וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימנים של איבוד שליטה: איך משתלטים על הטרור המשתולל?

8.10.2015 / 0:34

במערכת הביטחון הוחלט על שורה של צעדים שנועדו לבלום את האלימות. בין היתר יורחבו המעצרים בגדה, יוגבר הלחץ על הרשות ויוצבו מחסומים ללא אישור הדרג המדיני. גם המתפרעים היהודים על הכוונת

עריכה: שניר דבוש

הפיגועים שאירעו אתמול (רביעי) בקריית גת, בפתח תקווה ובירושלים הם סימן לאיבוד שליטה על היכולת להכיל את גל הטרור הנוכחי. במערכת הביטחון אמנם מאמינים שיש לנהוג בגישה מקלה ולהימנע מענישה קולקטיבית, אולם יודעים שיש לנקוט צעדים שנועדו להשיב את ההרתעה.

לשם כך, גורמים בכירים במערכת הביטחון הנחו להרחיב מעצרים של מסיתים ומפגינים במהלך הפרות הסדר ברחבי יהודה ושומרון, להקים מחסומים לפי צורך מבצעי וללא אישור מהדרג המדיני, להפעיל יותר כוחות בשטח באופן שירתיע מפגעים בודדים ולקדם את נושא הריסת בתי מחבלים – שהתברר כיעיל. כמו כן, הוחלט להשקיע בתשתיות בשטחים, דוגמת הצבת מצלמות בכבישים, וכן לטפל במרכיבי הביטחון בהתנחלויות, שעברו בשנים האחרונות הרחבה ולא קיבלו מענה אבטחתי מתאים. בין היתר, שורת פעולות שנועדו להקל על האוכלוסייה הפלסטינית ושהיו אמורות לצאת לפועל לקראת חג הקורבן נדחו בגלל התגברות האלימות.

עוד בנושא:
על רקע ההסלמה: נתניהו הורה לשרים ולח"כים לא לעלות להר הבית
"הצילו, מחבל דקר אותי": פצוע בינוני בפיגוע בפתח תקווה; החשוד נוטרל
המחבלת לפני פיגוע הדקירה בשער האריות: "אל תבכו עלי כשאהפוך לשהידית"

אימון של חמושים ברצועת עזה, ספטמבר 2015. רויטרס
הקמפיין של חמאס הצליח. חמושים ברצועת עזה/רויטרס

נוסף על כל אלה, במערכת הביטחון יודעים שגם לצד היהודי יש חלק בדרדור המצב, עם תקיפות חוזרות ונשנות של מתנחלים צעירים נגד פלסטינים. בעקבות זאת הונחו הכוחות לנקוט יד תקיפה יותר ולעצור את היהודים החשודים בתקיפה של חיילי צה"ל ושל פלסטינים בשבוע האחרון. במקביל, חברי הקבינט המדיני-ביטחוני החליטו גם להגביר את הלחץ מול הנהגת הרשות הפלסטינית, במטרה שזו תפעל למנוע טרור. גורמים בכירים בצה"ל אמרו כי במידה והמצב המתוח יימשך, תישקל האפשרות לתגבר את שטחי יהודה ושומרון בגדודים נוספים אף שהמהלך יפגע בהכשרות ובאימונים של כוחות היבשה, ובביטחון השוטף בגזרות אחרות.

גורמים בכירים בצבא הצביעו על כך שההסלמה בשטח מקורה בין היתר בהצלחת ה"קמפיין" של הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית ושל חמאס – שביקשו להלהיט את הרוחות נגד ישראל בעקבות המהלכים האחרונים בהר הבית. במערכת הביטחון זיהו את המצב הרגיש, ופעלו להרגעת הרוחות בקרב ההנהגה הפלסטינית ובקרב בכירי המגזר הערבי בישראל. גם בצד הישראלי היה ניסיון כן להנמיך את גובה הלהבות, כאשר רבנים שונים קראו ליהודים שלא לעלות להר הבית בעת כה נפיצה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פיגוע דקירה בפתח תקווה. אוקטובר 2015. ניב אהרונסון
זירת הפיגוע בפתח תקווה, אתמול/ניב אהרונסון

עם זאת, מספר המבקרים היהודים רק עלה, ואפילו שר בממשלה בחר להגיע למתחם הר הבית למורת רוחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו – מה שכמובן עורר סערה. גם ראשי ההנהגה באזור, בהם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, עבדאללה מלך ירדן ובכירי הממשל בערב הסעודית, השתכנעו כי ישראל משנה את הסטטוס קוו במקום הקדוש והעבירו לירושלים מסרים בנושא. הקריאה בכלי תקשורת ערביים וברשתות החברתיות "להגן על הר הבית" הוסיפה אף שמן למדורה. האש הוצתה, והיא משתוללת לא רק במזרח ירושלים ובשטחים, אלא גם בתוך ישראל, ובשלב זה אף אחד לא מצליח לכבות אותה.

זירת הפיגוע בקריית גת, 7 באוקטובר 2015. לירון מולדובן
הבניין בקריית גת שבו התבצר מחבל, אתמול/לירון מולדובן

ברשות הפלסטינית הגיבו תחילה באיפוק כל עוד המהומות התרכזו בירושלים. עם זאת, ברגע שהאלימות גלשה לשטחי יהודה ושומרון, כינס יו"ר הרשות אבו מאזן את ראשי מנגנוני הביטחון וקרא להם לעצור את ההסלמה. גורמים בצה"ל טענו כי הוא "נבהל מהאש, שחלילה לא תשרוף גם אותו". נראה שהוא למד מניסיונו של היו"ר לשעבר יאסר ערפאת שאיבד שליטה על המצב באינתיפאדה השנייה. אבו מאזן מבין היטב שהאלימות מערערת גם את היסודות שעליהם נשענת הרשות, ושהאש שהוצתה בשדות המתנחלים מאיימת לכלות גם את סמלי הרשות.

(עדכון ראשון: 23:28)

פיגוע דקירה בעיר העתיקה, ירושלים, 7 באוקטובר 2015. מד"א
זירת הפיגוע בירושלים/מד"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully