וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל: "השיבושים הם תוצאה של כוח עליון, לא יהיו פיצויים"

27.10.2015 / 10:01

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת התכנסה הבוקר לדיון מיוחד לאור מחדל החשמל וניתוקם של אלפי משפחות מאספקה שוטפת. היועץ המשפטי לחברה: "נבדוק תלונות ספציפיות, לא נשאיר לקוחות בלי תשובה". ח"כ בן ארי: "למה לא נתנו תשומת לב מיוחדת לחולים ולקשישים?"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק

בעוד אלפי משפחות עדיין מנותקות מאספקת חשמל, התכנסה הבוקר (שלישי) הוועדה לענייני ביקורת המדינה לדיון מיוחד בנושא. במהלך הפורום אמר היועץ המשפטי של החברה, עורך הדין גרשון ברקוביץ', כי הפסקות החשמל הנרחבות נגרמו בשל כוח עליון, ולכן התושבים הרבים, ששגרתם שובשה וניזוקו כלכלית, לא זכאים לפיצויים - לפחות לא באופן גורף.

בדיון משתתפים, בין היתר, יו"ר הוועדה חברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד), נציגי המשרד לביטחון הפנים, חברת החשמל, משרד האוצר, משרד הביטחון וצה"ל, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, משרד מבקר המדינה ומשרד ראש הממשלה.

מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך פתח בהתנצלות והדגיש כי מדובר באירוע חריג. "חלק היו מנותקים זמן קצר, חלק היו שמנותקים לזמן ארוך יותר. גם בשעות האלה יש עדיין לקוחות מנותקים. כנותן שירות וכספק שירות חיוני אנחנו מתנצלים בפני הלקוחות. אני רוצה להגיד שאנו עושים כל מאמץ על מנת להחזיר את החשמל במהירות האפשרית. יש כמה אלפי לקוחות, 4,000-3,000 איש, שבאמת מופסקים 48 שעות בדקות האלה, ויש לקוחות שמופסקים פחות מ-24 שעות.

"התחלנו מ-200 אלף, שזה אירוע שלא היו כמוהו מעולם. אני בסך הכול בחברת החשמל בימים אלה חוגג ארבעה חודשים, לא יודע אם חוגג, אבל נמצא ארבעה חודשים. ב-48 השעות האחרונות אני נמצא בעיקר בשטח ומדבר הרבה עם עובדים שנמצאים בשטח ומתקנים את הקווים. האמירה הגורפת היא שלא זוכרים תמונות כאלה".

לקריאה נוספת:
בשרון נכנסים ליום השלישי ללא חשמל: "נגיש תביעה ייצוגית נגד חברת החשמל"
8,000 משפחות עדיין ללא חשמל; "נזקקים וקשישים הפכו לבני ערובה"
"הילדים מפחדים": כ-35 אלף משפחות נערכות לעוד לילה בלי חשמל

קיבוץ אייל, 26 באוקטובר 2015. מילינוי בורוכוב, מערכת וואלה! NEWS
עצים שקרסו בקיבוץ אייל/מערכת וואלה! NEWS, מילינוי בורוכוב

בלוך הצטרף לדבריו של היועץ המשפטי ברקוביץ', ואמר כי חברת החשמל לא מחויבת לפצות את הלקוחות באופן גורף. "יש אמות מידה של רשות החשמל שמתייחסות לזכאותו של הצרכן לקבל פיצוי עקב הפרעות שונות ברשת החשמל. גם בשגרה אנחנו מפצים לקוחות על תקלות. מדובר באירוע כוח עליון, רוחות במהירות 130 קמ"ש. זו הייתה סופה קצרה אך עזה, לא כל רוח מפילה קירות ומנופים, אז צריך להבין את הפרופורציות. אני לא רוצה להתייחס למונחים משפטיים, אבל יש פסיקה של בית המשפט העליון בעניין כוח עליון. ככל שהאירוע הזה יוגדר כאירועו של כוח עליון, התשובה היא שלא יהיו פיצויים".

ברקוביץ' הוסיף: "אין חולק שמדובר בכוח עליון. אחר כך יש תלונות של אנשים על אירועים ספציפיים, שאותן נבדוק ונגלה אם הייתה התנהלות לא תקינה בהגעה או בטיפול. לא ניקח אותם לבית משפט, וצרכנים לא יישארו ללא תשובה מפורטת. מספר הצרכנים שהולכים איתנו לבית משפט הוא מינורי. יש מקרים הומניטריים שבהם אנחנו שולחים צוותים לא בתוך סדר המקרים הרגיל: לנכים, לעיוורים ולאנשים חולים מאוד. גם במקרים שלא צריך לפצות אותם אנחנו מפעילים שיקול דעת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ח"כ בן ארי: "במקום פרסומות, תשפרו את המוקד"

ח"כ מירב בן ארי תקפה בדיון את מנכ"ל חברת החשמל. "בשביל מה הפרסומות של חברת החשמל, לא חבל על הכסף? במקום זה תשפרו את המוקד שלא עבד במשך יומיים. מה בעיה שהמוקד יעבוד, שיגידו לאנשים שמטפלים בהם. מילא התשתית נפלה, אבל גם הטלפון שלכם נפל. למה לא דיברו עם אנשים? למה לא נתנו תשומת לב לקשישים, נכים, חולים שלא מסוגלים לרדת במעלית? ואיפה הקשר שלך עם הרשות המקומית? אתם מדברים ביניכם?", שאלה את בלוך.

בן ארי שאלה את בלוך מתי להערכתו יחוברו 8,000 המשפחות המנותקות מחשמל וכיצד הוא מתכנן לפתור את סכסוך העבודה בחברה. הוא השיב: "אין שביתה, העובדים עובדים באופן מלא. היעד שלנו הוא עד סוף היום לטפל במוקדים העיקריים שבהם אין חשמל מתחילת האירועים. אנחנו עובדים להחזיר עד סוף היום את החשמל למוקדים העיקריים, למשל קווי מתח גבוה שהופסקו מתחילת האירוע". בן ארי שאלה כיצד הערכה זו מתיישבת עם הערכת הוועד, כי לא יהיה חשמל עד סוף השבוע, ובלוך השיב: "אני מאמין שזו הערכה של הוועד, לא אמירה".

בלוך אמר כי אנשי החברה עובדים ללא הפסקה כדי לטפל בתקלות. "עדיין יישארו מקומות שבהם התשתית קרסה לגמרי ויצטרכו לטפל. יש לנו עובדים בשטח במשמרות של 24 שעות שיוצאים להפסקות קצרות. ריכזנו את כל המאמץ של חברת החשמל למעט כוננים באזור השרון, שם מוקד הבעיה. אתמול ריכזנו שם 40-30 צוותים, ואנחנו עושים זאת על מנת לקצר את זמן ההפסקה ככל האפשר".

שיא צריכת החשמל נשבר בתוך יומיים, אוגוסט 2015. צלם: יוסי וייס, מערכת וואלה! NEWS
"פועלים לקצר את זמן הפסקת החשמל ככל האפשר". עובדי חברת חשמל/מערכת וואלה! NEWS, צלם: יוסי וייס

ברקוביץ' אמר כי חברת החשמל בדקה את התנהלותה והשתפרה מאז הסופה בחורף לפני שנתיים, בדצמבר 2013. "אני הייתי חבר בהפקת לקחים של האירועים. הופקו עשרות ומאות לקחים ונעשה מעקב אחר יישומם ברמת המנכ"ל כמעט כל שבוע. יש להסביר שמה שיצא מדוח מבקר המדינה זה שני לקחים, בהם השלמת ההתארגנות במוקד 103 – לקח שיישמנו, אבל זה לא יועד לעתות חירום".

לגבי המוסדות הרגישים ותקלות ספציפיות: "אחד הדברים שלמדנו ב-2013 זה לתת את הדעת למקומות הרגישים. אנחנו ממפים את כל המקומות הרגישים בהתאם למידע שמתקבל מעירייה. עם זאת, עדיין אין לנו מידע ולא יכול להיות מידע לגבי אנשים בודדים שיושבים בבית עם מכונות החייאה. ב-2013 רצנו עם גנרטורים למקומות רגישים שלא התארגנו בזמן. עד היום רצנו בין משרדי הממשלה וזה לא נפתר".

תלמידי תיכון מפנים את ענפים שנפלו כתוצאה ממזג האוויר, כפר סבא. יותם רונן
עץ שקרס בכפר סבא, אתמול/יותם רונן

חבר הכנסת חיים ילין אמר כי העובדים לא אשמים במצב הנוכחי. "אני לא מאשים אף פעם עובדים, יש להם מנהלים ואותם אני מאשים. אפשר להגיד שסופה כזו לא נצפתה. הפתרון הוא להטמין את הכבלים בתוך האדמה. פה יש מתח בין חברת החשמל, רשות החשמל שקובעת את המחיר ומשרד התשתיות. כי ככל שהמחיר שהצרכן משלם נמוך יותר, אמינות החשמל נמוכה יותר, כי אין אפשרות להטמין את הכבלים. 19 שנה המדינה שיודעת לבנות 'כיפת ברזל' לא מסוגלת לפתור את הבעיה הידועה הזאת. מתעסקים בקטנות, לא איך צריך למנוע את האסון הבא", אמר.

לדבריו, "אני ראיתי את עובדי חברת החשמל, שימו אותם בצד. כמו במקומות אחרים הם טרבל מייקרים ורוצים את טובתם, אבל אל תפילו אחריות אחד על השני, לא זה מה שהציבור רוצה. בסוף אנחנו מקבלים משכורת כדי לשרת את הציבור. אני אומר לשר ולממשלת ישראל, במקום להתחיל לחלק אחריות, תעשו משהו מועיל ותשימו את המיליארדים מתחת לאדמה בחשמל. אם זה יתקיים כמו שצריך, הדיון הזה לא יתקיים עוד חמש שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully