וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מושלם לדאעש": מבריחים ניסו למכור חומר גרעיני לקיצונים במזה"ת

7.10.2015 / 8:25

תחקיר של סוכנות הידיעות אי-פי העלה כי משטרת מולדובה וה-FBI סיכלו ארבעה מקרים שבהם ניסתה רשת מבריחים למכור אורניום וחומרים רדיואקטיביים נוספים לגורמים קיצוניים. על פי החשד, שירותי המודיעין של רוסיה מעורבים בעסקאות

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד: פעוטות נפגעו מנשק כימי בסוריה)

משטרת מולדובה וה-FBI מנעו בחמש השנים האחרונות ארבעה ניסיונות של מבריחים למכור חומרים לייצור נשק גרעיני לגורמים קיצוניים במזרח התיכון – כך עולה מתחקיר שערכה סוכנות הידיעות אי-פי. לפי התחקיר, המקרה האחרון אירע בפברואר, אז הציע חבר בארגון הברחה לסוכן משטרתי כמות גדולה של צסיום רדיואקטיבי, אשר מקורו ככל הנראה ברוסיה. המבריח דרש 2.5 מיליון אירו בתמורה לחומר הרדיואקטיבי, המספיק לזיהום של כמה רחובות.

"אתה יכול לייצר פצצה מלוכלכת שתהיה מושלמת לארגון דאעש", אמר המבריח לסוכן המשטרתי בפגישתם במועדון לילה בקישינב. "אם יש לך קשרים איתם, העסק יתבצע כשורה". המבריח נתן לסוכן בקבוק עם צסיום ברמה רדיואקטיבית מופחתת כשהמשטרה פרצה למקום וביצעה את המעצר.

חומר רדיו אקטיבי שסוחריםניסו למקור לגורמים מזרח-תיכונים במולדובה, אוקטובר 2015. AP
דגימת הצסיום שניסו המבריחים למכור לסוכן/AP

נוסף על מקרה זה הגיע לאי-פי מידע על שלושה אירועים נוספים. בשנת 2010 שלושה בני אדם נעצרו לאחר שכמות קטנה של אורניום מדולל הוחלף בתמורה לכסף. כמו כן, בשנת 2011 ניסתה קבוצת מבריחים למכור אורניום לשימוש צבאי ללקוח פוטנציאלי מהמזרח התיכון. במקרה זה הצליחה המשטרה לסכל את העסקה בשלביה המוקדמים.

כמו כן, בשנה שעברה הוחלפה כמות של אורניום לא-מועשר בתמורה ל-15 אלף דולרים. שישה בני אדם נעצרו, אך חמישה הצליחו להימלט. לטענת חוקרים שעבדו על התיקים, לחלק מחברי ארגוני הפשיעה יש ככל הנראה קשר לשירותי המודיעין הרוסיים.

חומר רדיו אקטיבי שסוחריםניסו למקור לגורמים מזרח-תיכונים במולדובה, אוקטובר 2015. AP
האורניון שניסו הסוחרים למכור ללקוח מהמזרח התיכון/AP

אי-פי מצאו כי על אף הצלחת מבצעי הסיכול, מנהיגי הכנופיות הצליחו להימלט ואלה שנעצרו הצליחו לחמוק מעונשים כבדים ולעתים אף שבו חזרה לעסקי הברחת החומרים הרדיואקטיביים. "אנו יכולים לצפות למקרים נוספים מסוג זה", אמר קונסטנטין מאליק, גורם ממשטרת מולדובה, שחקר את ארבעת המקרים. "כל עוד המבריחים חושבים שהם יכולים להרוויח כסף רב מבלי להיתפס, הם ימשיכו לעשות זאת".

לפי אי-פי, המשטרה והרשויות במולדובה חלקו מידע עם סוכנות הידיעות כדי להדגיש כמה מסוכן הפך להיות השוק השחור הגרעיני. לטענתם סוכנות הידיעות, ההידרדדרות ביחסים בין רוסיה והמערב הקשו על הדרך לדעת אם המבריחים ממשיכים למכור חומר רדיואקטיבי.

אריק לונד, דובר המשרד במחלקת המדינה האמריקנית לאי-הפצת נשק גרעיני, אמר כי מולדובה נקטה "בצעדים רבים וחשובים" כדי להתמודד עם יכולות ההברחה הגרעיניות במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully