וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוצים תשובות לתעלומה": ביבנה לא יודעים מה מקור הריח החריג

22.10.2015 / 17:00

תושבי העיר מתלוננים זה יומיים על צריבות, בחילות וחנק בעקבות ניחוח מוזר שאופף את האזור בשעות הערב. חרף הפניות לעירייה ולמשרד להגנת הסביבה, טרם התגלה מקור הריח: "חוששים שמדובר בחומרים רעילים"

הכור הגרעיני בשוק – 2004. GettyImages
"עננת ריח כבד ובלתי נסבל". המרכז הגרעיני שורק/GettyImages

האם הריח הרע שפוקד את העיר יבנה מגיע מהמרכז למחקר גרעיני שורק? תושבי העיר מלינים זה יומיים ניחוח חריג ובחילות, גירויים והקאות, אולם עד כה בעירייה ובמשרד להגנת הסביבה טרם הצליחו לאתר את מקור הריח. עתה הם חוששים כי מקור הריח הוא במכון שנמצא בסמוך לעיר או בהתקנים חדשים בשפד"ן.

עדי ינקלביץ', חבר מועצת העיר, סיפר כי הוא מקבל פניות רבות מתושבי העיר ביומיים האחרונים. התושבים מדווחים על מחנק וצריבות בעיניים. "החל משעות הערב המוקדמות מתפזרת ברחבי העיר עננת ריח כבד ובלתי נסבל, שמקורו לא ידוע. הפניות הרבות שנעשו לעירייה לא הביאו לתוצאות משמעותיות, כאשר גם העירייה עצמה אינה מודעת למקור הריח. המצב הוא בלתי נסבל. חמור מכך: מאחר שמקור הריח לא ידוע, אי אפשר לדעת הוא מהווה סכנה או לא".

שלט בכביש ת''א-אשדוד לכיוון המרכז למחקר גרעיני בשורק. GettyImages
"אי אפשר היה לנשום, אין חמצן באוויר"/GettyImages

לדבריו, "אחת הבעיות המרכזיות והכי מטרידות בסיפור הזה הוא שמקור הריח לא ידוע, במיוחד כאשר בסמיכות לעיר יש את המרכז הגרעיני שורק. לאחרונה דווח על התקנת מתקנים חדשים בשפד"ן. אי אפשר לדעת מה מקור הריח ולכן התושבים חוששים שמדובר בהתפזרות של חומרים רעילים".

מור אשכנזי, תושבת יבנה ואימא לשתי בנות, סיפרה: "זה התחיל לפני יומיים, גל מאוד חריף של ריח שמופיע בסביבות השעה 18:30 בערב. אני נוסעת מכיוון תל אביב ליבנה, והריח הרע החל מאזור מחלף חולות. להערכתי יש שם את המתקן של שפד"ן. הרחתי היום את אותו ריח שנסעתי בבוקר. כשהגעתי ליבנה הריח היה בלתי נסבל, אי אפשר היה לנשום, אין חמצן באוויר. למזלנו, הבית היה סגור".

היא הוסיפה: "כשהגענו הביתה הרגשנו בחילות, סחרחורות, הקאות. למחרת בבוקר לא הצלחנו להתעורר. הילדה הקטנה העירה אותנו ממש בכוח, זה היה נראה ממש כאילו היא מסוממת. כשהגעתי לעבודה חברה סיפרה לי שגם היא איחרה כי לא הצליחה לקום בבוקר. גם אצל סבתא שלי היה סיפור דומה".

לדבריה, "במוקד של העירייה צעקו עליי. התקשרתי למשרד להגנת הסביבה והם אמרו לי שכל הכוחות על הרגליים ושאף אחד לא יודע מה מקור הריח. איך זה ייתכן שזה המצב כבר יומיים? מילא הבריאות שלי, יש לי שתי ילדות בבית. אני צריכה לדעת אם להתפנות מהעיר, שמישהו ייקח אחריות ויגיד לי מה לעשות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"קיבלתי התקף חנק"

מאיה דהאן, תושבת שכונת יבנה הירוקה, מסרה כי התלבטה אם להתפנות לבית חולים בעקבות תופעות לוואי מהריח. "לא הבנתי מאיפה הריח. סגרנו את הבית והדלקנו מזגן, ואז קיבלתי התקף חנק. היה לי קשה לקום בבוקר. הרגשתי יובש בגרון אבל לא קישרתי את זה לריח. לדעתי זה מאזור המרכז הגרעיני, זה ריח חריף של גז. אני חוששת לילדים שלי", אמרה.

גלי, תושבת יבנה, הוסיפה: "התלוננו במוקד וכל הזמן הודיעו במענה שמטפלים בזה ושאפשר להירגע. הם טוענים שזה לא רעלים וזה בבדיקה, אבל זה לא הריח ככה, זה היה ריח ממש חזק. בעירייה אומרים שזה בבדיקה, אבל למיטב ידיעתם זה כנראה משהו שקשור לחקלאות, למושבים ליד. זו פשוט תעלומה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חשבתי שזה מהכלים שלא עשיתי אתמול". שיחת ווטסאפ של שתי תושבות העיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשלב זה ממשיכים במשרד להגנת הסביבה בבדיקת מקור הריח. צוותים של המשרד להגנת הסביבה הגיעו לסרוק את השטח ביומיים האחרונים. בין היתר, נבדקו מתקני צבא ומתקנים נוספים, אך עד כה לא התקבלו ממצאים המעידים על מקור הריח. מאחר שהריח מורגש בשעות הערב, נערכים במשרד לשליחת כוננים לאזור החל משעה 18:00 בערב, בניסיון לגלות את נסיבות הזיהום.

מעיריית יבנה נמסר בתגובה: "ביומיים האחרונים אכן הורגש בשעות הערב ריח חריג ברחבי העיר וביישובים הסמוכים לה. ראש העיר צבי גוב-ארי תבע מכלל הגורמים האחראים במשרד להגנת הסביבה, איגוד ערים דרום יהודה ונציבות הכבאות והפסקתו לאלתר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully