וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלום של חוטובלי פגע לנתניהו במאמצי ההסברה

28.10.2015 / 13:06

ביממה האחרונה עקבו בעולם במבוכה אחר הצהרות נחרצות מצד שרים בנושא הר הבית, המנוגדות לעמדת הממשלה. כעת דיפלומטים תוהים עד כמה ישראל באמת מחויבת למדיניות שהיא מצהירה עליה

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק

(חוטובלי: "להניף את דגל ישראל בהר הבית")

בעולם עקבו במבוכה ביממה האחרונה אחר הפער בין ההצהרות הנחרצות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנושא הר הבית לבין ההצהרות הנחרצות לא פחות של שרים בממשלתו באותו הנושא. אחרי שנתניהו השקיע מאמץ הסברתי גדול בשכנוע העולם שהפלסטינים משקרים וישראל אינה מעוניינת לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית, בתוך שעות ספורות עלו לכותרות שתי התבטאויות מתוך הממשלה, שהחלישו את המסר הזה.

ראשונה הייתה סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, מהליכוד, שמכהנת תחת נתניהו - שר החוץ בפועל. חוטובלי מצאה לנכון לספר בריאיון לערוץ הכנסת שהיא בעד הנפת דגל ישראל מעל הר הבית, ושינוי הסטטוס-קוו על ההר. דבריה עומדים בסתירה מוחלטת להתחייבויות שהשמיע ראש הממשלה מעל כל במה בחודש האחרון, ובאופן טבעי, הם זכו לכותרות בעולם שהדגישו את העובדה הזו.

עוד בוואלה! NEWS:
חגי עמיר בבית המשפט: "המעצר פוליטי, לא מצטער על דבריי נגד ריבלין"
שתי נשים נהרגו בתאונה באזור קריית גת לאחר שגלגל משאית פגע ברכבן
לראשונה מאז איסור נתניהו לח"כים: באסל גטאס עלה להר הבית

ציפי חוטובלי. יואב דודקביץ'
"עמדותיי הפרטיות אינן מדיניות הממשלה". חוטובלי/יואב דודקביץ'

רשת NBC בארצות הברית דיווחה על הדברים תחת הכותרת "מחוקקת מהליכוד חולמת להניף את דגל ישראל מעל הר הבית". בכתבה נכתב כי ראש הממשלה נתניהו התנער מדבריה של חוטובלי, והיא עצמה הודיעה ש"עמדותיי הפרטיות אינן מדיניות הממשלה", אבל הנזק כבר נעשה. בעולם המערבי, בניגוד כנראה לישראל, לא נהוג שהדיפלומט הבכיר ביותר של מדינה מסוימת מביע בפומבי "דעה פרטית", במיוחד לא דעה שנוגדת באופן מובהק את מדיניות הממשלה המוצהרת.

"חוטובלי גרמה למהומה"

גם באתר של ה-Jewish Telegraphic Agency, גוף תקשורת יהודי-אמריקני אוהד יחסית לישראל, לא ניסו לייפות את המציאות, וכתבו כי חוטובלי "גרמה למהומה כאשר דיברה על דגל ישראלי בהר הבית". על אופן הסיקור של דבריה בכלי תקשורת אוהדים פחות, כגון אלג'זירה, אין צורך להרחיב במילים: אמירתה של חוטובלי מוצגת כעדות לכך שבניגוד לדברי נתניהו, ישראל דווקא כן מעוניינת להשתלט על הר הבית, ולהניף מעליו את דגלה.

רוה"מ בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, אוקטובר 2015. עמית שאבי, פול צלמים
נתניהו/פול צלמים, עמית שאבי

אל האמירה של חוטובלי הצטרפו ההקלטות של השרה מירי רגב, שנחשפו אתמול ברשת ב', והציגו את פעילותה הענפה של רגב בנושא הר הבית בתקופתה כיו"ר ועדת הפנים של הכנסת. קל לשכוח זאת, אבל גם לפני שנה בדיוק התחולל גל טרור בירושלים, שגם הוא החל לטענת מערכת הביטחון, ממתיחות בנושא הר הבית. הפעילות של רגב, חוטובלי ופוליטיקאים אחרים בנושא ההר, תרמה לא מעט למתיחות הזו. בפעם הקודמת, הדברים נרגעו רק לאחר פגישה בין ראש הממשלה נתניהו למלך עבדאללה - בתיווכו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי - שבמהלכה התחייב נתניהו שפוליטיקאים בממשלתו יפסיקו לעלות להר הבית ולהעלות את הנושא לראש סדר היום.

חוסר האמון של העולם

דיפלומטים בכירים המוצבים בישראל שואלים כעת, ובצדק, עד כמה ממשלת ישראל באמת מחויבת למדיניות שהיא מצהירה עליה. הדבר נכון לא רק לגבי הר הבית, אלא גם לגבי פתרון שתי המדינות. שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, ביטאה אמש את חוסר האמון של העולם בנושא זה, כאשר אמרה כי ראש הממשלה נתניהו, וגם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, צריכים "להוכיח שהמחויבות שלהם לפתרון שתי המדינות אינה מזויפת, והיא לא רק תעלול לשוני".

שרת המשפטים איילת שקד, ישיבת סיעת הבית היהודי, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
שקד/נועם מושקוביץ

לפני שבועיים בלבד אמרה שרת המשפטים, איילת שקד, באירוע פומבי בארצות הברית שהממשלה לא באמת מחויבת להקמת מדינה פלסטינית. כל אמירה מהסוג הזה מזכירה באופן מידי את דבריו של ראש הממשלה נתניהו ערב הבחירות, כאשר התחייב שאם ינצח, לא תקום מדינה פלסטינית. שלושה ימים אחר כך, כשהבחירות הסתיימו בניצחונו, מיהר נתניהו להתראיין באנגלית ולנסות לתקן, אבל החשדנות בעולם לא התפוגגה בעקבות זאת.

בכל פעם שנתניהו כבר מצליח להחזיר לעצמו מעט אמון בעולם, מגיעה התבטאות כמו של חוטובלי אמש, ומחזירה באופן מידי את הספקות והחשדנות. נתניהו אמר השבוע בוועדת החוץ והביטחון שישראל תצטרך להמשיך עוד שנים רבות לחיות בצלן של בעיות שאין להן פתרון. נראה שגם הבעיה של שרי הממשלה שלו שייכת לקטגוריה הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully