וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלייר מודה: "הפלישה לעיראק ב-2003 תרמה לעליית דאעש"

ראש הממשלה הבריטי לשעבר, ששלח חיילים כדי לתמוך בצבא האמריקני במשימתו להפלת סדאם חוסיין, אמר כי לו ולנשיא האמריקני בוש אחריות בעליית הארגון הקיצוני. הוא אף הצטער על כך שהמידע שהוביל לתקיפה היה שגוי, אך הדגיש: "לא מתנצל על הפלת סדאם"

ג'ורג' בוש טוני בלייר. Susan Walsh, AP
"אחראים על צמיחת דאעש". בוש ובלייר, 2009/AP, Susan Walsh

טוני בלייר, ראש הממשלה של בריטניה בין השנים 2007-1997, אמר בריאיון לרשת CNN האמירקנית כי הוא מכיר בכך שלפלישה לעיראק בשנת 2003, שהובלה על ידי ארצות הברית ונתמכה בידי כוחות בריטיים, היה חלק בעלייתו של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). כשנשאל אם המתקפה הייתה הסיבה העיקרית לעליית הארגון הקיצוני, שבימים אלה שולט בחלקים נרחבים בעיראק ובסוריה, אמר בלייר כי יש בטענה זו "יסודות של אמת". "אתה לא יכול להגיד כי לאלה מאיתנו שהסירו את סדאם חוסיין ב-2003 משלטונו אין אחריות למצב בשנת 2015", ציין.

המבקרים של הפלישה לעיראק טוענים כי ההחלטה לפרק את צבאו של סדאם לאחר הפלישה יצרה ריק ביטחוני, שאותו ניצלו ארגונים קיצוניים כדוגמת אל-קאעדה, שממנו התפתח דאעש. חלק מאותם קצינים בצבא העיראקי לשעבר הם כיום גורמים בכירים בארגון הקיצוני. בלייר הוסיף כי גם אירועי "האביב הערבי" בשנת 2011 השפיעו על עליית דאעש, וציין כי למעשה הארגון צמח בסוריה לאחר פרוץ מלחמת האזרחים.

עוד כתבות מהעולם:
בחירות בארגנטינה: חובב הסירות חסר היד יתפוס את כס הנשיאות?
תיעוד: המבצע האמריקני-כורדי הנועז לשחרור בני ערובה מידי דאעש
אסד: "חיסול הטרור יוביל לפתרון פוליטי. מוכן לבחירות לנשיאות"

דאעש מאיימים להוציא להורג אזרח קרואטי. מערכת וואלה! NEWS
בלייר לקח אחריות על עליית הארגון. לוחם דאעש לקראת הוצאה להורג/מערכת וואלה! NEWS

כמו כן, בלייר התייחס למידע המודיעיני השגוי שנתקבל לפני הפלישה, לפיו משטרו של סדאם מחזיק בנשק להשמדה המונית. הוא התנצל על "השגיאות", לדבריו, בתכנון הפלישה, במידע המודיעיני לפני הפלישה, ובהכנות לתקופה שאחרי סדאם. "אני יכול להגיד שאני מצטער על העובדה שהמודיעין שקיבלנו היה שגוי, למרות שסדאם השתמש בנשק כימי באופן נרחב נגד עמו ונגד אחרים, התכנית (לייצור נשק המוני) לא הייתה קיימת באופן שבו אנו חשבנו", אמר בלייר.

עם זאת, בלייר הדגיש כי הפלת סדאם הייתה הבחירה הנכונה. "קשה לי להתנצל על הפלתו של סדאם. אני חושב כי היום ב-2015, יותר טוב שהוא לא שם מאשר אם הוא עדיין היה בשלטון",

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
טוני בלייר – 12 באוקטובר, קהיר. רויטרס
"מצטער על העובדה שהמודיעין שקיבלנו היה שגוי". בלייר/רויטרס

ההחלטה של בלייר לשלוח חיילים כדי לתמוך בחיילים האמריקניים בפלישה לעיראק הוא עדיין נושא לדיון בפוליטיקה הבריטית, וחקירה עדיין מתנהלת בנושא. עשרות אלפי אזרחים עיראקיים, יותר מ-4,000 חיילים אמריקניים ו-179 חיילים בריטים נהרגו במהלך המלחמה ארוכת השנים. כשנשאל בלייר כיצד הוא מרגיש עם טענות מבקריו על כך שהוא "פושע מלחמה", הוא אמר כי הוא עשה מה שראה לנכון באותה התקופה. "אם ההחלטה הייתה נכונה או לא, כל אחד יכול לתת את דעתו על כך", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully