וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבעת תום ותומר- השחתה באתר הנצחה לחללי אסון המסוקים

רמי שני

1.10.2015 / 12:42

מכת הוונדליזם והגניבות באתר הנצחה 'גבעת תום ותומר' נמשכת ומחמירה. במקביל לניסיונות הפריצה, גניבות והשחתת הגן הבוטני – מנהלי המקום מדווחים על ירידה חדה בכמות המבקרים באתר השנה

צלם: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

אתר ההנצחה והגן בוטני 'גבעת תום ותומר' הוקם ב1997 לזכרם של 73 נספי אסון המסוקים. גן העצים והבוסתן על הגבעה ממערב לקיבוץ נגבה נשתלו לפני האסון לאחר שיואב קידר מדריך טיולים במקצועו ואביו של תומר ז"ל שנספה באסון, גילה שחסרים בארץ אתרים עם צמחיה מקומית, ויצר אתר זיכרון ייחודי שמתכתב עם הזיכרון הכואב, החקלאות המקומית והרקע התנ"כי הרלוונטי.

יואב וחגית קידר, מספרים על סדרות התעללות בלתי פוסקות בשטח אתר הזיכרון. "פעם היו כאן רמקולים שמנגנים באופן אוטומטי את שיר הרעות למבקרים, הפורצים שברו את האבנים מסביב ל6 רמקולים וגנבו אותם. הם גונבים לנו גם דברים קטנים כמו רשתות צל וכיורים לנטילת ידיים. אפילו את הקופה שלנו ניסו מדי פעם לפרוץ", כך לדבריהם. בחודשים האחרונים, חלה כאמור עלייה בפשיעה בשטח האתר ועד כה נפרצה הקופה יותר מ40 פעמים. הגן הבוטני שמשך בעבר גם חובבי זמר שארגנו במקום ערבי שירה בציבור, עומד ריק ברוב ימי הקיץ. הציוד ששימש לבאי האירועים כמו מסך הקרנה וכיסאות נגנב במלואו.

עמל רב הושקע בהקמת האתר , בדרכים לתאר את הנופלים ולהביא מורשת לאזני תלמידים, חיילים ואזרחים . אותם חיילים, שהיו הלקוח המרכזי מיום הקמת האתר, כמעט ולא באים יותר. אמציה שניידר, אחד העובדים באתר מספר כי המצב החמיר מאז בצה"ל ביטל את נוהג תרבות יום א'. "הצבא היה הלקוח הכי קשיח שלנו, לקוח VIP - הוא כמעט לא מגיע לגבעה יותר, וזה חבל מאוד מבחינה ציונית", כך לדבריו.

ממשרד החינוך נמסר כי סיור של תלמידים באתרי הנצחה נתון להחלטת בתי הספר. מדובר צה"ל נמסר כי כניסת כלל יחידות הצבא למוזיאונים ואתרי זיכרון, ביניהם האתר "גבעת תום ותומר", מתקיימת כחלק מהנצחת מורשת הקרב של צה"ל ומדינת ישראל. הביקורים באתרים השונים נקבעים על פי הצרכים החינוכיים בכל יחידה ואינם נעשים על פי מדיניות או מגמה מסוימת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully