וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזהב האדום- מחירי העגבניות האמירו בגלל וירוס שפגע ביבולים בנגב

רמי שני

29.10.2015 / 8:10

התפשטותו הפתאומית של וירוס הTOMV גרמה נזקים אדירים ובלתי הפיכים למגדלי העגבניות בדרום. החקלאי ממושב אהוד שגילה אותו לראשונה, טוען כי טיפול ממוקד ויעיל יותר של משרד החקלאות בנושא, היה מצמצם את הנזק ההיקפי בצורה משמעותית

מערכת וואלה!

הנסיבות שבהן נוצר המחסור החמור שנוצר בשבועות האחרונים בעגבניות והעלייה התלולה במחירן בשווקים שנויות במחלוקת. האחריות למחדל מתחלקת ככל הנראה בין המגדלים, תנאי הגידול, רשתות השיווק וכמובן – המדינה ומשרד החקלאות. למרות המחלוקת, אין עוררין על חלקו המשמעותי של וירוס הTOMV בנזק שנגרם ל2/3 מהחלקות. תומר אפריאט, מגדל עגבניות מושב אוהד, גילה את הווירוס לראשונה בחלקת הגידול הפרטית שלו לפני כשנה ודיווח מיד למשרד החקלאות.

שיחי העגבניות בחממות של תומר ירוקים להחריד, ואינם ראויים לקטיף. הווירוס תקף כל חלקה טובה בחממה. אותו וירוס מעוות את צורתה של העגבנייה ומונע ממנה להתפתח לכזו הראויה למאכל. "לפני שנתיים, בשבועות שאחרי הקיץ הייתי רואה קירות אדומים של עגבניות. קומה אחרי קומה של עגבניות. עכשיו הכול מלא פה בעלים – מישהו רוצה לאכול עלים ?", הוא שואל בציניות. "הראיתי לאנשי משרד החקלאות שהווירוס קיים גם בחלקות אחרות, אם הם היו מספיק חכמים ובעלי מעוף הם היו מבינים שאין פה משחקים. זה לא הולך להיעלם מפה – גם שנה הבאה זה יהיה בדיוק אותו הדבר", לדבריו.

שירות ההדרכה והמקצוע של משרד החקלאות מסר הנחיות מפורשות בינואר האחרון לחקלאים ,לאחר שהתבררה זהות המזיק . תומר קיבל הנחייה להשמיד את השתילים בחממות. אחר כך בוטל הצו מכיוון שהווירוס התפשט לעשרות חלקות שכנות נוספות. הוא ממתין יחד עם מגדלים נוספים לפיצוי כספי עבור עונות גידול שירדו לטמיון , אלא שהכנסת ומשרדי הממשלה טרם אישרו את התקציב הרלוונטי לשיקום.

משרד החקלאות מסר בתגובה לטענות כי "אצל [תומר] החקלאי מהמושב נמצא וירוס עמיד לטיפולים, על כן הוחלט להוציא לו צו להשמדת היבול, בניסיון למנוע התפשטות המחלה. בהמשך התפשט הווירוס לחלקות נוספות, על כן הוחלט כי מיותר להשמיד את היבול. מדריכי משרד החקלאות ופיתוח הכפר מלווים ומדריכים את החקלאים בשטח בכדי להקטין את נזקי הווירוס. בהתאם לחוק הוקמה ועדה שתבחן ותחליט על גובה הפיצוי והיקפו."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully