וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 3 חודשי חופש: ילדי החינוך הנוצרי החלו את שנת הלימודים

משה שטיינמץ

28.9.2015 / 13:48

התרגשות גדולה פקדה משפחות רבות הבוקר, כאשר 33 אלף תלמידי מוסדות החינוך הנוצריים הגיעו לבתי הספר עם סיום השביתה הארוכה. עם זאת, זה לא הסוף: "זו תחילת עידן המשא ומתן. אנחנו רוצים יחס שווה"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק

(דברים של שר החינוך נפתלי בנט מלפני כשבוע בנוגע לשביתה)

אחרי כמעט שלושה חודשים חופש גדול, 33 אלף תלמידי מוסדות החינוך הנוצריים פתחו היום (שני) את שנת הלימודים ב-47 בתי ספר ברחבי הארץ. זאת, לאחר שאתמול הגיעו נציגי בתי הספר לסיכום עם משרד החינוך על סיום השביתה שאותה נקטו מאז ה-1 בספטמבר, ובתמורה, בין היתר, יוקצה תקציב חד פעמי של 50 מיליון שקלים לעדה הנוצרית בישראל במסגרת המשרד לשוויון חברתי.

"הכל הלך חלק וללא תקלות. היו חגיגות והילדים וההורים שמחו", סיפר ודיע אבו נסאר, יועץ מועצת הבישופים בארץ הקודש. אבו נסאר בעצמו אב לארבעה ילדים בתיכון האיטלקי בחיפה ורעייתו מורה בבית הספר. "כל השנה אני צריך לדחוף אותם לקום, אבל היום הם קמו לפני שהתעוררתי, הילדות לבושות ומוכנות עוד לפני 07:00 בבוקר. יש התלהבות", סיפר.

פתיחת שנת הלימודים בבית הספר יוחנן הקדוש בחיפה, ספטמבר 2015. שלומי גבאי
חוזרים לבית הספר. יוחנן הקדוש בחיפה/שלומי גבאי

לפני כמה דקות שוחחתי עם מנהלי בתי הספר כדי לשמוע אם היו תקלות ודווחתי שהכול עבר חלק. חששתי שהורים יגיעו וינסו לשבש את היום, כי ההסכם לא מוצא חן בעיניהם, אבל כלום", סיפר אבו נאסר. לדבריו, המשא ומתן אל מול משרד החינוך לא נגמר עם סיום השביתה. "אנחנו מתחילים עידן חדש, לא פחות קשה, וזה עידן המשא ומתן", אמר אבו נסאר. "אנחנו מעוניינים להגיע למצב שתלמידינו מקבלים יחס שווה, ושיהיו יחסים בנויים על אמון הדדי ועל בהירות היחס מול משרד החינוך".

לבית הספר יוחנן הקדוש בעיר הגיעו הבוקר כ-500 תלמידים מלווים בהוריהם, בתחושת התרגשות מהולה בחשש. אשרף כורתם, אב לשני ילדים, סיפר כי הם "כמעט ולא ישנו מהתרגשות. הילדה אומרת כבר כמה שבועות, 'אני עולה לכיתה ה''. היום היא תגיד: 'אני בכיתה ה''". הורה נוסף, אנואר חסן, אמר: "היינו שמחים אם היינו מקבלים תנאים יותר טובים. אני חושב שההסכם לוקה בחסר ולא בא לעשות לנו שיוויון". הוא הוסיף: "הההתנהגות של משרד החינוך היתה אי שיוויונית לגמרי. 33 אלף תלמידים היו בבית והם לא שמו עלינו. חודש ימים עבר וכלום לא קרה".

פתיחת שנת הלימודים בבית הספר יוחנן הקדוש בחיפה, ספטמבר 2015. שלומי גבאי
"כל החודש חיכיתי לרגע הזה"/שלומי גבאי

אבו עיסא עטף ליווה את בנו לכיתה ב' בבית הספר. לדבריו, השמחה על החזרה לבתי הספר מהולה בתחושת מועקה. "אני שמח שבתי הספר עמדו על שלהם ודרשו, ומצד שני, אנחנו ההורים ישבנו בבית ותמכנו עד הסוף בשביל לקבל את הזכויות שלנו. הפסדתי שעות עבודה והכנסנו את הילדים למקומות פרטיים, והפסדנו גם כסף", סיפר. "בהתחלה הסברנו לילד וגם הלכנו להפגנות, הילד היה בבית משועמם. ילדים בגיל הזה לא מבינים את מהות העניין אבל הסברנו לילדים שככה מבקשים את הזכויות שלנו בתור בני מיעוט בצורה דמוקרטית. ציפינו ליותר וקיבלנו הכי פחות, יש פה אכזבה מסוימת".

פרופ' חוסאם חאיק מהטכניון, ממציא האף האלקטורני שמזהה ריחות, הגיע ללוות את בנו שעלה לכיתה ב'. "באתי להגיד לו שאנחנו אוהבים אותו ואת המסגרת שהוא נכנס אליה מחדש", סיפר. "מסגרת שתביא אותו להתקדמות בחיים. החודש הזה היה קשה במיוחד, כי שביתה אומרת שיש מחלוקת - וחבל לנו שיש אי הסכמות במדינה. מצד שני, הוא למד מה זה שביתה בפעם הראשונה בחייו, וגם לקח חלק אקטיבי בה. בשבועות האחרונים זו היתה מועקה עבורו, ולכן אנו שמחים לחזור. אני חייב לציין שהשמחה מעורבת בהרבה חששות לאור ההסכם. זה פשוט הסכם עצוב שנלקח כתוצאה מלחץ שהילדים צריכים לחזור לבית הספר. הרצוי הוא לימוד חינמי וחובה כפי שמגיע לכל ילד מילדי ישראל".

מנהל בית הספר עזיז דעים אמר כי "כל החודש כאב לי וחיכיתי לרגע הזה. אני שמח שחזרנו ומקווה שנקבל את כל הזכויות שאנחנו מבקשים".

פתיחת שנת הלימודים בבית הספר יוחנן הקדוש בחיפה, ספטמבר 2015. שלומי גבאי
בשעה טובה/שלומי גבאי

בתי הספר הנוצריים לא פתחו את שנת הלימודים בשל הקיצוץ שהחיל משרד החינוך בתקציביהם ובשל ההגבלה על גובה תשלומי ההורים שבתי הספר יכולים לגבות. אתמול בצהריים הגיעו בתי הספר ללהסכם מול משרד החינוך, ולפיו, מלבד התקציב החד-פעמי שיוקצה לעדה הנוצרית, יבוטל קיצוץ השעות שחל בשנים האחרונות על בתי הספר החל משנת הלימודים הנוכחית. עוד סוכם כי תוקם ועדה משותפת למשרד החינוך ולבתי הספר הכנסייתיים, שתדון בנושאים שיועלו על ידי צוותי החינוך הנוצרי בארץ. הוועדה תסיים את עבודתה בתוך חצי שנה ותגיש מסקנותיה במרץ 2016 ובנוסף, יוקם צוות לשיתוף פעולה קבוע בין משרד החינוך לבין בתי הספר הנוצריים, על מנת לדון ביישום הנושאים השוטפים הכלולים בהסכם.

בסוגיית תשלומי ההורים, שעל הגבלתם מחו אנשי החינוך הנוצרי, סוכם כי הנושא ייבחן בחיוב במסגרת ועדת החריגים הארצית לתשלומי הורים של משרד החינוך. זאת, לאחר שבתי הספר הנוצריים יגישו בקשה מסודרת להסדרת תשלומי ההורים בהם. נושא התשלומים היה נדבך מרכזי במאבקם של בתי הספר, הגובים תשלומים גבוהים מאוד מהורי התלמידים, לטענתם על מנת להשלים את השירותים שקוצצו על ידי משרד החינוך. סוכם עוד כי בתי הספר לא ינקטו בעיצומים או בשביתות עד סוף שנת הלימודים 2017 בבתי הספר העל-יסודיים ועד ה-31 בדצמבר 2016 בבתי הספר היסודיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully