וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב התנצלה על הפצצת בית החולים באפגניסטן; לפחות 16 נהרגו

מפקד הכוחות האמריקניים במדינה התנצל בפני הנשיא ראני על התקיפות האוויריות, שהחריבו חלק מבית החולים בעיר הצפונית קונדוז. 37 נפצעו קשה ועשרות הוגדרו נעדרים. ארה"ב הודיעה כי פתחה בחקירה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(צפו: החל המבצע לכיבוש העיר קונדוז מידי טליבאן)

מפקד כוחות הצבא האמריקני באפגניסטן, הגנרל ג'ון קמפבל, התנצל בפני הנשיא אשרף ראני על הפצצת בית החולים בעיר קונדוז שבצפון-מזרח המדינה – כך מסר אתמול (שבת) גורם רשמי בלשכתו של גנאי. בהפצצה נהרגו 16 בני אדם - 9 חברי ארגון "רופאים ללא גבולות" ושבעה מטופלים, בהם שלושה ילדים. 37 בני אדם נוספים נפצעו באורח קשה ועשרות הוכרזו כנעדרים.

לאחר פרסום ההתנצלות, הודיע מזכיר ההגנה של ארצות הברית אשטון קרטר כי הצבא פתח בחקירת האירוע. "חקירה מלאה של התאונה הטרגית נערכת תוך תיאום עם הממשלה האפגנית", אמר. עוד הוסיף, כי באזור בית החולים התקיימו קרבות קשים בין צבא ארצות הברית, התומך בכוחות הביטחון של אפגניסטן, לבין אנשי טאליבן.

צבא ארצות הברית תקף את בית החולים ככל הנראה בניסיון לפגוע ביעדי טליבאן בעיר. "כוחות אמריקניים ביצעו תקיפה אווירית בעיר קונדוז נגד חשודים שאיימו על הכוח. ייתכן שהתקיפה הסתיימה בנזק היקפי למתקן רפואי סמוך", אמר מוקדם יותר היום דובר הכוחות האמריקניים באפגניסטן, קולונל בריאן טרייבוס. "האירוע תחת חקירה", הוסיף.


עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב הפציצה בית חולים בצפון אפגניסטן; לפחות 9 נהרגו
נתניהו: אם אבו מאזן לא יילחם בטרור, אנחנו נעשה זאת
מתנחל ירה בילד פלסטיני ופצע אותו? צה"ל: הוא שיחק בנשק

ארה"ב הפציצה בית חולים בקונדוז שבאפגניסטן, אוקטובר 2015. רויטרס
בית החולים תחת מתקפה, אתמול/רויטרס

טליבאן כבש את העיר האסטרטגית בתחילת השבוע שעבר ותקף אזרחים בחלקים נרחבים ממנה. בנאט"ו הודיעו כי בודקים את ההערכות שאכן מדובר בתקיפה אמריקנית. על פי הודעת ארגון הטרור, אף אחד מחמושיו לא היה בבית החולים בעת המתקפה האמריקנית לכאורה.

בארט ינסנס, מנהל פעולות "רופאים ללא גבולות", אמר לרשת BBC כי בית החולים "ספג הפצצות וניזוק באופן קשה", והוסיף כי ל"רופאים ללא גבולות" עדיין אין מידע סופי על כמות ההרוגים מקרב אנשי הצוות והמטופלים. "אנונו מזועזעים עמוקות מהמתקפה, מההרג של הצוות והמטופלים שלנו ומהנזק האדיר שהיא גרמה לשירותי הבריאות בקונדוז".

ארה"ב הפציצה בית חולים בקונדוז שבאפגניסטן, אוקטובר 2015. רויטרס
עשרות הוגדרו נעדרים/רויטרס

על פי גורם רשמי, כתוצאה מההפצצה התמוטט קיר של בניין במרפאה, ושברי זכוכיות וחלקי עץ התעופפו לכל עבר. בנוסף שלושה חדרים עלו באש. "עשן שחור נראה עולה מכמה מקומות", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס לאחר ביקור במקום. "הלחימה עדיין מתרחשת, אז נאלצו לעזוב".

כמו כן, על פי אנשי הארגון, ההפצצות בבית החולים נמשכו כחצי שעה לאחר שעובדיו התריעו על הנזק שנגרם בו. ב"רופאים ללא גבולות" מסרו גם כי נתוני מיקומו המדויק של בית החולים ניתנו לצבאות ארצות הברית ואפגניסטן כמה פעמים על מנת להימנע ממקרים מסוג זה.

שומרים אפגנים בשערי בית חולים של "רופאים ללא גבולות", לאחר תקיפה אווירית אמריקנית על העיר קונדוז. רויטרס
שערי המרפאה בקונדוז, אתמול/רויטרס

ממשלת אפגניסטן איבדה את שליטתה על קונדוז ביום שני האחרון. לוחמי טליבאן פתחו במתקפה נרחבת ומתואמת על העיר וכבשו את מרביתה. במהלך המתקפה, שחררו לוחמי הארגון מאות מחבריהם מבית הכלא המרכזי בעיר, אחרי שהתגברו על השומרים. בעקבות כך הוקפצו עשרות לוחמים מהכוחות המיוחדים של אפגניסטן ולמחרת פתח הצבא במבצע נרחב לכיבושה של העיר מחדש, והחלו קרבות קשים בינו לבין חמושי הארגון הסוני.

דגל טליבאן מונף בכיכר המרכזית של העיר קונדוז שבאפגניסטן, לאחר כיבושה על ידי הארגון, 1 באוקטובר 2015. רויטרס
דגל טליבאן מתנוסס בכיכר העיר קונדוז, בחמישי/רויטרס

נפילת העיר, בירת המחוז בשם זהה, היא אחד מהכישלונות הגדולים ביותר של כוחות הביטחון המקומיים מאז פלשה ארצות הברית למדינה לפני 14 שנה, והפילה את משטר הטליבאן. קונדוז היא אחת הערים הגדולות באפגניסטן, מתגוררים בה 300 אלף תושבים והיא נחשבת לעיר חשובה מבחינה סמלית ואסטרטגית. מאז עזיבת הכוחות האמריקניים וכוחות נאט"ו בשנה שעברה, התגבר הטרור באפגניסטן וטליבאן הוציא מאז לפועל כמה וכמה התקפות קטלניות ברחבי המדינה.

(עדכון ראשון: 18:13)

לוחם טליבאן בכיבוש העיר קונדוז שבאפגניסטן, 28 בפברואר 2015. AP
לוחמי טליבאן בכניסה לעיר קונדוז, בחודש שעבר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully