וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האצבע על ההדק": יום עם לוחמי צה"ל בחברון הבוערת

29.10.2015 / 19:00

"תירו גז מדמיע, זה סאטלה", צעק פלסטיני לעבר כוח צה"ל שהגיע לתגבר את חברון. על אף שהתושבים שם אוהבים להתריס, החיילים יודעים כמה מסוכן המצב, ולראייה רק היום היו שם שני פיגועים: "זה עניין של שניות עד שקורה משהו"

צילום: יותם רונן, הצלה יו"ש; עריכה: מתן חדד

"יאללה חייל, זרוק עלינו גז מדמיע. זה סאטלה", צעק נער פלסטיני לעבר כוח גבעתי בלב חברון במהלך הפרת סדר. "אתה מבין?", הסביר מפקד המחלקה מגדוד צבר, "אנחנו נלחמים בטרור ובהפרות סדר – ובשבילם, זה משחק ילדים. הגשם הזה עושה להם טוב, כי הגז מדמיע לא יעיל". חברון הפכה בסיבוב האלימות האחרון לאחד ממוקדי החיכוך הקשים. כמעט כל יום נרשמים שם ניסיונות פיגוע, ורק היום כבר אירעו שניים כאלה.

בגלל שכל כך מתוח, בצה"ל החליטו לתגבר את קריית ארבע ואת חברון מכל הכיוונים. בשער הכניסה לקריית ארבע עומדים לוחמים מגדוד 71 של חיל השריון. בציר ציון המוביל ליישוב היהודי ולמערכת המכפלה מסיירים לוחמים של גדוד דוכיפת מחטיבת כפיר ובהמשך בחסם לוחמי חטיבת גבעתי.

עוד בנושא
"יהודי יזרוק להם מילה והכול יידלק": גבעתי יושבת על חבית נפץ בחברון
חייל נפצע קל בפיגוע דקירה באזור חברון; המחבל חוסל
דעה: חברון - אלימות מאז ולתמיד

חייל צה"ל מסייר בעיר חברון. יותם רונן
"בשבילם זה משחק ילדים". חייל צה"ל בפטרול בחברון, היום/יותם רונן

חיילי חטיבת כפיר בגזרה הם טירונים שהתגייסו לפני שלושה חודשים והגיעו לחברון בשבוע שעבר לאור התגברות פיגועי הדקירות באזור. אחד החיילים, בעודו מנסה לתפוס מחסה מהגשם השוטף סיפר על הפיגוע בחסם 160 בדרך למערת המכפלה. "כנראה שהמחבל עבר אותנו והגיע לאחת הסמטאות. הוא הפתיע את החבר שלנו מהגב. אחרי האירוע הוא סיפר לנו שהוא שמע רעש מהמדרגות מאחוריו. הוא הסתובב וראה מולו מחבל בגובה של שני מטר מנסה לדקור אותו בראש. הוא הלך אחורה ונתן לו מכה בחזה עם הנשק וצעק 'מחבל מחבל'. המחבל ניסה שוב לדקור אותו ושרט אותו בראש. הוא לא דקר אבל קיבל מכה. יש לו ממש גולה בראש. המג"בניק שהיה איתו רדף אחרי המחבל וירה בו שני כדורים. זה עניין של שניות, וזה ברור לכולנו. אתה רואה שאנחנו דרוכים. רגע אחד הוא יפתיע אותך וזה סיפור אחר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פלסטינים הולכים בעיר חברון ליד חייל צה"ל. יותם רונן
"אומרים שהם דפוקים. והאמת – כך הם גם מרגישים". חיילי צה"ל ותושבים בחברון/יותם רונן

על אף המתיחות לחיילים מ"כפיר" אסור להסתובב עם כדור בקנה. "לא כולם מחבלים. המבוגרים לא עושים בלגן, רק הצעירים", הסביר חייל צעיר. "אתה רואה שאני מוכן. אני עם אצבע על ההדק". אחרי שיסיים את התגבור בחברון, הוא וחבריו אמורים להמשיך את מסלול ההכשרה בחטיבה המנומרת. "עבר עלינו שבוע קשה", סיפר אחד מחיילי גדוד דוכיפת.

"אי אפשר לדעת מה יהיה כאן בעוד דקה"

"המשמרות סיוט. לפעמים שומרים שלוש שעות, ולפעמים ארבע או שמונה. תלוי במצב בשטח. מנוחה בקושי יש. אי אפשר לדעת מה יהיה כאן בעוד דקה. כל כמה שעות ההנחיות משתנות. כל כמה שעות אומרים לך עם קסדה או בלי קסדה".

הוא המשיך וסיפר על שגרת האבטחה שהם חווים ועל המפגש עם האוכלוסייה המקומית. "הגברים מתלוננים עלינו שבודקים אותם בקפדנות. באגרסיביות. אני לא מתרגש. אני רוצה להרגיש בטוח, שאותי לא עבר מחבל. לגבי נשים? לא בודקים אותן. אלא אם כן יש להן תיק חשוד - ואז מבקשים מגנומטר. אנחנו פשוט נזהרים לשמור על הכבוד שלהן. אני אומר לעצמי בראש 'שהם יפחדו מאתנו לא אנחנו מהם'. תהרוג אותי, אני לא מבין נשים. הגבר רוצה להיות שהיד, אבל מה הן רוצות?".

ניסיון דקירה בחברון, 29 באוקטובר 2015. יותם רונן
ניסיון הדקירה שנגמר בחיסול המחבל/יותם רונן

מתחת ל"בית החום" בחברון יש בית קפה לחיילים שמעניק להם שתייה ואוכל בחינם מסביב לשעון, והוא הפך למוקד עלייה לרגל. אחד מקציני גבעתי שהגיע לראות מה שלום החיילים בגזרה שיתף את התפיסה שלו בנוגע למה שמתרחש בחברון. "העיר הזו הצטרפה באיחור לפיגועים. למה הם התעוררו? אומרים שהם דפוקים. והאמת – כך הם גם מרגישים. ברור לנו שהפיגועים האלה לא יגמרו בקרוב. לי חשוב דבר אחד: להחזיר את החיילים שלי הביתה בשלום. אנחנו לומדים מכל אירוע. מתחקרים. משנים התנהגות. מזלנו שהם לא מאורגנים. למרות זאת אנחנו משתדלים להפריד בין מחבלים לאנשים רגילים".

"התקופה הזו מזכירה לנו את 'צוק איתן'"

את דבריו של הקצין קוטעת קצינת קשר שעברה שם יחד עם חיילת שלה בשירות סדיר. גם היא סיפרה על הקושי שעמו מתמודדים בחברון. "החיילות שלי יוצאות לתקן כלי רכב או לפרק ציוד מכלי רכב שנפגעו, וזורקים עליהן אבנים. התקופה הזו מזכירה לנו את 'צוק איתן'. סוגרים הרבה שבתות, יש הרבה עבודה ויש הרבה לחץ ומתח. אבל אני שמחה שמעריכים אותנו", סיכמה.

ההמחשה של המצב הקשה לא איחרה לבוא. לפנות הצהריים נשמעו שתי יריות מאזור בית הדסה שביישוב היהודי. לוחם מגדוד צבר זיהה פלסטיני שנע באופן חשוד בסמוך למדרגות התקווה. החייל דרש ממנו לעצור תוך כדי שהוא מכוון אליו את הנשק. אבל למחבל מן הסתם היו תכניות אחרות, והוא הסתער לעבר החייל עם סכין. לאחרון לא נותר אלא לירות פעמיים. "הלוחם עשה את מה שצריך לעשות", אמר לוחם בגדוד הסיור של חטיבת גבעתי. "הוא זיהה פלסטיני, שפנה אליו לביצוע בידוק, וברגע שהוא הבין שהוא מתכוון לדקור הוא כבר דרך את הנשק ופגע בו בכדור הראשון". מבית שמעל זירת האירוע קרא אחד הפלסטינים: "אללה הוא אכבר", אולם את אנשי היישוב היהודי שהגיעו לשם, לא זה ולא האירוע ריגשו במיוחד. אחד מהם אמר בחיוך ציני: "טוב. זה הפיגוע של הצהריים או הבוקר?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully