וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ ג'מאל זחאלקה עלה להר הבית - ונבלם: "אני מצפצף על נתניהו"

דב גיל-הר, אמיר תיבון, עמרי נחמיאס ושבתי בנדט

8.10.2015 / 13:07

ראש הממשלה, שהורה לשרים וחברי כנסת שלא לעלות למקום הנפיץ, מסר כי ההנחייה חלה על ח"כים "יהודים וערבים כאחד" לאחר לחץ של גורמי ימין. "זה טבעי שאכנס, אני בא להתפלל ולכבד את קדושת המקום", אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEW

עריכה: ניר חן

כניסתו של ח"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) להר הבית נבלמה היום (חמישי) על ידי המשטרה, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הורה אתמול לאסור על חברי כנסת ושרים לעלות למקום בשל המצב הביטחוני, והבוקר הבהירכי ההנחיה חלה על "יהודים וערבים כאחד".

"אני עומד עכשיו בשער האריות והמשטרה מונעת ממני להגיע להר הבית, בלי צו ובלי שום דבר, בניגוד לחוק", אמר זחאלקה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. "אני מצפצף על נתניהו ועל ההחלטות שלו. אני רוצה להיכנס כי זה טבעי שאני אכנס להר הבית, אני בא להתפלל ולכבד את קדושתו, לעומת ח"כים מהימין שבאים לעורר פרובוקציות".

"מה שמתסיס את הרוחות זה ההחלטות של נתניהו. והדרישה לחלק את מסגד אל-אקצא. אני חושב שצריך לשמור על הסטטוס קוו", אמר זחאלקה קודם לכן בהודעה לתקשורת.

לקריאה נוספת:
בצעד חריג: כתבי אישום נגד מוסלמיות המתפרעות בהר הבית
ברקת קורא לתושבים לשאת את נשקם האישי: "מכפיל כוח ותורם לתחושת הביטחון"
סימנים של איבוד שליטה: איך משתלטים על הטרור המשתולל?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זחאלקה מתעמת עם שוטרים שמנעו את כניסתו להר הבית, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בריאיון לדב גיל-הר, נשאל זחאלקה: "כמה דם אתה רוצה לראות ברחובות לפני שתבין שזה לא מסייע להרגעת הרוחות?"
בתגובה אמר חבר הכנסת: "הריאיון איתך הסתיים, אתה פשיסט" - וניתק את השיחה.

הבהרת ראש הממשלה נתניהו, לפיה ההנחיה לא לעלות להר הבית חלה גם על חברי כנסת ערבים, ניתנה לאחר לחץ רב שהפעיל יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, חבר מפלגתו השר אורי אריאל, וחברי הליכוד השר זאב אלקין וסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, שהביעו מורת רוח מההחלטה המקורית.

מלשכתו של ראש הממשלה נמסר כי לא מדובר בשינוי בהחלטה, אלא שחלה טעות בהודעת שנמסרה לתקשורת. עוד נמסר כי ההחלטה נובעת מהכוונה "לצנן את האווירה סביב הר הבית", וכי נתניהו מנע בימים האחרונים מאנשי ציבור פלסטינים לעלות למתחם.

חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) הודיע היום בתגובה להחלטה כי הוא וחברי מפלגתו יבקרו במתחם הר הבית בית יום ראשון בבוקר. "אין מנדט לנתניהו למנוע ממוסלמים, לרבות חברי כנסת, להיכנס לאל-אקצא", מסר בהודעה לעיתונות. "אם תימנע כניסתנו כל העולם יראה כי זה שינוי בסטטוס קוו ופגיעה בחופש פולחן. אנחנו בעלי הבית ולא גורם זר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שוטרים במהלך הפגנה בעיר העתיקה בירושלים. הר הבית, פברואר 2014. רויטרס
לצנן את האווירה. הר הבית/רויטרס

השר אריאל, שתקף את ההחלטה המקורית ואמר כי הפרדה בין יהודים לערבים במקרה זה היא "דבר בלתי מקובל ובלתי נתפס והדבר יובהר לראש הממשלה בתקיפות", קיבל את הוראתו החדשה של נתניהו בהכנעה. "ראיתי כרגע את ההודעה מלשכתו. זה לא הופך אותה ליותר או פחות טובה, אבל זו ההוראה של לשכת ראש הממשלה", אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS.

לדבריו, ההחלטה של נתניהו היא פרס לטרור. "זו הוראה שגויה ומוטית, לא היה דבר כזה בזמנו של אולמרט וברק. זו החלטה חמורה, שלמעשה יכולה להתפרש בעיני הפורעים והמחבלים ככניעה לדרישות שלהם, וכמובן שזה יגביר את הטרור, זה לא יחליש את הטרור. זו פעם ראשונה שראש הממשלה נותן הוראה כזו", תקף אריאל.

אריאל: "מי שנכנע לטרור הוא כמו אישה מוכה"

אריאל הוסיף: "עוד מעט גם ללכת ברחוב הגיא או להגיע לכותל ייחשב לפרובוקציה. מי שנכנע לטרור פעם אחת, כמו אישה מוכה, לצערי, הוא יעשה את זה עוד פעם ועוד פעם. יש דרך אחת להילחם בטרור, וזה לא להיכנס אליו".

לדבריו, "בוודאי שראש הממשלה לא רוצה טרור, אבל ודאי בעניין הזה הוא לא עושה דבר שמחליש את הטרור. כמו שאם אתה לא בונה בירושלים אתה מחליש את עמדתך ואתה מודה שאתה כנראה לא צודק, וזה מזמין את יריביך ללחוץ עוד יותר, כי הם מרגישים הצלחה והם ממשיכים הלאה".

שר החקלאות תקף את ראש הממשלה גם על כך שנודע לו על ההחלטה דרך אמצעי התקשורת. "אל תיכנע לטרור בשום צורה. אדבר על זה איתו באופן ישיר ולא דרך אמצעי התקשורת. הוא מודיע זאת לשרים דרך התקשורת, זו תופעה אומללה", אמר.

אורי אריאל בהר הבית. צילום מסך
"כמו אישה מוכה". אריאל בהר הבית/צילום מסך

ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת אמר כי הוא לא מקבל את ההוראה ויגיע מחר להר הבית. "לא נתניהו ולא הימין יוכלו למנוע מאתנו להיכנס למסגד אל-אקצא שלנו. מי שהחליט תחילה על מניעת כניסתם של פרובוקטורים מימין כמו אורי אריאל, שכניסתו הציתה את השטח, כדי לצנן את האווירה, עושה סיבוב פרסה וסלטה לאחור ומחליט במחי יד להסלים את המצב. זו החלטה מטורפת ובלתי חוקית. כולנו נהיה שם מחר במסגד אל-אקצא, כי זה המסגד שלנו", אמר.

טיבי מחה על כך שנתניהו הקביל את עלייתו להר הבית כשווה להתנהגותו של השר אריאל. "לשים ח"כים ערבים ומוסלמים במישור אחד עם אריאל וחוטובלי, זה כמו לומר לבעל הבית שהוא והפורץ לביתו חד הם. החלטה זו מוסיפה שמן למדורה", אמר.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הוסיף: "נתניהו הולך סחור סחור, חסר עמדה ועמוד שדרה. מתחם אל-אקצא הוא שטח כבוש שעל פי הסטטוס קוו נמצא בניהול מלך ירדן והווקף המוסלמי, אין לנתניהו סמכות חוקית או מוסרית למנוע מהח"כים הערבים להגיע למסגד. נתניהו ממשיך להיגרר אחרי הנהגת המתנחלים בקואליציה ומדרדר את כולנו לפי תהום.
מי שחרד לביטחון, לא יכול לעסוק בניהול נקודתי של הסכסוך, אלא חייב לחתור להסדר כולל ולניהול משא ומתן אמיתי וכן שמטרתו סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית".

חבר הכנסת עיסאוי פריג' (מרצ) אמר: "גם אם באיחור, נתניהו מבין סוף סוף שהוא צריך לרסן את מציתי המהומות מהקואליציה שלו. הבעיה היא שנתניהו כמו נתניהו תמיד נגרר ולא מוביל, ובמקום לנהל את הקואליציה הוא רק מנסה לרצות אותה והפעם באמצעות יצירת גזירה שווה בין יהודים לערבים - החלטה מופרכת שדומה לאיסור כניסת יהודים לכותל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא מצליחים לשלוט". הרצוג ולבני בסיור בעיר העתיקה, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר המחנה הציוני והאופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, סייר הבוקר עם עמיתתו לסיעה ח"כ ציפי לבני ואמר כי נתניהו החלטתו של נתניהו מגיעה באיחור. "הכתובת הייתה מזמן על הקיר. ראש הממשלה חיכה וחיכה ומשך זמן ולא דאג להרחיק את הקיצוניים מהאזור בזמן. הפוליטיקאים שעלו להר הבית הבעירו שטח שאסור היה להבעיר. אני אדע לטפל במצב בצורה טובה בהרבה. זו ממשלה שמברברת את עצמה לדעת ולא מצליחה לשלוט בשום דבר חוץ מדפי הפייסבוק של חבריה", אמר.

לבני הוסיפה: "ההחלטה לאסור על עליית פרובוקטורים להר הבית נכונה, חבל שההנחייה באה רק שנה לאחר שהבטיח לירדנים לעשות זאת. עכשיו נתניהו צריך לגלות אומץ ולהודיע שכפי שח"כים לא עולים להר הבית עד להודעה חדשה, כך גם לא בונים ביו"ש עד להודעה חדשה, ולא רק בשביל האמריקנים, אלא בשביל הביטחון הישראלי".

גם ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) הביע תמיכה באיסור הגורף. "לשם שינוי הפעם אני יכול לומר שזו החלטה נכונה, שיש בה לא רק תבונה, אלא הבנה בהכרת המציאות. ברגע שאתה מוציא את הסממנים המסיתים והמדירים אתה יוצר מציאות אחרת שממנה והלאה אולי תיווצר רגיעה. כן, אין לי בעיה עם הכללה זו, שתמנע אפילו ממני להגיע לאל-אקצא, ובתנאי שיש בה מציאות אחרת כי שמירה על הסטטוס קוו זה המפתח לחזרה לנקודת המוצא. לא ייתכן ששר במדינת ישראל מגיע לרחבת אל-אקצא ויוצר התלהמות", אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS.

"עצוב שההודעה הגיעה רק עכשיו"

יו"ר מרצ, זהבה גלאון אמרה כי מדובר בצעד נכון ואחראי שהגיע מאוחר מדי. "לשם שינוי השרים והח"כים מחרחרי המלחמה, שמוכנים לקנות הון פוליטי בחיי אדם, ייאלצו להתאפק", אמרה. "טוב שההחלטה המתבקשת הזאת הגיעה, עצוב שהיא הגיעה רק עכשיו אחרי שכבר שילמנו בחיים ובדם. כבר חודשים שהר הבית בוער, נורא לחשוב שאם נתניהו היה פועל לכבות את הלהבות מוקדם יותר הימים האחרונים היו אולי נראים אחרת", אמרה.

גם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הביע תמיכה בהחלטה. "ההחלטה שלא להיכנס לשום הרפתקאות עכשיו בתוך מצב נפיץ היא החלטה נכונה ואחראית", אמר במהלך סיור שערך בעיר העתיקה. "היות ושריו וחברי הכנסת מהקואליציה לא מגבים אותו, אז אנחנו מהאופוזיציה נגבה פעולות אלו".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר בריאיון לרדיו "קול ברמה" כי מדובר בהחלטה נכונה שנועדה להרגיע את הרוחות. "מחובתנו לא להדליק את הלהבות שהם אלה שהזיו את ההסתה והשנאה האחרונה וגם בעבר", ציין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"החלטה נכונה ואחראית". ח"כ לפיד בעיר העתיקה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנגד, יו"ר ועדת החוקה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), הביעה התנגדות נחרצת להחלטה. "אפשר להודיע היום בכל תחנות הקשר של צה"ל כי הר הבית כבר לא בידנו", אמר. "אני חושש כי השלב הבא של ראש הממשלה הוא להרחיב את ההוראה שלו ולא לאפשר כניסת חברי כנסת לירושלים, וליהודה ושומרון", תקף.

גינוי נוסף נמסר מתנועת "חוזרים להר", שטענה כי "איסור עליית חברי הכנסת להא הבית הינו צעד פחדני, שנועד למסמס את הבעיה האמיתי שבגללה יש פיגועים". לטענתם, "הר הבית הינו סמל המאבק באינתיפדה השלישית, אך אינה סיבת המאבק. סיבת המאבק היא עצם הימצאותם של היהודים בארצם וככל שיוסיף ראש הממשלה להתקפל לדרישות הרוצחים המוסלמים בהר הבית, לא רחוק היום שבו יאסור ראש הממשלה להיכנס לעיר העתיקה, ובהמשך אף איסור כניסה גורף לירושלים".

(עדכון ראשון: 12:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully