וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנתיים אחרי מות הרב עובדיה יוסף, הציבור הספרדי עדיין מפולג

12.10.2015 / 0:30

השבוע תציין ש"ס שנתיים למות המנהיג הרוחני שטרם נמצא לו יורש. למרות המאמצים הגדולים לאחד את השורות במפלגה, לא מעט רבנים חצו את הקווים. "כריזמת רחוב", ערוץ טלוויזיה פרטי ועמוד פייסבוק פעיל: אלה הרבנים המובילים בציבור הספרדי

יו"ר ש"ס אריה דרעי בהתכנסות של המפלגה בארנה בירושלים. אפריל 2015. יעקב כהן,
כינוס של ש"ס בירושלים/יעקב כהן

ביום חמישי תקיים ש"ס עצרת לזכרו של הרב עובדיה יוסף, מנהיגה הרוחני של המפלגה ואחד המנהיגים המשפיעים בתולדות מדינת ישראל. למרות השפעתו ועל אף שרבנים בכירים המזוהים עם ש"ס ישתתפו בעצרת בירושלים, האירוע במלאת שנתיים למותו יתקיים באולם אירועים המכיל כאלף מקומות בלבד, מחשש למיעוט משתתפים. יומיים לאחר מכן תיערך עצרת נוספת לזכר הרב עובדיה בבירה ואותה יובילו הרבנים שלמה משה עמאר ומאיר מאזוז, שהפכו מאז פטירת ה"מרן" לאופוזיציה התורנית של ש"ס.

קיומם של שני האירועים בהפרש של זמן קצר אחד מהשני הם רק חלק מהסיפור הגדול יותר המתחולל במפלגת ש"ס בתקופה הנוכחית. בעוד יו"ר המפלגה, אריה דרעי, הצליח לבצר את מעמדו הפוליטי, טרם נמצא יורש לרב עובדיה ורוב המאמצים לאחד את הרבנים הבכירים בציבור החרדי-ספרדי סביב ש"ס כשלו.

בית העלמין סנהדריה יום אחרי הלווייתו של הרב עובדיה יוסף, ירושלים. נועם מושקוביץ
"הרב עובדיה היה הדמות שהצליחה לחבר בין כולם"/נועם מושקוביץ

ד"ר ניסים ליאון, סוציולוג מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, הסביר כי "ש"ס מאז ומתמיד הייתה פדרציה שכללה אינספור חצרות וקהילות. הרב עובדיה היה הדמות שהצליחה לחבר בין כולם. כולם יישרו קו ופעלו תחת הנהגתו. עכשיו הכול פתוח". בכך התייחס ליאון לבחירות האחרונות לכנסת, כשהנהגת ש"ס נדרשה לעבור מעיר לעיר, מקהילה לקהילה, במטרה לאחד סביבה את כל הכוחות הרבים, הרבנים הבכירים שפועלים כיום במרחב החרדי-דתי-ספרדי.

אך לא כולם הסכימו להרכין ראש בפני ההנהגה החדשה. חלקם הפכו לאופוזיציה שהצטרפה מאוחר יותר לתמוך במפלגתו החדשה של אלי ישי. המאמצים הגדולים של ש"ס בימים אלה היא לתחזק את מערכת היחסים עם הרבנים המובילים בציבור החרדי-ספרדי. ישנם לא מעט כאלה, וחלקם כבר מזמן חצו את הקווים. וואלה! NEWS מגיש את רשימת הרבנים הספרדים המובילים, חלקם מזוהים עם ש"ס וחלקם לא. אם ביום מן הימים ש"ס תצליח לאחד את כולם סביב המפלגה, היא תהנה גם מיציבות בהנהגה הרוחנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הרב שלום כהן - מנהיגה הרוחני של ש"ס

הרב שלום כהן בחגיגית בר המצווה של בנו של אלי ישי, ינואר 2011. עומר מירון
הרב שלום כהן בחגיגית בר המצווה של בנו של אלי ישי, ינואר 2011/עומר מירון

הרב שלום כהן, בן 84, מונה למחליפו של הרב עובדיה יוסף. חודשים ספורים אחרי מות מנהיגה של ש"ס התמנה כהן המכונה "חכם שלום" לנשיא מועצת חכמי התורה של המפלגה. מי שהוביל את המהלך היה דרעי, המזוהה עמו. הוא הביא על עצמו ביקורת מצד מתנגדיו, ולפיה הכתרתו הייתה מחטף שלא משקף את רצון הרבנים עצמם. גם שנתיים אחרי מותו, עולה השאלה אם הנעליים שהותיר אחריו הרב עובדיה אינן גדולות מדי עבור הרב כהן או כל מחליף אחר.

כהן מכהן כראש הישיבה היוקרתית "פורת יוסף", הנחשבת לספינת הדגל של הציבור החרדי-ספרדי, ונמנה עם מועצת רבני ש"ס מהקמת התנועה לפני כ-30 שנה. אף שלא חיבר ספרים הלכתיים, הוא ידוע בקרב המגזר החרדי כמרביץ תורה גדול, אך בציבור הכללי התפרסם דווקא בגלל קללותיו. באירוע עלייה לרגל שנערך בחג סוכות בנוכחותו השתתפו רק כ-300 בני אדם.

הרב יצחק יוסף - הרב הראשי הספרדי

הרב יצחק יוסף (מימין) והרב שמואל רבינוביץ' בתפילות ליל "הושענא רבא" בכותל המערבי, 4 באוקטובר 2015. יעקב כהן,
יוסף/יעקב כהן

הרב יצחק יוסף, בן 63, הוא הרב הראשי הספרדי לישראל ובנו השישי של הרב עובדיה יוסף. הוא נולד בירושלים והתחנך במוסדות חינוך ובישיבות של הציבור האשכנזי-ליטאי והחרדי-ספרדי. כבר בגיל 18 החל לרכז את פסקי ההלכה של אביו, מהם חיבר את סדרת הספרים "יביע אומר". בשנת 1975 התמנה לרב המושבים בר-גיורא, נס הרים ומטע הסמוכים לירושלים. שנתיים קודם לכן הקים יחד עם אביו את כולל "חזון עובדיה" בבירה, שנועד להכשרת רבנים ודיינים מקרב הציבור הספרדי.

מועמדותו לתפקיד הרב הראשי לא הייתה מובנת מאליה, משום שבתחילה העדיף אביו לקדם את מועמדותו של בנו אברהם, רבה של העיר חולון. בעקבות חקירה משטרתית שנפתחה נגד אברהם החליט אביו שמועמדו יהיה יצחק. אף שרבים סימנו אותו כיורשו של אביו, בחירתו לתפקיד הרב הראשי לישראל מנעה ממנו את ההנהגה התורנית, מאחר שהוא מנוע מלהתערב בעניינים פוליטיים.

הוא נחשב מקורב מאוד לדרעי ובסביבתו כבר מבססים את מעמדו כך שיוכל לשמש מנהיג העל בציבור הספרדי ביום שאחרי סיום כהונתו כרב ראשי. הגלימה המוזהבת והמצנפת הכחולה מסייעת להילה סביבו ואף שהוא נמנע מלהתראיין לכלי התקשורת, הוא מעביר מדי שבוע את השיעור השבועי במקומו של אביו המנוח, שם לעיתים הוא מתייחס לנושאים אקטואליים.

הרב ראובן אלבז - בעל "כריזמת רחוב"

הרב ראובן אלבז. חנוך בר. בחדרי חרדים, מערכת וואלה! NEWS
הרב ראובן אלבז/מערכת וואלה! NEWS, חנוך בר. בחדרי חרדים

הרב ראובן אלבז, בן 71, מכהן כראש ישיבת "אור החיים" ונחשב לאחד מהשמות הבולטים בעולם המחזירים בתשובה. הוא ידוע כבעל "כריזמת רחוב" מתפרצת שאימץ לעצמו דרך לפיה אי אפשר שרבנים יישבו יותר בבתי המדרש ויחכו לצעירים שיגיעו, הרבנים צריכים להגיע אליהם. יש לו השפעה עצומה במגזר החרדי והחילוני והוא בעל סגנון דיבור עממי ורך שלש"ס חסר מאז מות הרב יוסף.

אלפי תלמידים גודשים את הרצאותיו, יושבים בשורה אחת עם חילונים ששומעים בשקיקה כל מילה היוצאת מפיו. בחודש העברי אלול הופכת ישיבתו למוקד עלייה לרגל עבור אלפי בני נוער, תלמידי ישיבה, אברכים, נשים ונערות מכל הזרמים באוכלוסייה הישראלית. גם בש"ס הבינו שמדובר באיש בעל עוצמה חריגה, חריגה עד כדי כך שהוא הצליח בעבר להכניס שני נציגים לרשימת ש"ס לכנסת. שניהם הורשעו בפלילים. הונו של הרב אלבז, כך לפי "פורבס", מוערך ב-40 מיליון שקלים ועד הבחירות האחרונות הוא נחשב ניטרלי במאבק בין דרעי וישי. אחרי פניות רבות מצד גורמים בכירים בש"ס, הוא הצטרף למועצת חכמי התורה של ש"ס והפך לחלק בלתי נפרד ממנה.

הרב שלמה עמאר - הסכסוך שהפך אותו ליריב ש"ס

הרב שלמה עמאר בטקס השבעת דיינים, מרץ 2011. עומר מירון
הרב שלמה עמאר בטקס השבעת דיינים, מרץ 2011/עומר מירון

הרב שלמה משה עמאר, רבה הראשי של ירושלים ולשעבר הרב הראשי, נחשב בעבר לבעל סיכויים גבוהים להפוך לסמכות העל רוחנית לאחר מות ה"מרן". הוא זכה למעמד גבוה בקרב רבני היהדות הספרדית, נחשב לפוסק הלכה מוערך שהתייעץ רבות עם הרב עובדיה ולא פחות חשוב, גם לבש את הגלימה המוזהבת והמצנפת הכחולה שיצרו סביבו יוקרה משמעותית בציבור המסורתי הספרדי ובקהלים נוספים. הרב עמאר הוא רב ראשי לשעבר שזוכה ליוקרה בקרב אישים מובילים בציבוריות הישראלית.

סגנונו מסוגל לשמש גשר ולהמשיך את מורשת הרב עובדיה, אך בחודשים האחרונים לחייו של הרב יוסף, הוא נקלע לסכסוך מתוקשר עמו ועם דרעי כשתמך ברב ציון בוארון לכהונת הרב הראשי לישראל, בעוד מנהיג ש"ס בחר בבנו הרב יצחק. רבים ראו במהלך של הרב עמאר בגידה. חודש לפני מותו קיימו השניים "פגישת סולחה", אך בסביבתו של דרעי סירבו לאשר שהרב עובדיה מחל לו. הסכסוך הציב את הרב עמאר ב"אופוזיציה" התורנית שקמה לש"ס אחרי מות הרב עובדיה ומתוך מטרה לגמד את כוחו, תמך בו דרעי לתפקיד רבה של ירושלים. הוא רצה להציב אותו בתפקיד ממלכתי שבו לא יוכל לתמוך במפלגתו של יריבו הפוליטי אלי ישי.

הרב מאיר מאזוז - הרב שמרד בש"ס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרב מאיר מאזוז, בן 70, נולד בתוניסיה ועלה לארץ בראשית שנות ה-70 לאחר שאביו נרצח על ידי מתנקש. מלבד תכונות אישיות בולטות עומדים לרשותו האמצעים הדרושים לכל טוען לכתר. הוא עומד בראש רשת המוסדות הענפה "כיסא רחמים" שמקיפה כיום חלק לא מבוטל מצרכיה של קהילה דתית או חרדית: ישיבה לבוגרים ולצעירים בבני ברק, שלוש ישיבות ברחבי הארץ, כשבעה תלמודי תורה לבנים, בית ספר וסמינר לבנות, בית דין לממונות, מכון הוצאת ספרים וכן גני ילדים.

למאזוז יש אלפי תלמידים והוא נתפס תמיד כעוף מוזר בחוגי ש"ס. גם יחסיו עם הרב עובדיה היו מורכבים מאוד. הוא לא נמנע מלחלוק עליו בעניינים הלכתיים, אולם רכש לו כבוד והערכה גדולה. בבחירות האחרונות הפך למנהיגה הרוחני של "יחד", מפלגתו של ישי, שקיבל את ההחלטה לפרוש מש"ס רק לאחר שקיבל את ברכתו של הרב מאזוז. מאזוז מרבה לשלב בדרשותיו חידודי לשון וראשי תיבות שקונים את לב הקהל, בדומה מעט לדרשותיו של הרב עובדיה יוסף המנוח. וכמוהו, גם מילים חריפות לא נפקדות משפתו. הרב מאזוז הוא בעל גישה הלכתית מתונה ונחשב לבעל חזון חרדי לאומני שסירב לכל הסדר עם הפלסטינים ותמך בסירוב פקודה. הוא הציף את המאבק באשכנזים לסדר היום ורואה עצמו המנהיג הספרדי היחיד שפועל בעולם החרדי.

הרב בניהו שמואלי - כריזמטי עם קהל מעריצים גדול

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמואלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרב בניהו שמואלי, בן 55, הוא מהמקובלים הנחשבים בישראל אחרי עידן הרב כדורי. הוא משמש ראש ישיבת "נהר השלום" בירושלים, מעביר את שיעורי הזוהר שלו לאלפי מאמינים בעולם והיה מקורב מאוד לרב עובדיה. במשך השנים הוא קנה לעצמו קהל חסידים ומעריצים לא קטן. חרף גילו הצעיר, ההערצה הגדולה אליו והכריזמטיות הציבה אותו בשורת הרבנים הבכירים בציבור הספרדי.

לכך תרמה גם העובדה כי החל מסוף שנות ה-90 הוא מסר שיעורים בלוויין כמקדים לשיעור של הרב יוסף. בבחירות האחרונות לכנסת היה נתון שמואלי ללחצים מצדם של דרעי וישי שניסו לשכנע אותו כל אחד לתמוך בהם. אף שהביע את תמיכתו בש"ס המשיך לחזק את מעמדו כניטרלי במאבקים הפוליטיים בציבור החרדי.

הרב דוד יוסף - הרטוריקן של משפחת יוסף

הרב דוד יוסף , בנו של הרב עובדיה יוסף, רבה של שכונת הר נוף בירושלים וראש כולל יחוה דעת, מרץ 2011. עומר מירון
הרב דוד יוסף , בנו של הרב עובדיה יוסף, רבה של שכונת הר נוף בירושלים וראש כולל יחוה דעת, מרץ 2011/עומר מירון

הרב דוד יוסף הוא התשיעי מבין 11 ילדיו של מנהיגה הרוחני של ש"ס המנוח. הוא נולד ב-1957 ומכהן כראש כולל "יחווה דעת" בירושלים ומאז פטירת אביו הוא גם חבר במועצת חכמי התורה של ש"ס. הוא נחשב הרטוריקן של משפחת יוסף. את השכלתו התורנית רכש בישיבות אשכנזיות כמו "פונוביז'" ו"חברון", בה הכיר את מי שעתיד להפוך לחברו הטוב ביותר וליו"ר תנועת ש"ס, אריה דרעי. הדחתו של האחרון מראשות המפלגה גרמה לצמצום השפעתו של "הבן היקיר" על אביו.

עם זאת, הרב יוסף הצעיר לא ויתר על העיסוק בפוליטיקה הפנים-ספרדית, דבר שגרר ביקורת על התנהלותו. במהלך הבחירות האחרונות הגיעה מעורבותו הפוליטית לשיא כשתקף את אלי ישי במילים קשות וכינה אותו "בכל ביתי מקליט הוא". מתקפות אלה מול קהל משולהב גררו ביקורות פנימיות בש"ס על מעמדו הרבני. לאחרונה הוא מונה לנשיא תנועת החינוך של ש"ס, "אל המעיין", אך דווקא את מרבית זמנו הוא מקדיש לביקור בקהילות יהודיות בחו"ל כמו במקסיקו שבהם צבר הערצה והתיידד עם אילי הון ואנשי עסקים מובילים.

הרב זמיר כהן - מגדולי המחזירים בתשובה בארץ

הרב זמיר כהן. פייסבוק, צילום מסך
הרב זמיר כהן/צילום מסך, פייסבוק

הרב זמיר כהן, בן 50 מביתר עילית, נולד בירושלים, גדל בבית חרדי בשכונת בית ישראל ולמד בישיבת "פורת יוסף". הוא הקים את ערוץ "הידברות" שמשדר תכניות, הרצאות ושיעורים 24 שעות ביממה, יש לו עמוד פייסבוק פעיל במיוחד, הוא מרצה כמעט מדי יום ברחבי הארץ, מופיע באירועי חזרה בתשובה המוניים ומוציא לאור ספרים וחוברות שעוסקים בין היתר בסתירה שבין הכתוב בתורה לבין ממצאי המדע. כ-200 בני אדם עובדים באימפריה שלו.

בעשור האחרון הפך כהן לאחד מגדולי המחזירים בתשובה בארץ והפך לתופעה מרתקת בשורת המחזירים בתשובה. הוא עדין, מנומס ובניגוד לרבים בעולמו, הוא לא מפחיד את קהל מעריציו באיומים ובקללות. לאור כוחו המשמעותי בקרב הציבור המסורתי והחרדי, ש"ס החלה בתקופה האחרונה במסע חיבוק לרב כהן. היא זימנה אותו לאירועים גדולים שקיימה וחלקה לו מקום של כבוד בשורת הרבנים הבכירים המזוהים עמה.

משפחת הרבנים אבוחצירא - הרבנים העשירים בישראל

הרבנים המקובלים רבי ברוך אבוחצירא, רבי פנחס אבוחצירא, רבי דוד אבוחצירא ורבי יקותיאל אבוחצירא הם קרובי משפחה שידועים כצדיקים, בעלי יד ורגל בחוכמת הקבלה ובעלי מופתים. את חצרותיהם פוקדים אישי ציבור, פוליטיקאים, אנשי עסקים ורבים בציבור הספרדי-חרדי והמסורתי. רבי ברוך המכונה "באבא ברוך" הוא בנו של המקובל רבי ישראל אבוחצירא – "הבאבא סאלי" - ורבי פנחס הוא בנו של רבי אלעזר אבוחצירא שנרצח על ידי אחד מחסידיו.

הרבנים פנחס ודוד הוצבו לפני כשלוש שנים במקומות הראשונים ברשימת הרבנים העשירים ביותר בישראל. גם שאר הרבנים במשפחה הוצבו במקומות גבוהים ברשימה הזו. השפעתם גדולה, אך הם אינם מרבים להתערב בעניינים פוליטיים. בבחירות האחרונות ש"ס עשתה מאמצים גדולים כדי שהרבנים לבית משפחת אבוחצירא יתמכו בה. המאמצים הצליחו בשל יריבות המשפחה עם אלי ישי.

רבנים מובילים נוספים הם הרב משה צדקה, ראש ישיבת "פורת יוסף", הרב דוד בצרי, מגדולי המקובלים הספרדים, הרב שמעון בעדני, חבר במועצת החכמים של ש"ס, הרב משה מאיה, חבר במועצת החכמים של ש"ס, הרב בקשי דורון, לשעבר הרב הראשי לישראל והרב יהודה כהן, ראש ישיבת "יקירי ירושלים".

(פרסום ראשון: 21:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully