וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מחבלים בודדים ולא בפעם הראשונה: כיצד חמקו הרוצחים ממערכת הביטחון?

6.10.2015 / 11:20

המחבלים שרצחו את נעמה ואיתם הנקין כבר ירו לעבר מכונית לפני כחודש וחצי, ובראש החוליה עמד אסיר ביטחוני לשעבר. ובכל זאת, לצד המעצר המוצלח, דומה כי התנהלות כוחות הביטחון היא זו שאפשרה לפיגוע לצאת לפועל

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

הפיענוח המוצלח של הפיגוע בשומרון, שבו נרצחו בני הזוג איתם ונעמה הנקין לעיני ארבעת ילדיהם, מעלה גם כמה סימנים מדאיגים לגבי פעילותם של צה"ל ושב"כ בנוגע לחוליית המחבלים שאותרה ונעצרה אמש. לצד מבצע מדויק של היחידה ללוחמה מיוחדת בטרור במשטרה (ימ"מ), צה"ל ושב"כ כשלו בחשיפת החוליה, שפעלה במשך חודשים באין מפריע בגזרת שכם. נראה אף כי התנהלותו של הצבא – היא זו שאפשרה לחוליה לבצע את הפיגוע ולחמוק במהירות לאזור שכם ללא עיכובים מיותרים.

למעשה, החוליה כבר פעלה בעבר וירתה בסוף חודש אוגוסט לעבר מכונית של תושבי שבי שומרון. עם זאת, מאז ועד הפיגוע, החוליה לא נחשפה על ידי השב"כ, ופעילות המודיעין האינטימית באזור לא הצליחה לאסוף מספיק מידע נקודתי שיאפשר לאתר ולעצור את היורים טרם ירצחו אזרחים חפים מפשע. חברי החוליה אף הודו בחקירתם בפיגוע ירי נוסף, אולם בשלב זה לא הצליחו לאשר בשב"כ את טענתם.

מעצרם של שמונה החשודים בהשתייכות לתשתית הטרור שביצעה האת הפיגוע הוארך היום ב-13 יום בתחנת המשטרה בפתח תקווה. עורך דינם ראיד מחמיד אמר כי החשודים קושרים את עצמם לאירוע והם חשודים בפגיעה בביטחון האזור.

לקריאה נוספת:
הקבינט אישר: המשטרה תפעל בעומק שכונות מזרח ירושלים
"ייתכן שילדי הזוג הנקין ניצלו עקב ירי בשוגג של מחבל בחברו"
תחקיר ראשוני של צה"ל: הפלסטיני שנהרג בטול כרם נפגע מאש חיה

אחד מחמשת החשודים ברצח הזוג הנקין נעצר בבית החולים רפידייה בשכם. צילום מסך
כוח הימ"מ במהלך המעצר בבית החולים/צילום מסך

העיכובים בחשיפת החוליה מגיעים לצד מבצע ממוקד ומוצלח שבמהלכו עצרו כוחות שב"כ וצה"ל את כל חבריה: שעות ספורות לאחר פיגוע הירי כבר הצליחו אנשי השב"כ לבנות תמונת מודיעין כללית על האירוע הקטלני ועל חוליית המחבלים האחראית לו. למחרת יצאו כוחות צה"ל ובראשם יחידת המסתערבים של דובדבן לעצור את חברי החוליה, אולם אחד מהם, כרם לוטפי רזק בן ה-21 שנפצע במהלך הפיגוע, נעלם. רזק אותר בתוך יומיים בבית החולים הממשלתי רפידיה שבשכם, ובשב"כ החלו לתכנן את מעצר המבוקש – שעלול היה להיות חמוש בנשק חם – כך שתימנע פגיעה בכוחותינו או בחפים מפשע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הרוגי פיגוע הירי בשומרון. אוקטובר 2015. פייסבוק , הצלה - יו"ש, צילום מסך
המכונית שבה נורו למוות בני הזוג איתם ונעמה הנקין, בחמישי האחרון/צילום מסך, פייסבוק , הצלה - יו"ש

לביצוע המשימה נבחרו אנשי הימ"מ, ובתוך פחות משעתיים לאחר קבלת אינדיקציה על אודות מיקומו של רזק, חדרו 20 מן הלוחמים לבית החולים. חלקם עסק באבטחת האירוע, חלקם בזיהוי המבוקש ושניים הרימו אותו ממיטתו, וכל זאת מבלי שהתעוררה מהומה אלימה סביבם. חצי שעה לאחר מכן, המבוקש כבר ישב בחדרי החקירות של השב"כ והחל לספר לחוקרים על חלקו בפיגוע.

במבצע הציגה היחידה יכולות הסתערבות מרשימות שחלקן אף נחשפו על ידי מצלמות האבטחה של בית החולים הפלסטיני. אחד הנימוקים לבחירה בימ"מ לביצועה, היה מאחר שמדובר ב"יחידת הבית" של השב"כ - אנשיה מבצעים את הפעילויות הרגישות ביותר. יתרונותיהם המובהקים הם גילם - מבוגרים משמעותית מלוחמים סדירים - בעלי ניסיון מבצעי עשיר, מקצועיות גבוהה וגמישות שמאפשרות להם להוציא אל הפועל מבצעים מורכבים בפרקי זמן קצרים במיוחד.

לא מפגעים בודדים, אלא חוליה ובראשה אסיר ביטחוני לשעבר

בישראל התרגלו ל-100% הצלחה. גם אם מודיעין הוא לא מדע מדויק - זה לא מעניין את הציבור

כאשר פיגועי דקירה ופיגועי דריסה מבוצעים בידי "מפגעים בודדים" – אשר שעובדים ללא תשתית טרור מבוססת ומוכרת מאחוריהם – הסיכוי של השב"כ לאתרם הוא אפסי והמודיעין הישראלי מתקשה לאסוף מידע על פעילותם בטרם הם מוציאים את הפיגוע לפועל. ואולם, במקרה של חוליית חמאס הנוכחית, מדובר בתא טרור שבראשו עומד מחבל מוכר שנכלא בישראל בשנת 2008 בגין עבירות ביטחון ושוחרר בחזרה לשטחי הגדה המערבית.

אם השב"כ רוצה למזער את הביקורת שנשמעת נגדו, הוא יכול לטעון כי אין הצלחה מוחלטת במודיעין. למעט מפקד החוליה, שמוכר לגורמי הביטחון מימים עברו, שאר חברי החוליה לא היו על הכוונת של השב"כ או המודיעין הצבאי. גם ההכוונה של החוליה לא הגיעה מרצועת עזה וגם לא על ידי מפקדת סאלח ערורי בחו"ל, אלא כהחלטה מקומית שצמצמה עוד יותר את האפשרות ליירט את התקשורת בין הצד המכוון לזה שמבצע.

חוליית המחבלים שביצעו את פיגוע הירי שבו נרצחו איתם ונעמה הנקין, 5 באוקטובר 2015. שב"כ, מערכת וואלה! NEWS
חוליית המחבלים שהודתה בביצוע הפיגוע בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, שב"כ

ניתן לראות קווי דמיון ענפים בין הפיגוע שבו נרצחו בני הזוג לבין רצח שלושת הנערים אשתקד. גם שם, הצליחה חוליה לחמוק מרדאר השב"כ ולבצע את הפיגוע שזעזע בתקופה ההיא מדינה שלמה, תוך ניצול נקודות התורפה של צה"ל בשטח.

החברה בישראל התרגלה ל-100% הצלחה בכל הנוגע לסיכול פעולות טרור. אף שבשנה האחרונה השב"כ וגורמי הביטחון סיכלו 55 פיגועי ירי של חוליות דומות בשטחי הגדה המערבית, וחרף העובדה שמודיעין זה לא מדע מדויק – את הציבור בארץ, כל אלו לא מעניינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully