וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: דאעש פוצץ את שער הניצחון בן 2,000 השנים בתדמור

5.10.2015 / 11:11

הארגון הסוני, שכבש את העיר הקדומה במאי האחרון, ממשיך לזרוע הרס באזור העתיקות, ופוצץ את האתר הארכיאולוגי הייחודי. "קללה נפלה על העיר. אם היא תישאר בידי דאעש - גורלה נחרץ"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(תיעוד: אנשי דאעש מנפצים פסלים עתיקים במוסול שבעיראק, פברואר 2015)

אנשי דאעש ("המדינה האיסלאמית") פוצצו באחרונה את שער הניצחון בעיר תדמור שבסוריה - כך מסר ראש רשות העתיקות במדינה, מאמון עבד אל-כרים. המבנה בעיר העתיקה, שבמחוז חומס,שנבנה לפני כ-2,000 שנה. עם זאת, על פי הארגון הסורי לזכויות אדם, שדרת העמודים שבאתר נותרה על תילה.

מאז כבש במאי האחרון הארגון הג'יהאדיסטי מידי צבא אסד את העיר הקדומה, שאזור העתיקות בה הוכרז אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, הוא הרס שני מקדשים מהמאה הראשונה לספירה - בל ובעל שמין, השמיד שלושה מגדלי קבורה, ניתץ פסל עתיק והוציא להורג עשרות בני אדם, בהם ארכיאולוג בכיר בן 82. בנוסף לכך מולכדו מבנים עתיקים רבים.

ארגון אונסק"ו הגדיר את הרס העתיקות מהתקופה הטרום-איסלאמית כפשעי מלחמה, והוסיף כי בדאעש מעוניינים במחיקת המורשת ההיסטורית של סוריה. המקדשים, שנבנו עבור אלים קדומים, נחשבים "עבודת אלילים" ו"חילול הקודש" מבחינת הארגון, שעשה פעולות דומות בעיראק בחודשים האחרונים.

לקריאה נוספת:
ארה"ב: ייתכן שהתקיפות הרוסיות בסוריה החריפו את המשבר במדינה
"המתקפה הרוסית בסוריה נועדה להרחיב את השטח שבשליטת אסד"
רוסיה מרחיבה את המתקפה בסוריה; "המלחמה תימשך עוד עשור"

שער הניצחון בתדמור שבסוריה, שאותו פוצצו אנשי דאעש. רויטרס
שער הניצחון בתדמור/רויטרס

"נראה כי קללה נפלה על העיר, ואני מצפה רק לחדשות רעות", אמר הלילה אל-כרים. "אם תדמור תישאר בידי דאעש, גורלה נחרץ. פעולותיהם אינם מונעות יותר מאידיאולוגיה, הם רוצים כעת בהשמדתה. הם מפוצצים כעת מבנים ללא משמעות דתית".

אסד: "האזור עומד בפני השמדה"

אתמל אמר הנשיא בשאר אסד כי סוריה, רוסיה, איראן ועיראק מאוחדות במלחמתן בטרור וכי הן ישיגו תוצאות בשטח. מדובר בהתבטאות ראשונה של אסד מאז החלה מוסקבה לסייע לו במלחמתו בארגוני המורדים השונים בשבוע שעבר.

בריאיון לסוכנות הידיעות האיראנית פארס אמר אסד: "ארבע המדינות חייבות להצליח במלחמתן, ולא - כל האזור יעמוד בפני השמדה". הוא הדגיש כי סיכוייה של הקואליציה להצליח "הם גדולים". מנגד, טען הנשיא כי הקואליציה המערבית בהובלת ארצות הברית, שתוקפת יעדים של דאעש במדינה זה שנה, "לא מועילה" וכי "הטרור התפשט".

שער הניצחון בתדמור שבסוריה, שאותו פוצצו אנשי דאעש. רויטרס
שער הניצחון בתדמור שבסוריה, שאותו פוצצו אנשי דאעש/רויטרס

מוקדם יותר התייחס לנושא נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שכינה את המערכה האווירית של רוסיה "טעות חמורה".
"הצעדים שרוסיה נוקטת וההפצצות בסוריה אינם מתקבלים על הדעת בכל צורה שהיא", אמר ארדואן במסיבת עיתונאים שכינס בנמל התעופה באיסטנבול, בטרם המריא לביקור בצרפת. "לצערי, רוסיה עושה טעות חמורה". ארדואן, שביקר לאחרונה במוסקבה ונפגש עם הנשיא פוטין, הוא אחד ממתנגדיו הבולטים ביותר של אסד.

דברים דומים לאלו של ארדואן השמיע אתמול ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון, שאמר כי החלטתו של נשיא רוסיה לפתוח במבצע צבאי שיסייע לאסד היא "טעות איומה". לדבריו, "הם מגבים את אסד הקצב, שזאת טעות איומה עבור האזור ועבור העולם". קמרון, שהתראיין לרשת BBC בזמן היום הראשון לכינוס מפלגתו השמרנית במנצ'סטר, הוסיף כי האזור "יהפוך לפחות יציב, תהיה הקצנה נוספת והטרור יתגבר".

כוחות צבא רוסיה בסוריה, 4 באוקטובר 2015. עמוד הפייסבוק של משרד ההתקפה הרוסי, צילום מסך
כוחות רוסיים בסוריה, שלשום/צילום מסך, עמוד הפייסבוק של משרד ההתקפה הרוסי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully