וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגב קיבל יותר גשם מהצפון, בערבה סגרו את הכמות השנתית

27.10.2015 / 20:18

עוד לפני שחודש אוקטובר הסתיים, ויומיים לפני שוך המערכת הנוכחית - כבר נרשמים נתונים מאוד לא-שגרתיים: בעוטף עזה ירדו כ-100 מ"מ בזמן שבגולן רשמו פחות מ-10. נחלים רבים בדרום שוצפים וכבישים חסומים. וזה עוד לפני גל נוסף של גשמים

צילום: שחר כפיר, בן לוי, מלכי דנא; עריכה: מתן חדד

כבר שלושה ימים שהמדינה סופגת גשמים, ויומיים נוספים עוד לפנינו. אלא שכבר כעת - עוד בטרם שככה המערכת המשמעותית הראשונה של העונה הרטובה, נרשמים נתונים מאוד לא-שגרתיים. האזור המפתיע מבחינת כמות המשקעים הוא דווקא הדרום ולא הצפון הרטוב יותר בדרך-כלל. בצפון מערב הנגב ירדו עד כה כ-100 מילימטרים, שהם חמישית מהכמות שיורדת בכל החורף, והיד עוד נטויה עד סוף השבוע.

עוד נתון מדהים הוא שבמצפה רמון ירדו מאז יום ראשון 35 מ"מ - מחצית הכמות השנתית ופי שבעה מהכמות החודשית הממוצעת לאוקטובר. בערבה יש מקומות שבהם ירדה כל הכמות השנתית.

"משום שהאירוע עוד לא הגיע לסיומו אז עוד לא עשינו סיכומים, אבל אפשר להגיד שלפחות נכון לעכשיו, כמות המשקעים שירדה בנגב המערבי היא בהחלט לא שכיחה לחודש אוקטובר", אמר ד"ר עמוס פורת, מנהל גף אקלים בשירות המטאורולוגי. "הנתונים שהגיעו אלינו ממצפה רמון הם מעניינים, אבל צריך לזכור שזה מדבר. בשונה מאזורים אחרים, אזורים מדבריים יכולים לקבל במערכת אחת כמות גדולה של גשם ואז לסבול מחודשים של יובש".

לקריאה נוספת
שר האנרגיה: הנזק לרשת החשמל בסערה - החמור בתולדות המדינה
בשל הסערה: הרוג מקריסת קיר בפרדס חנה, פצועה קשה מקולט שמש שקרס
הבית ניזוק מהגשם? מתי חברת הביטוח תפצה אתכם

נחל קומראן שטף את כביש 90, 27 באוקטובר 2015. שחר כפיר, מערכת וואלה! NEWS
שיטפון בנחל קומראן, צפון מדבר יהודה/מערכת וואלה! NEWS, שחר כפיר

למרות הסייגים שמציב ד"ר פורת, בשנתיים האחרונות כמות המשקעים שירדה באזור עוטף עזה עלתה על הממוצע הרב-השנתי באזור זה, בעוד שבאזור הצפון ירדה כמות משקעים נמוכה מהממוצע הרב-שנתי. "לפני שנתיים, כמות הגשם בעוטף בעוטף עזה אף הייתה גדולה יותר מאשר בצפון. גם השנה הזאת נפתחה ביתרון לדרום, לא רק ביחס לממוצע הרב-שנתי של האזורים המדוברים, אלא אפילו בכמות במשקעים".

ד"ר ברוך זיו מהאוניברסיטה הפתוחה הסביר כי למרות נתונים המרשימים מהדרום והיובש היחסי בצפון, מוקדם לקבוע אם מדובר בהיפוך מגמה. "לתופעות האלה יש תקדימים רבים, ולפעמים יש שנים רצופות של יתרון יחסי לדרום. באותה מידה יתכן רצף של כמה שנים עם עדיפות דווקא לצפון. היו כבר חודשי אוקטובר בשנות השמונים שבהם היה גשום מאוד בנגב. מה שאנחנו רואים בשנים האחרונות יוצר אולי רושם שמשהו באקלים משתנה, אבל מסתבר שיש באקלים כל מיני גורמים שאנחנו לא מכירים, שמביאים לשינוי במצב המוכר".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, בשל עוצמת וכמות המשקעים בדרום, נחלים רבים שם זורמים וחלקם עלו על גדותיהם. כתוצאה מהזרימות העזות, נסגר כביש 90 לתנועה בשני הכיוונים מקלי"ה עד עין גדי.

לפי ד"ר פורת, הגשמים שאנחנו חווים מתאפיינים במטחים חזקים ומקומיים שגורמים להבדלים ניכרים בכמויות הגשם בין מקומות סמוכים. ביממה האחרונה, לדוגמה, בעוד שבכפר שמריהו ירדו 39 מ"מ, בכפר הירוק, מרחק של פחות מעשרה קילומטרים משם ירדו רק שני מ"מ. במרכז ירושלים ירדו בצהריים 10 מ"מ בתוך כמה דקות, מה שהוביל לשיטפון מקומי.

תלמידי תיכון מפנים את ענפים שנפלו כתוצאה ממזג האוויר, כפר סבא. יותם רונן
נזק שגרמה הסערה בכפר סבא/יותם רונן

לאורך מישור החוף ובשפלה ירדו ביומיים האחרונים 50-15 מ"מ, אולם היו מקומות שבהם נמדדו כמויות גדולות יותר כמו כרם מהר"ל שבכרמל - שם נמדדו 70 מ"מ. עוד בראשות הטבלה קיבוץ שפיים עם 91 מ"מ וקיבוץ ארז שבעוטף עזה עם94 מ"מ. בהרי הצפון והמרכז הכמויות היו קטנות יותר, 15-5 מ"מ, אך יש לציין את אזור הגלבוע ועמק בית שאן שם ירדו 40-25 מ"מ (פי שניים עד ארבעה מהממוצע החודשי).

בנגב ובערבה ירדו 20-10 מ"מ, ומקומית גם 30 מ"מ ויותר כמו בקיבוץ יטבתה שם נמדדו 31 מ"מ.

ברקים בשמי ירושלים. משה קלוקובסקי, מערכת וואלה! NEWS
ברקים מרהיבים מאירים את שמי ירושלים/מערכת וואלה! NEWS, משה קלוקובסקי

המספרים הללו מצטרפים לתופעות מזג אוויר חריגות בימים האחרונים: פרצי רוח של יותר מ-100 קמ"ש, ברד בקוטר של ארבעה סנטימטרים, ענני סופר-סל ועוד. לצד זאת הגיע גם נזק לרשת החשמל, שהתברר כחסר תקדים מאז קום המדינה.

התחזית המעודכנת להמשך השבוע

ומה הלאה מבחינת תחזית מזג האוויר? הלילה יהיה מעונן חלקית עד מעונן ויוסיפו לרדת גשמים מקומיים מהצפון ועד הנגב מלווים בסופות רעמים יחידות. עדיין קיים חשש לשיטפונות בנחלי הדרום והמזרח. מחר צפויים גשמים לפרקים מצפון הארץ ועד הנגב מלווים בסופות רעמים. קיים חשש לשיטפונות בנחלי הדרום והמזרח ולהצפות במקומות הנמוכים. הטמפרטורות נמוכות מהממוצע בעונה.

הגשמים יימשכו גם בחמישי מהצפון ועד צפון הנגב, וההתרעות משיטפונות והצפות עדיין בתוקף. עם זאת, לקראת ערב תחול היחלשות בממטרים. בשישי כבר נישאר עם שאריות של גשם, אולם ברוב הזמן יהיה מעונן חלקית והטמפרטורות יעלו. בשבת, אחרי שישה ימים רצופים של גשם, יתבהר ותחול התחממות.

מידות החום החזויות להלילה ולמחר: בירושלים מ-14 מעלות בלבד הלילה עד 18 מחר - שבע מעלות מתחת לממוצע לעונה. בתל אביב 23-18, בחיפה 21-15, בטבריה 25-18, בקצרין 22-15, בצפת 17-12, באשדוד 24-20, בבאר שבע 23-16, במצפה רמון 19-13 ובאילת מ-19 הלילה עד 27 מחר.

מזג אוויר גשום, בני ברק. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
רטוב בבני ברק/ראובן קסטרו

מכ"ם הגשם המתעדכן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully