחי חזק הנאבק על קיומה.

(עדכון ראשון: 17:00)

עצרת לציון 20 שנה לרצח יצחק רבין. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
בני בנוער מגיעים לעצרת, אמש/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully