וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוענח רצח הזוג הנקין: "ייתכן שהילדים ניצלו עקב ירי בשוגג של מחבל בחברו"

אמיר בוחבוט ושבתי בנדט

5.10.2015 / 0:00

הותר לפרסום כי כוחות הביטחון עצרו חמישה מחבלים פעילי חמאס, שהודו ברצח איתם ונעמה הנקין בפיגוע הירי בשומרון ביום חמישי. יגיל הנקין, אחיו של איתם, אמר כי המעצר משמח אך לא מנחם. חמאס: "החוליה אינה הראשונה ולא תהיה האחרונה"

צילום: רוני כנפו

(הלוויית הזוג איתם ונעמה הנקין שנרצחו בפיגוע)

שב"כ פענח את רצח הזוג איתם ונעמה הנקין ביום חמישי שעבר סמוך לבית פוריק שבשומרון – כך הותר אמש (שני) לפרסום. כוחות צה"ל, שב"כ והמשטרה עצרו חמישה פעילי חמאס משכם - החשודים העיקריים בפיגוע שהודו במעשיהם. החוליה משכם כללה מפקד חוליה שסיפק את הרובים, תכנן את הפיגוע אך לא השתתף בו בפועל, נהג המכונית שהסיע אותם ושני מחבלים שהיו אלה שירו לעבר רכב משפחת הנקין. כמו כן, נעצרו חמישה סייענים נוספים. מהחקירה עלה עוד כי תוך כדי הירי פצע אחד המחבלים את חברו בשוגג, ולכן הם נאלצו לעזוב את זירת האירוע במהירות. במערכת הביטחון מעריכים כי בשל כך ניצלו הילדים.

דובר ארגון חמאס, סאמי אבו זוהרי, התייחס למעצר החולייה והודיע כי הדבר "מהווה כבוד לעמנו ולהתנגדות". לדבריו, "חוליית שכם היא אינה הראשונה ולא תהיה האחרונה, ההתנגדות נמשכת". עוד הוסיף אבו זוהרי כי החלטות נתניהו נגד המתפרעים ומבצעי הפעולות בגדה לא יצליחו "בדיכוי ההמון".

הזוג הנקין מההתנחלות נריה שבבנימין נורו למוות ביום חמישי לעיני ילדיהם, בני תשע, שבע, ארבע ותינוק בן ארבעה חודשים. הם היו בדרכם מאלון מורה לכיוון איתמר כשמרכב המחבלים נורתה עליהם אש כבדה. מותם של ההורים נקבע במקום והילדים חולצו ללא פגע. בחקירת החשודים התברר כי במהלך האירוע יצאו שני המחבלים מרכבם כדי לוודא הריגה בזוג ההורים.

שני הרוגים בפיגוע ירי ליד איתמר שבשומרון. אוקטובר 2015. הצלה - יו"ש, דוברות כב"ה
רכב משפחת הנקין/דוברות כב"ה, הצלה - יו"ש

מבצע המעצר של החוליה נוהל על ידי אל"מ שי קלפר, מח"ט שומרון. במסגרת החקירות בשב"כ עד כה עולה כי החוליה, שמשתייכת לתנועת חמאס בשכם, מנתה חמישה פעילים שלכל אחד מהם תפקיד מוגדר: פעיל אחד פתח ציר; ברכב המפגעים נסעו שלושה פעילים - נהג ושני מחבלים; מפקד חוליה שלא היה ברכב.

מפקד החוליה הוא ראעב אחמד מוחמד עליוי, בן 37 משכם. חברי החוליה הם יחיא מוחמד נאיף עבדאללה חג' חמד בן 24, סמיר זהיר אבראהים כוסא בן 34, כרם לוטפי פתחי רזק בן 33 וזיד זיאד ג'מיל עאמר בן 26. רזק היה זה שנפגע במהלך הפיגוע בשוגג מירי חברו והוא נעצר בבית החולים בשכם.

חוליית המחבלים שביצעו את פיגוע הירי שבו נרצחו איתם ונעמה הנקין, 5 באוקטובר 2015. שב"כ, מערכת וואלה! NEWS
חוליית המחבלים שהודתה בביצוע הפיגוע/מערכת וואלה! NEWS, שב"כ

חברי החוליה מסרו בחקירתם כי באותו הערב נסעו שניים מחברי החוליה בציר שבו תוכנן הפיגוע ובחרו את הנקודה שבה יבצעו את הירי. לאחר מכן, אספו את יתר חברי החוליה, ואחד מהם יצא לבצע פתיחת ציר. עם קבלת האישור לכך שהציר "נקי", יצאה חוליית המחבלים לנסיעה, זיהתה את רכבם של משפחת הנקין וירתה לעברו. לאחר עצירת הרכב, שני חברי החוליה ירדו ממכוניתם וירו שוב, הפעם מטווח קרוב מאוד, לעבר ההורים. תוך כדי הירי הזה נורה בטעות אחד המחבלים בידו על ידי חברו, ואקדח שהיה ברשותו נפל ונותר בשטח. אקדח זה נתפס על ידי כוחותינו. לאחר ביצוע הפיגוע נמלטו מהמקום לעיר שכם.

יגיל הנקין, אחיו של איתם שנרצח, אמר לאחר פרסום פענוח הרצח כי הוא ומשפחתו שמחים על תפיסת המרצחים, אך הודה כי לא מנחם אותם. "חשוב שהם נתפסו אך חשוב יותר שהם יורדו מהכביש ולא ישוחררו באיזו עסקת שבויים עתידית.
הנקין הוסיף כי "חשוב לציין כי לא מדובר רק בחמשת הרוצחים אלא בחברה שמסיתה מאדירה ומממנת את משפחות המחבלים. לדבריו, "חברה שבונה אנדרטות לרוצחים היא הכתובת ולא רק חמשת הרוצחים".

נתניהו: "מפעילים יד חזקה מול הטרור וגם נגד המסיתים"

נתניהו התייחס לפענוח הרצח ואמר: "אני מבקש לשבח את אנשי שירות הביטחון הכללי שפענחו את הרצח הנורא של בני הזוג הנקין ליד שכם. הם פעלו במהירות רבה מאוד וגם תפסו את המרצחים". הוא הוסיף כי "אנחנו מפעילים יד חזקה נגד הטרור וגם נגד המסיתים. אנחנו פועלים בכל החזיתות. המשטרה נכנסת לעומק השכונות הערביות כפי שלא נעשה בעבר".

ראש הממשלה נתניהו והשר לביטחון פנים ארדן מבקרים את פצועי הפיגוע בעיר העתיקה אדל בנט ובנה נתן, אוקטובר 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו מבקר את אדל בנט, שנפצעה בפיגוע בעיר העתיקה/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

הוא מנה את הצעדים שתפעיל ישראל למניעת פיגועים נוספים. "אנחנו נהרוס בתי מחבלים. אנחנו מאפשרים פעולה תקיפה של כוחותינו נגד מיידי האבנים וזורקי בקבוקים. הדבר הזה נחוץ לשמור על ביטחון אזרחי ישראל בצירי התנועה ובכל מקום. אנחנו לא מוכנים לתת חסינות לשום פורע, לשום מסית, לשום טרוריסט בשום מקום ולכן אין מגבלות של פעולת כוחות הביטחון. אנחנו גם נטיל מגבלות על תנועה, לגבי פעולה נגד מסיתים, אנחנו נפעל נגד התנועה האיסלאמית, שיחד עם חמאס והרשות הפלסטינית היא המקור העיקרי להסתה".

שר הביטחון משה יעלון הגיב גם הוא לפענוח ואמר כי "החוליה שנלכדה ונוטרלה לא רק שהוציאה אל הפועל פיגועים, אלא גם תכננה להמשיך ולרצוח ישראלים נוספים. נטרולה הוא הישג חשוב לכוחות הביטחון". לדבריו, "ארגון חמאס מנסה, ללא הפסקה, להוציא אל הפועל פיגועים במתווים שונים. עיקר ההכוונה, המימון וההדרכה מגיעים, באופן כללי, ממטה הגדה שיושב ברצועת עזה, ובאמצעות סלאח ערורי, המנהל את פעילות הטרור של הארגון ממקום מושבו באיסטנבול. מן הראוי שהעולם החופשי לא יטאטא מציאות זו תחת השטיח".

קצין בכיר בצה"ל אמר לגבי פענוח רצח הזוג הנקין: "זו תשתית שתכננה לפגוע בציר הזה במתכונת שבה הם עוצרים את הרכב ומבצעים את הירי. הייתה להם תקלה - ירי דו צדדי בפצוע שהבאנו ממיטתו בבית החולים רפידיה בשכם. אפשר לשייך בזהירות את התקלה של המחבלים בפיגוע לעובדה שהילדים חיים".

הרוגי פיגוע הירי בשומרון. אוקטובר 2015. באדיבות המשפחה
הזוג הנקין עם שניים מילדיהם/באדיבות המשפחה

הוא דיבר גם על ההסלמה בשטחים ובירושלים ואמר כי "בימים האחרונים אנחנו רואים יותר העזה לבוא ולהתעמת עם כוחותינו. יותר אלימות. לא מדובר בעשרות אלפים או אלפים, אלא במאות מפגינים במוקדים שונים". יחד עם זאת, ציין הקצין הבכיר כי ירושלים "מובילה באלימות, שזוכה לעידוד של האחים המוסלמים". לדבריו, "הר הבית הוא מוקד החיכוך". הוא העיד כי מדובר באלימות קשה יותר מבעבר. "לפעמים זה נגמר בנפגעים בנפש, כמו בטול כרם ובקבר רחל".

הקצין הבכיר התייחס לתיאום הביטחוני עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים שביטולו מפרה את החשש המורגש בקרב הדרג המדיני בישראל. "רק ביומיים האחרונים העבירו מנגנוני הביטחון הפלסטינים ישראלים שתעו בדרכם ונכנסו לשטחים. התיאום הביטחוני נמשך אבל יותר קשה לעשות אותו מבעבר. העובדה שהשיבו ישראלים שתעו זו עדות לכך שזה מתקיים, אבל בחלק מהמקומות זה יותר קשה. ככל שהאירועים מתגברים זה יותר קשה".

הקצין הבכיר התייחס לאלימות ואמר שיש גם פלסטינים שנפגעו מיידויי אבנים של יהודים. כמו כן, הוא התייחס לשני האירועים שבהם נהרגו פלסטינים מאש הביטחון ואמר כי האירועים בטול כרם ובקבר רחל ואמר כי "הנושא מתוחקר ובשלב זה לא ברור מאיזה אמצעי נהרג הילד בן ה-12 קבר רחל. שני האירועים נמצאים בבדיקה".

(פרסום ראשון: 18:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully