וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע המתיחות בין המדינות: מטוס רוסי נכנס לשמי טורקיה

בטורקיה, המתנגדת למעורבות הרוסית לטובת אסד, גינו את חדירת המטוס לשטחה האווירי, והזניקו מטוסי קרב. אנקרה אף זימנה את השגריר של רוסיה, שטענה כי מדובר ב"טעות", לשיחת נזיפה, וטענה כי הדבר גרם ל"הסלמה במשבר בסוריה"

צילום: משרד ההגנה של רוסיה עריכה: שניר דבוש

(תיעוד: התקיפות הרוסיות בסוריה מתא הטייס)

מטוס קרב רוסי חדר היום (שני) למרחב האווירי של טורקיה, בשמי מחוז הטאי הדרומי, הסמוך לגבול עם סוריה - כך נמסר ממשרד החוץ הטורקי. לפי ההודעה, שני מטוסי קרב טורקיים הוזנקו לעבר המטוס ואילצו אותו לחזור לסוריה, משם הגיע.

טורקיה "גינתה בחריפות" את הפרת ריבונותה ואף זימנה את שגריר רוסיה במדינה לשיחת הבהרה בנושא במשרד החוץ הטורקי. בהודעה רשמית נמסר כי אנקרה דרשה כי "כל הפרה מסוג זה לא תחזור על עצמה", אחרת "רוסיה תהיה אחראית לכל תקרית שעלולה להתרחש".

לקריאה נוספת:
אסד: מאוחדים עם רוסיה, איראן ועיראק נגד הטרור
מצרים בהודעת תמיכה מפתיעה במבצע הרוסי: "ימגר את הטרור בסוריה"
רוסיה לארה"ב: "ממליצים שלא תתקפו היכן שאנו פועלים בסוריה"

כוחות צבא רוסיה בסוריה, 4 באוקטובר 2015. עמוד הפייסבוק של משרד ההתקפה הרוסי, צילום מסך
מטוס קרב רוסי בעיר לטקיה שבסוריה, שלשום/צילום מסך, עמוד הפייסבוק של משרד ההתקפה הרוסי

בטורקיה הוסיפו כי כלי הטיס הרוסי "יצא מהמרחב האווירי של טורקיה לכיוון סוריה, לאחר שזוהה על ידי שני מטוסי F-16 של חיל האוויר הטורקי, שביצעו סיור באזור".

שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, שוחח עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב, על מנת להביע את "חוסר הנוחות" של אנקרה. בנוסף לכך, קיים צ'בושואלו שיחות עם עמיתיו מנאט"ו וכן עם מזכ"ל הברית הצפון-אטלנטית, ינס סטולטנברג.

המתיחות בין המדינות הולכת וגוברת

התקרית החריגה אירעה על רקע המתיחות הגוברת בין שתי המדינות בשל תחילת המעורבות הצבאית הרוסית בסוריה, שנועדה על פי הערכות טורקיה ומדינות נוספות לסייע לנשיא הסורי בשאר אסד במאבקו נגד המורדים, בהם גם אלה הזוכים לתמיכת הקואליציה הבינלאומית נגד "המדינה האיסלאמית" (דאעש), שבה היא חברה.

ראש הממשלה של טורקיה, אחמט דאווטאולו, אמר כי מוסקבה הסבירה את מקור הכניסה לשטחה האווירי כ"טעות ניווט", והוסיף כי התקרית גרמה ל"הסלמה במשבר בסוריה". בריאיון לתקשורת הטורקית, אמר דאווטאולו כי הנחיותיה של טורקיה בנוגע לכניסה למרחבה האווירי היו ברורות.

גם שר ההגנה האמריקני, אשטון קרטר, התייחס לעניין ואמר כי ארצות הברית וטורקיה דנות בתקרית. "זה מן הסתם משהו שאנחנו מקיימים התייעצויות לגביו", אמר במסיבת עיתונאים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תקיפות של רוסיה במחוז חמאת שבסוריה, שלשום/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתמול התייחס לנושא נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שכינה את המערכה האווירית של רוסיה בסוריה "טעות חמורה". לדבריו, "הצעדים שרוסיה נוקטת וההפצצות בסוריה אינם מתקבלים על הדעת בכל צורה שהיא".

בסוף השבוע פרסמה טורקיה, יחד עם ארצות הברית ומדינות אירופה השותפות בקואליציה נגד דאעש, הצהרה משותפת, ובה מסר ברור וחד למוסקבה ולפיו על המטרות לתקיפה להיות יעדי דאעש בלבד, ולא של כל יעד אחר.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נפגש עם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן. איסטנבול, 3 בדצמבר 2012. רויטרס
גינה את המעורבות הרוסית בסוריה. ארדואן עם ולדימיר פוטין ב-2013/רויטרס

היום הודיע משרד ההגנה של רוסיה כי חיל האוויר הרוסי תקף ביממה האחרונה, באמצעות מטוסי סוחוי 34, סוחוי 24 וסוחוי 25, תשעה יעדים של דאעש בסוריה, בהם שלושה במחוז חומס. על פי ההודעה, בוצעו 25 גיחות אוויריות.

במקביל, התייחס דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב לנושא, והצהיר כי הפעולות של רוסיה מיועדות לתמוך בצבא של סוריה ולתקוף טרוריסטים וקיצונים בשטחה. "המטרה של הפעולות שלנו היא לספק תמיכה לצבא הסורי במאבקו נגד טרוריסטים וארגונים וכוחות קיצוניים", אמר פסקוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully