וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבישים עוקפים ליהודים וחידוש הבנייה: הדרישות של המתנחלים מנתניהו

ראשי מועצות ביהודה ושומרון נועדו אמש עם ראש הממשלה במטרה שיורה על מהלך נרחב נוכח גל הטרור - ויצאו מאוכזבים. בין היתר הם דרשו להשיב לכלא את משוחררי עסקת שליט, ולהוציא לפועל תכניות בנייה שהוקפאו. "לא קיבלנו לצערנו תשובות ראויות"

עריכה: ניר חן

"צריכים שינוי מהותי במלחמה בטרור": ראשי המועצות ביהודה ושומרון נפגשו אמש (שלישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בצל גל הטרור במזרח ירושלים ובגדה שגבה בימים האחרונים את חייהם של ארבעה ישראלים. ראשי הרשויות, שספגו ביקורת על מחאתם נגד התנהלות הממשלה, נועדו עם נתניהו במשרד ראש הממשלה בירושלים, והציגו צפויים להציג לו רשימת דרישות בתגובה להסלמה הביטחונית. בין היתר הם ביקשו להפסיק את ההטבות לציבור הפלסטיני, ולחדש במלוא ההיקף את תכניות הבנייה בהתנחלויות.

"הצגנו את הקושי שלנו להשלים עם המהלכים הנוכחיים של הממשלה בכל מה שקשור להתיישבות", אמר בתום הפגישה, שארכה שלוש שעות, יו"ר מועצת יש"ע אבי רואה. "העלנו את הסוגיות הערכיות והאסטרטגיות הקשורות להתיישבות. בנושא זה לא קיבלנו לצערנו תשובות ראויות. דובר על הקשיים שהממשלה עומדת בפניהם בעיקר כלפי חוץ ביכולת לאפשר בניין ותכנון. אנחנו חושבים שזו טעות גסה שתפגע בהתיישבות ובסופו של דבר תפגע בירושלים ובכל מדינת ישראל".

ראשי המתנחלים, שמסרבים להפסיק את המחאה בעקבות ההידרדרות הביטחונית, הציגו דרישות בשני תחומים – הביטחון האישי והפסקת ההקפאה. "בתקופה מורכבת זו, כשההתיישבות עומדת מול פיגועים ומתמודדת בתעצומות נפש עם מראות קשים ומשפחות שכולות נוספות, אנו מצפים מראש הממשלה ומשר הביטחון לא להפנות ביקורת ולהטיל דופי בהתיישבות", אמרו גורמים במועצת יש"ע.

עוד בנושא
מדוע לוקח למדינה שנה לממש צווי הריסה לבתי מחבלים?
בצל המתיחות: אבו מאזן מצהיר שהפלסטינים "לא רוצים הסלמה"
נתניהו על ביקורת השרים: "ממנהיגי ציבור נדרשת אחריות"

"המאבק שלנו הוא אחראי, וכך הוא מנוהל. על נתניהו ויעלון להפסיק את ההקלות לפלסטינים שמאפשרות את הפיגועים הקשים, ולחדש את הבנייה במקום ההקפאה – שמשדרת חולשה לאומית ומזמינה טרור בירושלים וביהודה ושומרון".

מתנחלים צועדים באזור פיגוע הירי שבו נרצחו נעמה ואיתם הנקין  2 באוקטובר 2015. יותם רונן
מתנחלים בצעדת דגלים באזור שבו נרצחו בני הזוג הנקין בסוף השבוע/יותם רונן

גורם במועצת יש"ע אמר כי לכל הפחות על נתניהו ויעלון להורות על הפשרת תכניות הבנייה (תב"ע) המעוכבות באיתמר, בעלי, ברחלים, באל-מתן, בנריה ועוד.

מבחינתם, על ראש הממשלה ושר הביטחון להורות לוועדות התכנון במנהל האזרחי לחזור לפעילות רגילה ולקדם את תכניות המתאר של ההתנחלויות ברחבי יהודה ושומרון. בסך הכול ישנן לדבריהם כמאה וחמישים תכניות בנייה, ותכנית להקמת התנחלות חדשה. בנוגע לסוגיות הביטחוניות תעלה בקשה להחזיר את משוחררי עסקת שליט לכלא, לסלול כבישים עוקפים ליהודים במקומות המועדים לתקיפה, כפי שתוכנן בחווארה ולסגור לתנועת פלסטינים כבישים שנפתחו במהלך השנה האחרונה - כמו הציר שבו נרצחו בני הזוג הנקין בסוף השבוע שעבר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"להפסיק לפעול עם ידיים קשורות מאחור"

"צריך להפסיק לפעול עם ידיים קשורות מאחור", אמר ראש המועצה האזורית גוש עציון דוד פרל. "ברגע שאנחנו משדרים חולשה, אז כל מה שנשאר לפלסטינים לעשות זה להמשיך ולהתנגד". ראש מועצת שומרון יוסי דגן הוסיף כי מה שבעיקר צריך זה "לשנות את הדיסקט". לדברי דגן, שהתחיל בשביתת שבת מול בית ראש הממשלה, "אנו מצפים מנתניהו לשנות את תפיסת הביטחון בשטח. לא ייתכן שיטפלו רק במחבלים לפני או אחרי שפגעו ביהודים, אלא במנגנון שמסביבם ושמזין אותם. נכון להיום, המצב הוא שמחבל שרוצה לרצוח יהודים אין לו שום דבר להפסיד. אם הרשות תבין שעל כל יהודי שנרצח נבנה אלפיים יחידות דיור, יהיה להם מה להפסיד והם יפסיקו להזין את הפיגועים. עד ששינוי מהותי לא יורגש בשטח - נמשיך למחות ולבקר".

ראש הממשלה נתניהו סייר היום יחד עם יעלון והרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט באזור הפיגוע שבו נרצחו בני הזוג הנקין, והודיע כי במטרה להשיב את הביטחון בגדה, ירושתו כבישים שונים ביהודה ושומרון במצלמות אשר ישדרו לחמ"ל מבצעי. פרל, למוד ההבטחות בנושא, לא ייחס לאמירה זו חשיבות רבה. "גם בשנה שעברה, לאחר חטיפת ורציחת שלושת הנערים בתחומי המועצה, הובטח לנו תקציב למצלמות בטרמפיאדות – אבל כמעט כלום לא קרה. בצורה כזו לא ניתן להמשיך".

מטבע הדברים לראשי המועצות ברור שלא כל דרישותיהם ייענו, ושהם יאלצו לוותר על חלק מהדרישות. "הצענו רעיונות שונים, ונתניהו יחליט מה כן (יקרה, ש"ב) ומה לא. עם זאת, כפי שזה כעת אי אפשר להמשיך ושינוי בשטח חייב לקרות".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון וראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור באוגדת איו"ש. אוקטובר 2015. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
נתניהו ויעלון בסיור באזור פיגוע הירי בסמוך לאלון מורה/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

בינתיים, ראשי המועצה ממשיכים לקבל תמיכה מחברי הממשלה מהבית היהודי וגם מחלקים בליכוד. היום ביקרו ביו"ש גם יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין וסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי.

נתניהו הציג מוקדם יותר את התכנית שעליה סיכם עם גורמי הביטחון ואמר כי ביכולתה להשיב את יכולת הביטחון וההרתעה. "סיכמנו על תכנית רצינית שבמסגרתה נפרוס מצלמות, גם מהאוויר, בכל הכבישים ביהודה ושומרון, וכן נקים חמ"לים עם יכולת תגובה מהירה. זה יכול לשנות באופן משמעותי את היכולת שלנו לסכל פיגועים כאלה וגם להתחקות אחרי המבצעים – זה מרכיב חשוב מאוד בהשבת הביטחון", אמר.

שרי הליכוד מתנערים מהביקורת

בתוך כך, שרי הליכוד יריב לוין, חיים כץ וזאב אלקין אשר השתתפו אתמול בהפגנת הימין מול מעון ראש הממשלה בירושלים, דחו אף הם את הביקורת שהושמעה נגדם מצד נתניהו ויעלון.

"זו הייתה חובתי לבוא לציבור הזה וגם לשמוע מה הוא אומר"

לדבריהם, השתתפותם באירוע לא נועדה להתריס נגד הממשלה אלא לחזק את ידי נתניהו. "אני לא צריך להוכיח את המחויבות שלי לממשלה ולראש הממשלה", כך אמר היום שר התיירות לוין בשיחה עם וואלה! NEWS.

"מי שהשמיע ביקורת כנראה לא היה בעצרת, ולא הבין מה מטרתה ומה נאמר בה", המשיך לוין. "יש ציבור גדול מאוד שחווה טרור קשה יומיומי בדרך הביתה. אנחנו, כחברי ממשלה ונציגי הציבור הזה, מחובתנו כשהציבור הזה מתכנס לבוא, לשמוע אותו וגם לדבר אליו. נדמה לי שגם מארגני האירוע וגם אנחנו הבהרנו שזה לא רק נגד הממשלה אלא להיפך, להראות שיש תמיכה ציבורית לצעדים קשים נגד הטרור ולחיזוק ההתיישבות".

עוד הוסיף לוין, כי "העצרת באה להעלות על סדר היום את הבעיות שיש מבחינת ביטחון והפסקת הבנייה. אף אחד לא מתיימר לטעון שהכל מצוין ואין בעיות. אני חושב היה עלינו לבוא, לשמוע את הדברים, לומר לציבור הזה את עמדתנו וגם דברי חיזוק. אני מחויב להחלטות הממשלה כמו כל אחד אחר. אבל זו הייתה חובתי לבוא לציבור הזה, לשמוע אותו, וגם לשמוע מה הוא אומר".

שר התיירות יריב לוין בבריתה של נכדת שר הרווחה חיים כץ, מאי 2015. ראובן קסטרו
"מחויב להחלטות הממשלה כמו כל אחד אחר". לוין/ראובן קסטרו

על הביקורת שהשמיע שר הביטחון, אשר קרא לשרי הממשלה "לנהוג באחריות", אמר שר התיירות: "אני לא מכיר שרים שמתנהלים בצורה לא אחראית. להיפך. אני בקשר שוטף עם ראשי רשויות ביו"ש, ועם לא מעט עמיתים שלי בממשלה. יש רצון לא ללבות את האש אלא להרגיע אותה, ועם זאת להציף את הבעיות שמחייבות טיפול".

שר הרווחה, חיים כץ, השמיע מצדו דברים דומים לאלה של לוין, ומסר: "לא הפגנתי נגד הממשלה. נהפוכו. אני סבור שנתניהו הוא המנהיג היחיד שיכול ויודע למגר את הטרור להחזיר את הביטחון. לגבי הקפאת הבנייה אני חלוק איתו, וחושב שיש לבנות עוד ועוד כי ההקפאה משדרת חולשה. גורמים פוליטים ותקשורתיים מבקשים לנצל את השתתפות חלק משרי הליכוד בהפגנה כדי לנסות לפגוע בנתניהו ואני קורא להם להירגע. אנחנו מאוחדים מאוד ונחושים לעזור לראש הממשלה". לגבי דברי יעלון מסר כץ: "אני מבין את הקריאה של ידידי שר הביטחון לחיזוק השורות".

גם השר זאב אלקין, שהשתתף אתמול בהפגנה, לפני שעזב את המקום על מנת להשתתף בישיבת הקבינט, דחה את הביקורת על השתתפותו באירוע. במשדר וואלה! NEWS הבוקר אמר אלקין: "הלכתי לשם כדי להיות עם הציבור שאני חלק ממנו. גם אני מתיישב וחווה את אותן חוויות ומדבר עם הציבור הזה יום-יום", אמר.

(עדכון ראשון: 20:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully