וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל לפיזיקה לשנת 2015 - לחוקר קנדי וחוקר יפני

טקאקי קג'יטה וארתור ב. מקדונלד אחראים לגילוי תנודות חלקיק היסוד נייטרינו. "הגילוי שינה את ההבנה שלנו בנוגע לפעילות החומר, ועשוי להיות קריטי להבנתנו את היקום". הם יחלקו בפרס כספי של 3.7 מיליון שקלים

עריכה: יאיר דניאל

היפני טקאקי קג'יטה והקנדי ארתור ב. מקדונלד הם הזוכים בפרס נובל לפיזיקה לשנת 2015 – כך הכריז היום (שלישי) מזכיר האקדמיה המלכותית למדעים של שבדיה, גורן הנסון. בהצהרה רשמית שמסר במבנה האקדמיה בשטוקהולם, ציין כי שני החוקרים אחראים "לגילוי תנודות בנייטרינו, שהוכיחו כי לנייטרינו יש מסה". לדבריו, "הגילוי שינה את ההבנה שלנו בנוגע לפעילות החומר, ועשוי להיות קריטי להבנתנו את היקום". לצד התואר המכובד, הפרס כולל גם מענק של שמונה מיליון קרונה שבדית – כ-3.7 מיליון שקלים.

השניים הובילו צוותי מחקר ביפן - "סופר-קמיוקנדה" - ובקנדה - "מצפה הנייטרינו סדברי". במהלך מחקרם, הם גילו כי הנייטרינו, חלקיק יסוד, משנה "זהות", ולפיכך ניתן לקבוע כי יש לו מסה. הגילוי עשוי להוביל לפריצת דרך בהבנת תנועת חומר ואנרגיה.

עוד בוואלה! NEWS:
זוכי פרס נובל לרפואה לשנת 2015: מפתחי תרופות לזיהומים ולמלריה
לפני שנה: פרס נובל לפיזיקה - לשלושה יפנים שהמציאו את ה-LED

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קג'יטה ומקדונלד/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתמול הוכרזו הזוכים בפרס נובל לרפואה, החוקרים ווליאם קמפבל מאירלנד, סטושי אומורה מיפן ויויו טו מסין. קמפבל ואומורה פיתחו תרופה נגד מחלות זיהומיות, שנגרמות כתוצאה מטפילים מסוג "תולעת עגולה". הם יחלקו את הפרס עם טו, שפיחחה תרופה שהפחיתה משמעותית את שיעור התמותה כתוצאה ממלריה. בהמשך השבוע יוכרזו הזוכים בפרס נובל לכימיה, מחר, בפרס נובל לספרות, ביום חמישי, ובפרס נובל לשלום, ביום שישי. ביום שני הקרוב יוכרזו הזוכים בפרס האחרון, בכלכלה.

מאז הענקת הפרס הראשון בתחום הפיזיקה בשנת 1901, הוענקו 108 פרסים. רק חוקר אחד זכה בפרס פעמיים, ג'ון ברדין האמריקני, שקיבל את הפרס בשנים 1956 ו-1972. הזוכה בפרס נובל לפיזיקה בשנת 1903, הצרפתייה מארי קירי – אחת משתי נשים שזכו בפרס לאורך ההיסטוריה – קיבלה גם פרס נובל לכימיה שמונה שנים לאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully