וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקו האדום נחצה מזמן: מפגשי האלימות המתוכננים של אוהדי הכדורגל

5.10.2015 / 12:30

קובעים מתי ואיפה בפורומים, אוספים אמל"ח בדרך ומתייצבים לקרב. רשויות החוק דיברו על "חציית קו אדום" בעקבות הפגיעה באוהד הפועל תל אביב, אך למעשה מדובר בשגרה מסוכנת של שנים. הבלוג של אופיר סער על מפגשי האלימות המסורתיים, השלכות המקרה הקיצוני בשבת והחשש מנקמה

צילום: דוד קורן, עריכה: טל רזניק

דצמבר 2014, לפני פחות משנה, בית"ר ירושלים מנצחת 1:3 באצטדיון החדש בחיפה. ביציאה נתקלים בכמה אוהדי מכבי חיפה עם פנים נפוחות. אחד מחבריהם שואל אותם מה קרה והם עונים: "היה מפגש, הם לא ישכחו את זה הרבה זמן, תתכונן לנקמה". ממשיכים הלאה ורואים כמה אוהדי בית"ר, אחד מדמם מהשפה. שואלים אותם מה קרה והם עונים: "תבדקו בבתי חולים, הרבה אוהדים של חיפה יבלו שם את הלילה".

על פניו, עוד תגרת אוהדים אחרי משחק. אירוע שכיח במחוזותינו. הבעיה שזה כבר מזמן לא ספונטני, אלא מתוכנן מראש ומתוזמן היטב. זו שגרה של קבוצות קיצוניות של אוהדים, שכבר הפכו את האירועים הללו למסורת - קובעים, באים עם קרשים, ברזלים וכל מה שפחות או יותר מותר (או אסור), ומתחילים בקרב. במקרה האחרון של תקיפת אוהד הפועל תל אביב, מדובר כרגע על מארב. אלא שאוהדי בית"ר ירושלים ואוהדי הפועל תל אביב נפגשו בעבר באופן מתוכנן באותו אזור בדיוק, לפחות עשר פעמים. מרביתן היו מתואמות מראש.

אוהד הפועל תל אביב נפגע מגרזן בראשו והובהל לבית החולים במצב קשה

פורסמו שמות העצורים הראשונים, החשודים בתקיפת אוהד הפועל תל אביב

חשוד נוסף הסגיר עצמו למשטרה, גם הוא אוהד של בית"ר ירושלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כך זה נראה בנובמבר אשתקד, מחוץ לבית המשפט בדיון על הארכת מעצרו של תוקף ערן זהבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מספר ימים לאחר אותו משחק מדובר בחיפה, כתב משקיף מטעם "הקרן החדשה לישראל" דו"ח על מפגש האוהדים האלים בו נתקל וסיפר: "כאשר הגעתי לחניון מת"מ מול האצטדיון, נתקלתי באלימות חריפה במיוחד כאשר עשרות אוהדי מכבי חיפה יידו אבנים/סלעים ענקיים לעבר חבורה אחרת שלא הצלחתי לזהות. בעודי מתקרב לחניה ראיתי מספר נערים שרצים לשם באמוק תוך כדי שהם אוחזים מוטות עץ וברזל די גדולים. באזור החניון נשמעו צעקות איומות, אזרחים נמלטו כאילו מדובר בזירת רצח כאשר כמה מהאוהדים זרקו אבנים על הוויטרינות בכניסה לשופרסל וייתכן שניפצו שם שמשה".

המשקיף המשיך: "מצאתי את עצמי מתלבט אם ללכת למקור האירוע או לברוח על נפשי. לבסוף החלטתי לחכות במקום תוך כדי שאני שומע צעקות איומות. מיד ראיתי שלושה שוטרים רכובים על סוסים, מגיעים לפזר את המכות. אחרי מספר דקות ראיתי שמתקרבים אליי מספר אוהדים חבולים, פגועים בכל איבריהם, כאשר אחד מהם טוען כי הוא נדקר".

אין כאן שום כוונה להאשים את אוהדי מכבי חיפה, שהמועדון שלהם פועל רבות כדי להילחם באלימות. גם המשקיף עצמו לא יודע בדיוק מי האוהדים שתקפו ומי הותקפו. הוא פשוט היה עד לאלימות קיצונית. בירור קצר לאחר האירוע לא הותיר ספק - המפגש נקבע מבעוד מועד. ראשי האוהדים תכננו, האמל"ח היה ברכבים. היו שם קרשים, ברזלים, אבנים. הכול הולך. ספונטני זה בטח לא היה.

ולמה אנחנו מספרים את כל זה? כי נראה שהיה צריך אוהד בסכנת חיים, לאחר פגיעה קשה של גרזן בראשו, כדי שהמשטרה ובתי המשפט יתעוררו ויתייחסו לנושא בצורה רצינית. גורם בכיר במשטרה צוטט אתמול בכל כלי התקשורת כאומר ש"גרזן בראש זה ניסיון לרצח וסכנת חיים, נחצה קו אדום". אז זהו, שהקו האדום נחצה מזמן. שנים על גבי שנים שהמפגשים האלה מתואמים בין האוהדים או שנעשים מארבים עם אמל"ח הכולל כל חומר מוצק אפשרי. יוצאים לקרב עם כל מה שאפשר להשתמש בו, ולפעמים גם אוספים על הדרך. אוהדים מסיימים מפגשים כאלה עם שברים ודימומים. מאושפזים בבתי חולים. אך אם לא מדובר בסכנת חיים, המשטרה לא מעלה הילוך.

חלק מהייאוש במשטרה נעוץ ביחס המקל של מערכת המשפט. קצין בכיר במשטרה סיפר השבוע כי "הייתה תקופה שאגף המודיעין היה חם מאוד על הנושא הזה, עוד בעשור הקודם. בכל מפגש היו כמויות של שוטרים וסמויים, נעצרו מעורבים ורובם משוחררים. הבודדים שהגיעו לבתי משפט סיימו עם עונש של עבודות שירות במקסימום. כולם התעסקו בפואד שפרץ למגרש וקיבל מאסר בפועל, אבל יש דברים הרבה יותר חמורים שעוברים ליד מערכת המשפט. תמיד יש את התחושה שלתיקים הקשורים לכדורגל מתייחסים אחרת, ולא כאלימות לכל דבר ועניין".

הארכת מעצרו של אוהד הפועל תל אביב אלרואי ידעי פואד שתקף את ערן זהבי. קובי אליהו
הוא קיבל מאסר בפועל, אחרים חומקים מעונש. פואד/קובי אליהו

אגב, למי ששאל את עצמו מדוע האוהדים המעורבים באותן קטטות יזומות נפגשים במקומות נייטראלים ולעתים לא במועדי משחקים, הסיבה היא שלא מעט מהמשתתפים מורחקים מהמגרשים וסוחבים איתם עונשים קודמים. אין כאן ארגוני פשע, חשאיות וירידה למחתרת. חלק מהאירועים נקבעים תוך כדי שיחות בפורומים, בהודעות, בשיחות בין הבכירים בארגונים. זה חלק מההווי כבר שנים. כל אוהד ביציע של ארבע הגדולות יודע מי האנשים שמכוונים למקומות האלה. זה לא סוד. שנים נתנו לזה יד בכך שלא יצאו למלחמת חורמה בנושא, או גרוע מכך: העלימו עין. אך שוב, כנראה שהיה צריך שמישהו יגיע למצב של סכנת חיים ויווצר רעש תקשורתי גדול שיעיר את הרשויות.

והאמת היא שבעקבות אירועי השבת, אותם אוהדים ירדו למחתרת. בדיוק כמו בארגון פשע. גם אוהדי בית"ר וגם אוהדי הפועל - כאלה שנמלטו מהזירה ורוצים להימנע מהצרות של "אחרי המלחמה". אחד האנשים שלקח חלק באירוע סיפר: "לא היה כיוון להרוג או משהו. יש דברים שלא יודעים, אבל עדיף לנו לא לדבר, גם ככה יעצרו חצי עולם על זה. המשטרה עוצרת לפי שמות, לא לפי מעורבים. תוך יומיים יעצרו עוד 50 כדי להפעיל לחץ".

מדברים על ניסיון לרצח, והלחץ עושה את שלו. כמה אוהדים כבר החליפו מכשירים סלולריים. כולם מחקו הודעות אישיות וקבוצתיות. זה לא רק המעורבים בעניין, אלא גם כאלה שהשתתפו במפגשים אלימים בעבר, כולל כמה קברניטים של אוהדי מכבי תל אביב ומכבי חיפה שאינם קשורים למקרה הספציפי. כולם יודעים שהמשטרה רוצה מידע, וכדי לדלות אותו היא תעצור ותחקור כל אדם אפשרי.

אם בהודעות רשמיות נאמר כי נעצרו שניים או שלושה אוהדים, אזי ביממה האחרונה נעצרו, נחקרו ותושאלו עוד לפחות 20 איש. כמות כפולה (לפחות) תפגוש את המשטרה בימים הקרובים, כולל כמה אוהדים של מכבי תל אביב ומכבי חיפה שיודעים לא מעט פרטים על האירועים המדוברים והדמויות המובילות בנושא. זה כבר לא מרחב יפתח שמטפל לבד בנושא. מעורבים פה כוחות מירושלים, תל אביב, השרון וחיפה. ישנו שיתוף פעולה מלא, שכן ההתייחסות לאירוע היא אכן כמו לפיגוע. ההחלטה היא שלא משנה כמה ואיך, חייבים להביא את האשמים לדין.

החשודים במעורבות בתקיפת אוהד הפועל תל אביב. יותם רונן
"תוך יומיים יעצרו עוד 50 איש"/יותם רונן

אולם, זה יהיה רק חלק קטן מהפיתרון. אחרי שהעניינים יירגעו ואולי אף לפני, אלה שנפגעו ירצו לנקום. והם ירצו לעשות זאת ברמה לא פחות אכזרית מהגרזן. וכמובן שתהיה נקמה על נקמה, כפי שזה מתנהל כבר שנים. השוני הוא שהפעם זה כבר לא רק "מכות". לצערנו, הרף עלה. כל מי שנשאל, טען אתמול שהנקמה היא רק עניין של זמן. שלב ההתחשבנויות רק החל.

ואיפה המועדונים בעניין? טיפול בתופעה עולה מיליונים. לא לכולם יש, והבעיה המרכזית היא שלא תמיד רוצים באמת לטפל. הגרעין המתקוטט הוא גם הגרעין הקיצוני ביציעים. הגרעין שיודע לגרום למהומות. לצאת נגדו למלחמה זה צעד עם משמעות מאוד ברורה. לפעמים מטפלים נקודותית, אך מלחמת חורמה? כמעט ואין. במרבית המקרים, פעולות המנע נגדעות בתחילת הדרך עם מעצר או שניים, שלילת מנויים וכו'. מלחמה אמיתית תהיה כאן רק ברגע שכולם ישלבו זרועות ויכריזו על זה. ההתאחדות, המנהלת, הקבוצות, המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט. עד אז, יהיה קצת רעש תקשורתי סביב האירוע האחרון והגרזן, אך מתישהו זה ידעך וכולם יחזרו לשגרה. מה שהיה, הוא שיהיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully