וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושג הסכם: 33 אלף תלמידי החינוך הנוצרי ישובו ללימודים

משה שטיינמץ ואלי אשכנזי

28.9.2015 / 1:05

לאחר שביתה בת 27 ימים, הגיעו ראשי החינוך הנוצרי ומשרד החינוך להסכם שיסיים את העיצומים בבתי הספר הכנסייתיים. במסגרתו, יוענקו לבתי הספר 50 מיליון שקלים ויבוטלו קיצוצי שעות הלימוד. ההורים: "לא הגיעו לשום הישג"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: טל רזניק

הסכם סופי לפתרון המשבר בחינוך הנוצרי הושג אתמול (ראשון) בין בתי הספר הנוצריים לבין משרד החינוך, ו-33 אלף התלמידים במגזר צפויים לשוב ללימודים. במסגרת ההסכם, יוקצה תקציב חד פעמי של 50 מיליון שקלים לעדה הנוצרית בישראל במסגרת המשרד לשוויון חברתי. כמו כן, קיצוץ השעות שחל בשנים 2013 ו-2014 על בתי הספר יבוטל החל משנת הלימודים הנוכחית (תשע"ו).

לפי ההסכם, משרד החינוך, שאישר קודם לכן לקזז את ימי השביתה משכר המורים, ישקול לחיוב את החזרת השכר בתמורה להחזר ימי הלימוד. כמו כן, סוכם כי תוקם ועדה משותפת למשרד החינוך ולבתי הספר הכנסייתיים, שתדון בנושאים שיועלו על ידי צוותי החינוך הנוצרי בארץ. הוועדה תסיים את עבודתה בתוך חצי שנה ותגיש מסקנותיה במרץ 2016.

בנוסף, יוקם צוות לשיתוף פעולה קבוע בין משרד החינוך לבין בתי הספר הנוצריים, על מנת לדון ביישום הנושאים השוטפים הכלולים בהסכם.

לקריאה נוספת בנושא:
בנט על מאבק בתי הספר הנוצריים: "זו לא אפליה גזעית"
בתי הספר העל יסודיים החלו את הלימודים בשעה 10:00
בתי הספר הנוצריים לא יפסיקו את השביתה: "נמשיך במאבק"

הפגנה בתי הספר הנוצרים בקרית הממשלה בחיפה. ספטמבר 2015. מטה המאבק, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת בתי הספר הנוצריים בקריית הממשלה בחיפה בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, מטה המאבק

בסוגיית תשלומי ההורים, שעל גובהם מחו אנשי החינוך הנוצרי, סוכם כי הנושא ייבחן בחיוב במסגרת ועדת החריגים הארצית לתשלומי הורים של משרד החינוך. זאת, לאחר שבתי הספר הנוצריים יגישו בקשה מסודרת להסדרת תשלומי ההורים בהם. נושא התשלומים היה נדבך מרכזי במאבקם של בתי הספר, שלטענתם נאלצו לגבות תשלומים גבוהים מאוד מהורי התלמידים על מנת להשלים את השירותים שקוצצו על ידי משרד החינוך.

עם החתימה על ההסכם, לא יוכלו בתי הספר הכנסייתיים לנקוט בעיצומים או בשביתות. איסור זה יחול עד ה-13 ביולי 2017 בבתי הספר העל-יסודיים ועד ה-31 בדצמבר 2016 בבתי הספר היסודיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מסיבת עיתונאים על הסכם סיום השביתה בחינוך הנוצרי בנצרת  27 בספטמבר 2015. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
מסיבת העיתונאים שבה הוצגו פרטי ההסכם בנצרת/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי

לבסוף, המשרד יכלול את בתי הספר הנוצריים, בדומה לבתי הספר של המגזר הערבי, בתכנית האתגרים לחברה הערבית שמונהגת במשרד. המשרד יכלול את בתי הספר בהכשרות, בהדרכות ובפיתוח מקצועי של עובדי ההוראה.

ועד בתי הספר הנוצריים: "מדובר בהישג חלקי"

במסיבת העיתונאים שנערכה בנצרת, ובה הוצגו פרטי ההסכם, אמר ראש ועד החינוך הנוצרי עבד אל-מסיח פאהים כי מדובר בהישג חלקי וכי במגזר מקווים כי מעמד בתי הספר יוסדר בהמשך. כמו כן, טען פאהים כי הוועד התנהל בשקיפות מול הורי התלמידים בכל עת. חלק מהורי התלמידים, מצדם, התקבצו מחוץ למסיבת העיתונאים והביעו כעס לנוכח ההסכם. לטענתם, הוועד לא הגיע כלל להישגים.

עוד הבטיח הוועד במסיבת העיתונאים כי יפצה את התלמידים על ימי הלימוד שהוחסרו, וכי יעניק הנחה של 25% בתשלומי ההורים. בהודעה שנמסרה במסיבת העיתונאים, ביקשו ראשי הוועד להודות "לאישים ולארגונים בארץ ובחו"ל" שנרתמו למאבק החינוך הנוצרי בישראל "בזמן שמשרד החינוך והממשלה ככלל התייחסו אלינו בהתעלמות מוחלטת".

מסיבת עיתונאים על הסכם סיום השביתה בחינוך הנוצרי בנצרת  27 בספטמבר 2015. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
לפי ועד בתי הספר הנוצריים, ההסכם מהווה הישג חלקי/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, שתיווכה בין מארגני השביתה למשרדי החינוך והאוצר, בירכה על סיום השביתה ואמרה: "הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא שתלמידים יחזרו למסגרות הלימודים ולבתי הספר. סברתי מלכתחילה ואני סבורה גם כיום שלא היתה הצדקה בקיצוץ, וכי 50 מיליון השקלים שיועברו על ידי המשרד לשיוויון חברתי הם התחלה מבטיחה לקראת הסכם קבע עם מוסדות הלימוד הכנסייתיים המהווים מופת ודוגמה לחינוך ברמה גבוהה, לדו קיום ולדרך ארץ".

רק חלק מההורים מרוצים מההסכם: "נמשיך במאבק"

בקרב ההורים נשמעו קולות לא מרוצים מההסכם. לדבריהם, סעיפיו זהים להצעות קודמות שנדחו על הסף על ידי ועד בתי הספר הנוצריים. סמיר ברנסי, אב לילדים הלומדים באחד מבתי הספר הכנסייתיים בצפון, אמר: "אני ממש לא מרוצה מההסכם שהושג. הרי זה מה שהציעו לנו לפני עשרה ימים ודחינו את אותו ההסכם. אנחנו, ההורים וועד המנהלים. איך פתאום חותמים על הסכם שלו התנגדנו? נחזור ללימודים אך נמשיך במאבק שלנו. ועד ההורים יתארגן, ואנחנו נכלכל צעדנו כדי לזכויות בזכויות יסודיות".

גבי אבו נסאר, אב לתלמידים מנצרת, אמר: "אני יודע שיש כועסים ובעיקר קולם נשמע, אך אני מרוצה ויש עוד רבים כמוני. אף פעם לא משיגים במשא ומתן 100% מהדרישות. מה שהושג הוא משהו באמצע. תהיה ועדה שתמשיך לדון על דרישותינו ואני מאמין שיהיו הישגים נוספים".

הצדדים היו אמורים לחתום על ההסכם כבר שלשום, אך המשא ומתן התפוצץ וחודש רק מאוחר יותר. בשבוע שעבר, התבטא שר החינוך נפתלי בנט בעניין השביתה, וטען כי הקיצוצים בבתי הספר הנוצריים אינם נובעים מאפליה אלא מסוגיית העדפת בתי ספר ציבוריים מול בתי ספר פרטיים. "אני שר החינוך של כל ילדי מדינת ישראל, כולם באותה המידה. אין שום תעדוף בין דת, גזע, מין או נטייה מינית", אמר בנט. "לא מדובר כאן על אפליה על רקע דת או גזע, אלא על העדפה של בתי ספר ציבוריים על פני בתי ספר לא רשמיים. זה תקף גם אצל יהודים, חרדים, דתיים וגם בציונות הדתית".

(עדכון ראשון: 14:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully