וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא "האחים המוסלמים", מיליוני מצרים יצביעו היום לפרלמנט

לפרלמנט החדש יהיה יותר כוח מבעבר, אך רבים חוששים שהוא לא יהיה יותר מאשר חותמת גומי למוצא פיו של הנשיא סיסי. הצעירים מבינים זאת ולא מוצאים טעם בהליכה לקלפי רק כדי לשמור על הסטטוס קוו

בחירות לפרלמנט המצרי בשגרירויות מצרים בעולם, 17 באוקטובר 2015. רויטרס
אזרחית מצרים מצביעה בשגרירות המצרית בעמאן/רויטרס

לאחר יותר משלוש שנים שבהם נשלטת מצרים ללא פרלמנט, יחלו היום (ראשון) הבחירות לבית הנבחרים, הצעד האחרון בתהליך שמטרתו להחזיר את המדינה למסלול הדמוקרטי שרבים טוענים כי הוא דוכא על ידי המדינה. הבחירות יתרחשו בשני סבבים, הראשון היום ומחר, והשני ב-22-23 בנובמבר.

לפרלמנט החדש יהיה יותר כוח מבעבר ועם זאת, רבים חוששים שהוא לא יהיה יותר מאשר חותמת גומי למוצא פיו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי. הפרשנים הפוליטים צופים שיוקם פרלמנט מאולף המורכב מקואליציות התומכות בסיסי, זאת לצד גושים מפוזרים של מפלגות נוספות ודמויות מתקופת הנשיא המודח חוסני מובארק - כאשר לכולן מעט מאוד השפעה אמיתית.

לקריאה נוספת:
מצרים: שני בניו של הנשיא לשעבר מובארק ישוחררו מהכלא
א-סיסי: "מדינה פלסטינית תחסל את התירוץ לקיצוניות ולטרור"
5 חברות חדשות במועצת הביטחון: אוקראינה ורוסיה ראש בראש

בחירות לפרלמנט המצרי בשגרירויות מצרים בעולם, 17 באוקטובר 2015. רויטרס
שגרירות מצרים בדוחא, אתמול/רויטרס

בחודש יוני 2012 פיזר בית המשפט את בית המחוקקים שנבחר באופן דמוקרטי. מאז ועד השבעת הפרלמנט החדש מחזיק הנשיא סיסי בכוח החקיקה. עד שפוזר נשלט הפרלמנט בזמנו על ידי מפלגת "האחים המוסלמים" שעלתה לשלטון עקב ההפיכה ב-2011, שהסתיימה בהדחתו של הנשיא חוסני מובארק בתום 30 שנות שלטון.

שנה לאחר מכן הדיח סיסי, אז מפקד הצבא, את הנשיא הנבחר מוחמד מורסי, והוציא מהחוק את התנועה האיסלאמית, זאת בנוסף לכליאתם של אלפים מחבריה. המהפך הושלם כאשר ביוני של השנה שעברה הוא גם זכה בבחירות.

בבית הנבחרים יושבים 596 חברי פרלמנט. 448 מהם ייבחרו כעצמאיים, 120 כחברי מפלגות ו-28 ימונו על ידי הנשיא. אחוז ההצבעה צפוי להיות נמוך לאור העובדה שתושבי מצרים מאסו בתהליך, לאחר שביקרו בקלפיות פעמים רבות מאז שנת 2011. גם הוצאתה של מפלגת "האחים המוסלמים" מהחוק וכליאת אלפי מפעיליה וחבריה הותירו רבים מהתושבים עם מעט מאוד אמונה בהליך הדמוקרטי.

עם סמלי המהפכה מאחורי הסורגים, רבים מצעירי מצרים לא מוצאים טעם בלהצביע רק כדי לשמור על הסטטוס קוו. הם מגלים אדישות והם כועסים על המפלגה השלטת והמדיניות שלה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
בחירות לפרלמנט המצרי בשגרירויות מצרים בעולם, 17 באוקטובר 2015. רויטרס
אזרחית מצרים מצביעה בשגרירות המצרית בבחריין, אתמול/רויטרס

על פי התחזיות, הפרלמנט שייבחר יהיה נאמן לנשיא, ואפילו המועמדים שייבחרו כעצמאים יהיו ככל הנראה נאמנים לאחת מהקואליציות שישלטו בפרלמנט החדש, בהן קואליציית המרכז "לאהבת מצרים" אשר תומכת בסיסי, ואשר סביר שתשלוט. קואליציה נוספת שלה סיכויים גדולים לזכות בבחירות היא "החזית המצרית" שאותה מוביל ראש הממשלה לשעבר אחמד שפיק התומך בסיסי.

ללא "האחים המוסלמים", "א-נור" היא המפלגה הסלפית היחידה שעדיין משתתפת במרוץ, ואפילו היא תומכת בסיסי, לפחות כלפי חוץ.

כאמור, השנה למחוקקים תהיה יותר השפעה על מדיניות הממשלה ועל התקציבים מאשר שהיה בעבר. בנוסף, לבית הנבחרים יהיה הכוח לאשר או להטיל וטו על זהות ראש הממשלה שאותו ממנה הנשיא והוא גם רשאי להגיש הצעת אי אמון בנשיא עם רוב של שני-שליש מהחברים. אלא שבפועל, הנשיא יכול לישון בשקט לאור היעדרה של אופוזיציה משמעותית.

בחירות לפרלמנט המצרי בשגרירויות מצרים בעולם, 17 באוקטובר 2015. רויטרס
אזרחית מצרים מצביעה בשגרירות המצרית בדובאי, אתמול/רויטרס

מועצת הבחירות המצרית ייפתה את כוחו של הארגון הבינלאומי "דמוקרטיה בינלאומית" להשקיף על הבחירות. אלא שמהארגון, שמושבו בארה"ב, נמסר כי רבים מחבריו טרם קיבלו ויזות, וכי חלק מהוויזות שניתנו לא תואמות את פרק הזמן הנחוץ כדי להשקיף על כל תהליך הבחירות. עוד נמסר כי "ללא הוויזות ההכרחיות המשקיפים לא יוכלו לנהל את התצפית המקיפה שאותה ציפו במקור להוציא אל הפועל". משרד החוץ המצרי טרם הגיב לטענות.

בחירות לפרלמנט המצרי בשגרירויות מצרים בעולם, 17 באוקטובר 2015. רויטרס
אזרח מצרים מצביע בשגרירות המצרית בבחריין/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully