וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך אל החופש - נשים רבות ממתינות לקבלת גט חודשים ארוכים

אנה רויטמן

1.10.2015 / 11:08

ארגון 'יד לאישה' מציין בימים אלה 3 שנים פעילות בדרום במהלכן סייע למאות נשים להשתחרר בגט מכבלי נישואין כושלים. במדינת ישראל אין חוקים אזרחיים בעניין גירושין, ונחיצותו של הארגון נדרשת לא רק בפן המשפטי , אלא גם ביחס והליווי האישי הניתן ע"י המתנדבים

צלם: בני בן סימון. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

דרכן של לא מעט נשים אל הגט רצופה מכשולים שמערים הבעל. ארגון "יד לאשה" ממוסדות אור תורה סטון הוקם כדי לסייע להן בדרך החתחתים הזו ובימים אלה מציין הסניף הדרומי שלוש שנות פעילות. נשות " יד לאישה" נהגו בעבר להגיע פעם בשבוע לדרום ללא מרכז קבוע, אך מאז שנפתח הסניף בבאר שבע לפני 3 שנים הן מטפלות מדי יום במאות תיקים של נשים מאילת ועד אשקלון. אל הסניף הזה מגיעות נשים בכל הגילאים ומכל גווני הקשת החברתית שמבקשות להשתחרר מכבלי נישואין כושלים. במקום הזה הן זוכות לייצוג בחינם וגם לאוזן קשבת. "במדינת ישראל אין חוקים אזרחיים בעניין גירושין", אומרת דינה רייטשיק, רבנית ומנהלת יד לאישה סניף דרום. "היתרון שלנו הוא ידע רב בעניינים הלכתיים והיכרות מעמיקה עם פסיקות בית הדין הרבני".


נעמה אלון מנתיבות, אם לשישה, החליטה לפני שנה, במהלך מבצע צוק איתן, שהיא רוצה לסיים את נישואיה. נעמה גדלה בבית חרדי וגירושין לדבריה, היו שקולים מבחינת משפחתה וחבריה לעבירה פלילית. "אני באה ממקום שבו אסור להתגרש, זה כמו עבירה על החוק. אך המדריכות בארגון נתנו לי את ההרגשה שמה שאני עושה זה לגיטימי וכל הסבל שעברתי עד היום , הוא הדבר ש'לא בסדר'. העובדה שקמתי ובחרתי להתגרש סוף סוף זה העניין המרכזי – זה ה'בסדר'". כעת ממתינה נעמה לגיבוש הסכם כספי עם בעלה שיביא לה את הגט המיוחל. היא מספרת שמעבר לעזרה המשפטית המקצועית שהיא מקבלת היא זוכה גם ליחס אישי וזה לא פחות חשוב בתהליך כזה שמצריך גם לא מעט תעצומות נפש.


בתי הדין הרבניים אינם ממהרים לחייב את הבעל במתן גט ושולחים את בני הזוג הלוך ושוב בניסיונות להשיג שלום ובית ולעיתים כורכים אותו בדרישות כלכליות שמקשות על האישה כמו ויתור על מזונות לילדים. הרב יצחק דהאן, מנהל בית הדין הרבני בבאר שבע טוען כי בתי הדין הרבניים פועלים במלוא המרץ לפתור את עניין מסורבות הגט. "אני לא מכיר תיק גירושין שיושב אצלי למעלה מ8 חודשים. אולי למעט מקרים שבהם מעורב רכוש רב של בני הזוג. הרי אומרים 'מרבה נכסים מרבה דאגה' - אבל גם את התיקים האלה פותרים בסוף".

רייטשיק ממשיכה את רוח דבריו וטוענת כי רוחות חדשות של שינוי חיובי מהלכות במסדרונות הרבנות. "אנחנו רואים שינוי מאוד גדול בבתי הדין, גם בגלל שילובם הגובר של דיינים צעירים ש'גרים בתוך עמם' ומודעים למצוקת הנשים. יש להם יותר אומץ להשתמש בארגז הכלים שניתן להם כדי לשחרר את הנשים מהגט. הרי ארגז הכלים נמצא והפתרונות בהלכה נמצאים. צריך רק את הרצון להשתמש בהם".

בשנים האחרונות נישואים אזרחיים הפכו לנפוצים יותר אבל מי שמבקשים לסיים אותם צריכים עדיין לעבור בין כותלי הרבנות או להתגרש במדינה בה התחתנו. 11,000 זוגות התגרשו בשנת 2014 על פי נתוני הרבנות הראשית, הזמן הממוצע שניתן להוצאת הגט עמד על 56 ימים בלבד. עם זאת, אלפי נשים בישראל, לא רק בדרום עדיין ממתינות לגט המיוחל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully