וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל מבהירים: "אם נזהה שיגור מסוריה, לא נחכה לרוסים"

1.10.2015 / 10:15

אחרי שמוסקבה החלה לתקוף את המורדים, גורמים במערכת הביטחון הדגישו: "הם מבינים שאנחנו נחושים להגן על עצמנו, אין לנו כוונה להתפשר". עם זאת, ראש אגף המבצעים לשעבר טוען בריאיון לאולפן וואלה! NEWS: "ישראל איבדה את חופש הפעולה"

עריכה: טל רזניק, צילום: יותם רונן

(תיעוד מתא הטייס של מטוס קרב רוסי)

גורמים במערכת הביטחון אישרו לוואלה! NEWS כי צבא רוסיה עדכן אתמול (רביעי) גורמים בצה"ל ובמועצה לביטחון לאומי על הכוונה לתקוף יעדים של המורדים בסוריה. לפי הגורמים, בשלב זה מתקיימים גם תיאומים שוטפים בין הצבאות, שחלקם מועבר בין הנספח הצבאי הרוסי בישראל לגורמים במערכת הביטחון, כולל לראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (במיל') עמוס גלעד.

גורמי ביטחון אמרו אמש כי "הרוסים מבינים שאנחנו נחושים להגן על עצמנו, ואין לנו כוונה להתפשר בנושא". מצד שני, הבהירו הגורמים, "גם הם לא רוצים חיכוך מיותר באזור, ולכן גם להם חשוב שיהיה תיאום ובקרה. יש כמה דרכים לעשות זאת, בדגש על חיל האוויר".

בשבוע הבא יטוס למוסקבה סגן הרמטכ"ל יאיר גולן, שילווה בגורמים מאמ"ן, מחיל האוויר ומאגף התכנון, לשיחות עם מקבילו מצבא רוסיה. הם ידונו בהקמת מנגנון תיאום בין הצבאות בתחום האווירי והאלקטרו מגנטי.

לקריאה נוספת בנושא
ארה"ב: "התקיפה הרוסית - שמן למדורה"; צפו בתיעוד מתא הטייס
רוסיה תקפה בסוריה לראשונה: ארה"ב וישראל עודכנו מראש
לבקשת פוטין: הפרלמנט הרוסי אישר לתקוף בסוריה

תקיפות מטוסים רוסיים במחוז חומס בסוריה נגד יעדי דאעש. טוויטר, צילום מסך
אזור שהופצץ במחוז חומס על ידי רוסיה, אתמול/צילום מסך, טוויטר

ואולם, למרות הרצון הטוב של שני הצדדים, במערכת הביטחון הבהירו כי אין כוונה לעכב תקיפות וסיכולים בסוריה שנועדו לפגוע באיומים מידיים. "אם צה"ל יזהה כוונה לשגר רקטה מרמת הגולן לעבר ישראל, הוא לא יחכה שתעבור הודעה לרוסים ויפעל במהירות לפגוע באיום", מסרו גורמים במערכת הביטחון.

כמו כן, אחת השאלות הרגישות שטרם הועלו בפומבי, ולבטח יועלו בשיחות עתידיות בין צה"ל לצבא רוסיה, הוא הסיוע הרפואי שמעניקה ישראל למורדים הסורים. סיוע זה אף ספג ביקורת בישראל, לאחר הלינץ' שביצעו דרוזים בפצועים סורים שטענו כי הם אנשי ג'בהת א-נוסרה.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט נפגש עם רמטכ"ל רוסיה ולארי גריסמוב 21 ספטמבר 2015. דובר צה"ל
שני הצדדים רוצים להימנע מחיכוך. הרמטכ"ל איזנקוט ומקבילו הרוסי/דובר צה"ל

אתמול הפציץ לראשונה חיל האוויר של רוסיה יעדים של ארגוני המורדים הנלחמים במשטרו של בשאר אסד. למרות הטענות של מוסקבה ולפיהן המבצע מכוון נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), במערב ובאופוזיציה הסורית טוענים כי אין נוכחות של הארגון הקיצוני באזורים שהיו מוקד לתקיפות. כתוצאה מכך, החל שיח גלוי בין ארגוני המורדים השונים להתאחד נגד צבא רוסיה.

מה שנותר מצבא סוריה החופשי פנה לארגון ג'בהת א-נוסרה כדי שיזנח את הקשר עם ארגון אל-קאעדה ויתאחד תחת אינטרס משותף. לצבא רוסיה ברור שככל שיחלוף הזמן ויתגברו התקיפות, ינסו המורדים לרשום לעצמם הישגים נגדם, כולל ניסיונות לתקוף בסיסים רוסיים ולהפיל מטוסים שלהם.

" חיזבאללה יעשה פחות שטויות"

אלוף (במיל') ישראל זיו התייחס היום בריאיון לאולפן וואלה! NEWS לתחילת הפעילות הרוסית בסוריה. "המהירות של הרוסים מרשימה, אמר. "לאמריקנים לקח חודשים, ופה הרוסים עושים את זה תוך ימים בנחישות מדהימה. המטרה שלהם היא לא שיתוף פעולה עם המבנה המערבי, אלא לתפוס שליטה ולהראות מי בעל הבית באזור ולקחת את היוזמה".

לדבריו, "לרוסים זה לא מעניין מי זה דאעש ומי זאת אופוזיציה, כמו שאתמול הכריזו שתקפו את דאעש ולמעשה תקפו מטרות אחרות. הם רוצים להציל את משטרו את אסד ולייצב את מעמדם באזור. המזרח התיכון הוא הזירה הקלאסית להחזרת מעמדו של פוטין. צעד הפתיחה שלו היה כזה שיביך את האמריקנים".

לגבי ישראל, הסביר ראש אגף המבצעים לשעבר, כי "מצד אחד, ברגעש הרוסים שם, חיזבאללה יעשה פחות שטויות, ולא בטוח שיקבל אוטומטית גיבוי מהרוסים להתגרות בישראל. מצד שני, ישראל תאבד את היכולת שלה לתקוף בסוריה. לצערי, נאבד את חופש התמרון והפעולה בסוריה כי רוסיה לא רואה בישראל פרטנר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully