וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ניסה נסראללה לחדור לקודש הקודשים של ביטחון ישראל

26.9.2015 / 12:54

המפגשים החשאיים, הכניסה החלקה לישראל, האיום על המשפחה וההפתעה כשנעצר. חסן חיזראן, שבדי ממוצא לבנוני, גויס בידי חיזבאללה לרגל נגד המדינה. עדותו נחשפת לראשונה בוואלה! NEWS ומספקת הצצה לפעילות הארגון השיעי. "אמרו לי לצלם בדימונה"

עריכה: ניר חן

מאלמו, שבדיה, שנת 2010. בבית משפחת חיזראן מצלצל הטלפון הנייד. רעייתו של חסן חיזראן, לבנוני בן 55 שמרבית חייו התגורר בשבדיה, עונה. על הקו חוסיין אבו עלי. חיזראן איננו, היא אומרת, אבו עלי מנתק מיד. את אבו עלי הכיר חיזראן בביקוריו התכופים בלבנון, ארץ מולדתו. חיזראן, נהג מונית פשוט מן העיר הסקנדינבית, שהשתקע היטב בשבדיה, עניין באופן מיוחד את הבכירים בחיזבאללה: הוא מחזיק בדרכון אירופאי ובמקביל יש לו משפחה בישראל. "הדבר החשוב ביותר עבור חיזבאללה הוא גיוס ערבים ישראליים למודיעין של הארגון", אמר לו אבו עלי באותו מפגש, לאחר שהשניים כבר הספיקו לבלות יחד בביירות. כאשר קיבל חיזראן רגליים קרות, האיום לא איחר לבוא: "הכניסה למקלחת אינה כמו היציאה ממנה".

הפגישה הבאה של השניים כבר הייתה בלבנון. הפעם המפגש היה בסמוך למסעדת "אלסאחה" בסמוך לשדה התעופה בביירות, שטח השליטה של חיזבאללה בלבנון. "לאחר שאכלנו ושוחחנו על דברים שונים וכלליים, הוא נתן לי מעטפה עם כסף ואמר לי שזה עבור הכסף שאני הפסדתי". במעטפה היו 2,300 דולר, עבור השירותים העתידיים שאמור לבצע חיזראן, לטובתם של אנשי החיזבאללה. לאחר אותו מפגש, כיסו אנשי חיזבאללה החמושים את עיניו של חיזראן, הכניסו אותו למכונית עם חלונות כהים ומילטו אותו מהמקום, הכול כדי שלא יידע כלל היכן מתבצעים המפגשים.

תצפיות על הכור בדימונה, צילום בסיסים מסווגים של צה"ל, גיוס ערבים ישראליים להם קשרים עם חיילי צה"ל, כל אלו ועוד היו חלק מן הבקשות של החיזבאללה מחיזראן, הכול במסגרת שיטה ידועה היטב לשב"כ על אודות מבצעי המודיעין של חיזבאללה. עדותו וחקירתו של חיזראן, הנחשפות כאן לראשונה, מספקות הצצה נדירה לאופן הפעילות של הארגון המאיים ביותר על מדינת ישראל. בסופו של דבר, הצליחו חוקרי המודיעין של להב 433 בשיתוף השב"כ לשים את ידיהם על האזרח השבדי. ב-22 ביולי הוא נעצר בשדה התעופה בן גוריון והועבר לחקירה סבוכה, שם התוודה על הכול.

השיטה לגיוס מרגלים נגד ישראל היא מורכבת. תחילה, אנשי הארגון מתבייתים על אדם בלבנון שלו אזרחות אירופאית. כאשר נוצר קשר ראשוני, נקבעות פגישות עם פעיל זוטר יחסית בחיזבאללה. אם גם המפגש הזה עובר בהצלחה, נקבעת פגישה בדירת מסתור. כשהיעד מגיע למקום המפגש מסתירים את עיניו, מכניסים אותו לכלי רכב של הארגון באיומי אקדח ומורידים את הכיסוי רק כאשר מגיעים לדירה. כדי להבין את ישראל, חיזבאללה מחזיק בשורה של מפות ישראליות בהן הוא מסמן את הנקודות האסטרטגיות לתקיפה.

אזרח שבדיה חסן חיזראן המואשם במסירת מידע מודיעיני לחיזבאללה. עמוד הפייסבוק של חסן חיזראן, אתר רשמי
במעטפה היו 2,300 דולר, עבור השירותים העתידיים שאמור לבצע לטובת חיזבאללה. חיזראן/אתר רשמי, עמוד הפייסבוק של חסן חיזראן
טארק, האיש מחיזבאללה, מיד עשה אחד ועוד אחד: חיזראן גם מחזיק בדרכון שבדי, גם בנו של לוחם בחזית העממית וגם יש לו קרובי משפחה בישראל, הוא הפוטנציאל הכי טוב שיכול להיות למשימות ריגול

"אני אספר לכם את כל הסיפור", התוודה חיזראן, שהתפלא מן התעוזה של החוקרים שעלו על עקבותיו. "הקשר עם חיזבאללה החל בשנת 2009. ביקרתי בלבנון עם אשתי וחמשת ילדיי לרגל חתונת בתי מנאר לרופא שיניים מבורג' אלבראג'נה. במהלך הביקור הזה מצאתי את חברי טארק עיסא ממחנה הפליטים בורג'. טארק סיפר לי שהוא אחראי במחנה הפליטים על הארגון ששמו 'חיילי אלוהים' (ג'ונד אללה) והוא שייך לארגון חיזבאללה. משרתים בארגון פלסטינים ולבנונים ממחנות הפליטים".

באותו המפגש גילה חיזראן את המידע הנחוץ כל כך לאנשי החיזבאללה: "יש לי קרובים 'בפנים'", אמר חיזראן לטארק והתכוון לגבולות הקו הירוק של מדינת ישראל. טארק מיד עשה אחד ועוד אחד: חיזראן גם מחזיק בדרכון שבדי, גם בנו של לוחם בחזית העממית וגם יש לו קרובי משפחה בישראל. הוא הפוטנציאל הכי טוב שיכול להיות למשימות ריגול. "אמרתי לו שהקרובים בפלסטין ביקרו אותי בשבדיה ואני רוצה לבקרם בישראל לאחר ביקורי בלבנון. טארק שוחח עמי על נושאים פוליטיים שונים ומצב הפלסטינים בלבנון, ואמר דברים טובים על ארגון חיזבאללה. 'יש אנשים מחיזבאללה שמעוניינים לפגוש אותי', אמר לי טארק. העובדה שהדרכון שלי שבדי, יש לו חשיבות רבה. הסכמתי להיפגש עם האנשים האלו".

המפגש הראשון בין חיזראן לאנשים הבכירים יותר בחיזבאללה התקיים כשבוע לאחר מכן, בעת שחיזראן שהה עדיין בלבנון. "ראיתי את חוסיין אבו עלי במסעדה בשכונת 'חארק חריכ' ששייכת לחיזבאללה", אומר חיזראן. "הוא איש גבוה עם זקן קצר, הוא עישן הרבה סיגריות. הוא הגיע עם מאבטח. הייתה שיחת היכרות של 15 דקות, הוא שאל אותי על חיי ועבודתי בשבדיה. לאחר מכן אמר לי שטארק יודיע לי על מועד לפגישה שנייה". כעבור עשרה ימים טארק יצר שוב קשר עם חיזראן.

עוד באותו נושא

מדוע חיזבאללה מעוניין לדעת את סידורי האבטחה בנתב"ג?

לכתבה המלאה
אזרח שבדיה חסן חיזראן (שני משמאל) המואשם במסירת מידע מודיעיני לחיזבאללה. צילום: דף הפייסבוק של חסן חיזראן, אתר רשמי
הפגישות במסעדה הובילו להעמקת הקשר בין חיזראן לאנשי הארגון/אתר רשמי, צילום: דף הפייסבוק של חסן חיזראן
"אבו עלי אמר שהדבר החשוב ביותר עבור החיזבאללה הוא גיוס ערבים ישראלים למודיעין של הארגון"

הפעם היה זה מפגש בתחנת דלק בשכונת 'חריכ'. "נסענו ברכב המיועד להסעות שבעה נוסעים, רק אני והבחור שהגיע", סיפר חיזראן. "לאחר בערך 20 דקות הוציאו אותי מהמכונית כשעיניי מכוסות, העלו אותי במעלית והכניסו אותי לתוך חדר קטן. ישב שם בחור שגילו בערך 25 ואמר לי את שמו: אבו ג'עפר. הוא סיפר לי על המשימות והעבודה של חיזבאללה ואמר לי שהוא פעיל במודיעין, והם רוצים לגייס אותי ועוד אנשים בעלי נתינות אירופאית שיכולים להגיע לישראל באופן חופשי. הם רוצים לגייס פלסטינים ולא פלסטינים ורוצים לקבל מהם ידיעות כלליות ומודיעיניות. הם אמרו שלא כל אחד מקבל בקשה כזאת. הוא שאל אותי שאלות רבות על פרטיי האישיים ועבודתי, על אנשים שאני מכיר משבדיה, מספרי הטלפון שברשותי והוא רשם כל מה שאמרתי לו. הוא אמר ששמע שבכוונתי לבקר בפלסטין ואני אמרתי לו שכן, שאבקר את קרוביי מהכפר שעב בצפון ישראל. אבו עלי אמר שהדבר החשוב ביותר עבור חיזבאללה הוא גיוס ערבים ישראלים למודיעין של הארגון".

העובדה כי אחד מקרובי משפחתו של חיזראן בישראל הוא צלם לפרנסתו "הדליקה" את חיזבאללה. "כשסיפרתי לו שבן משפחתי עובד כצלם אירועים וחתונות הוא אמר שזה פרט חשוב מאוד, כי הוא מכיר הרבה יהודים ואולי הוא בעצמו יגייס אנשים נוספים מערביי ישראל", התוודה חיזראן. "הוא ביקש ממני באופן מפורש - תגייס את קרוב המשפחה למודיעין חיזבאללה". כאשר השיב חיזראן לאנשי חיזבאללה כי זה עלול להעמיד את בן משפחתו בסכנה, הם עמדו על שלהם: "תגייס אותו".

אזרח שבדיה חסן חיזראן (מרכז) המואשם במסירת מידע מודיעיני לחיזבאללה. צילום: דף הפייסבוק של חסן חיזראן, אתר רשמי
אזרח שבדיה חסן חיזראן (מרכז) המואשם במסירת מידע מודיעיני לחיזבאללה/אתר רשמי, צילום: דף הפייסבוק של חסן חיזראן
בשנת 2010 קיים חיזראן את הבטחתו. הוא הגיע לישראל לביקור בן שלושה שבועות. "טיילתי הרבה בישראל ובגדה המערבית: חיפה, ירושלים, הגולן, סכנין, רמאללה. מעולם לא הזכרתי בפני איש את נושא חיזבאללה"

ההוראות לגבי הכניסה לישראל היו מפורשות: עליך להגיע בטיסה ישירה משבדיה ולא להיכנס דרך ירדן או מדינות ערביות אחרות כגון לבנון. "מעתה ואילך, אסור לך לדבר בטלפון עלינו". פעם נוספת העלו את חיזראן לכלי רכב כשעיניו מכוסות והחזירו אותו למסעדה. "אמרתי להם שאגיע לפלסטין בשנת 2010", העיד חיזראן. "אני חוזר לביתי בשבדיה. אבו עלי אמר לי שחיזבאללה ישלחו אליי אדם והם יודעים כיצד ליצור עמי קשר, והאיש הזה יאמר לי ששלח אותו אבו עלי ג'עפר. לא נתנו לי שום מספר טלפון".

מאז, במשך תקופה ארוכה, לא קיבל חיזראן טלפונים מאנשי החיזבאללה. "אשתי רק אמרה לי שפעמיים התקשר אליי אדם ששמו אבו עלי אך אני הייתי בעבודה", ממשיך חיזראן. "אף אחד לא התקשר לטלפון הנייד שלי, אולי חוששים מהאזנות".

ואכן, בשנת 2010 קיים חיזראן את הבטחתו. הוא הגיע לישראל לביקור בן שלושה שבועות. "לא סיפרתי לאף אחד מחיזבאללה על הביקור", מסר חיזראן לחוקרי היאחב"ל. "טיילתי הרבה בישראל ובגדה המערבית: חיפה, ירושלים, הגולן, סכנין, רמאללה. בכל ישראל. הלכתי עם בן המשפחה לחפלות וחתונות שהוא צילם. מעולם לא הזכרתי בפני איש את נושא חיזבאללה".

בשנת 2011 הגיע חיזראן שוב לביקור בלבנון, בעקבות אירוסי בתו. "אני זוכר שביום בו הגעתי ללבנון התפוצצה מכונית עם פצצה גדולה בשכונה אל דאחיה, הנמצאת בשליטת חיזבאללה. לאחר ארבעה ימים ראיתי את טארק, שאמר לי שבחיזבאללה רוצים לפגוש אותי. הסכמתי". כמו בשנת 2009, שוב קשרו את עיניו של חיזראן, שוב הובילו אותו לדירת מסתור ושוב תשאלו אותו. "בחדר שהוכנסתי אליו הייתה מפה גדולה של ישראל", נזכר חיזראן. "לחדר נכנס אדם שהציג עצמו בשם עבאס אלמוסאווי. נראה שהוא בסוף שנות הארבעים לחייו. עבאס אמר שהוא מתנצל על כך שהפגישה תהיה קצרה בשל התפוצצות הרכב והוא עסוק מאוד. הוא ביקש שאספר לו מה קרה איתי 'בפנים' (בתוך הקו הירוק, י"א) בהתחלה הוא רצה לשמוע פרטים על שדה התעופה בתל אביב, איך נכנסים האנשים שמגיעים מחוץ לארץ לתוך ישראל, סידורי הביטחון שם ואני אמרתי לו שקיבלו את פניי בצורה מצוינת. נכנסתי לישראל ללא כל קושי". "איך ייתכן?", שאל האיש מחיזבאללה. "זה מה שקרה, הכול היה קל וללא בעיות", גם במקרה זה חזר חיזראן לשבדיה בבקשה לחכות להנחיות נוספות.

היום העמוס בשנה בנתב"ג, 13 באוגוסט 2015. מגד גוזני
"בהתחלה הוא רצה לשמוע פרטים על שדה התעופה בתל אביב, איך נכנסים, סידורי הביטחון שם". נמל התעופה בן גוריון/מגד גוזני

הביקור הבא בלבנון היה השנה, ינואר 2015. לחיזראן נמאס מכל הבקשות התכופות של חיזבאללה, והוא ביקש לא לפגוש אותם. אז החלו האיומים. "עבאס ביקש ממני מידע על מרכזי נשק ותחמושת ליד סכנין, מידע על מקומות צבאיים עם צבא נשק, טנקים וכל דבר צבאי", גילה חיזראן וחשף את ההכנות של חיזבאללה למערכה הבאה. "הוא ביקש לגייס אדם ועדיף שיהיו לו ידע וקשרים רחבים עם יהודים או קציני צבא או גורמים ממשרדים ממשלתיים. כשהגעתי ללבנון בינואר, בנושא החאג' של אמא שלי, טארק שוב אמר לי שחיזבאללה רוצים לראות אותי. אמרתי לו שאני לא יכול ועליי לדאוג לטיפול רפואי ושאני לא פנוי". "עזוב אותך מן העניין הזה, כי עשו לי כאב ראש ואינני רוצה לראותם", אמר חיזראן לטארק. לחוקרים סיפר: "טארק אמר לי שאיננו יכול להרפות, ש'ההחלטה מצויה בידי דרגים גבוהים ממנו' שמחליטים".

לאחר מספר ימים של התחמקויות, הצליח טארק לתפוס את חיזראן. "מצבך לא טוב", אמר טארק לחיזראן. "מה הכוונה?", השיב חיזראן. "אתה חייב לגורמי חיזבאללה ואתה צריך להיפגש איתם בדחיפות או שיהיו לך בעיות". חיזראן שאל את טארק: "זה איום?". בתגובה אמר טארק: "הם שולטים בשדה התעופה ועליך להבין לבד. הם יכולים למנוע ממני לנסוע וגם יודעים איפה אתה מתגורר בשבדיה".

"כששמעתי זאת ביקשתי ממנו שיתאם לי פגישה", סיפר חיזראן לחוקרים. "חשבתי שאוכל לברוח, אבל אמא שלי הייתה איתי והיא חולה ולא אוכל להשאיר אותה לבדה. לאחר ארבעה ימים אמר לי טארק להגיע לאזור רוביירה בדרום רובע דאחייה". לחיזראן ציפתה פגישה נוספת.

הכור בדימונה – 2004. GettyImages
"הוא אמר לי שעליי לנסות להביא להם ידיעות על מטוסים וגם להגיע לאזור דימונה ולצלם"/GettyImages

"אמרו לי לחכות ליד חנות נעליים", סיפר חיזראן בחקירה. "אחרי 10 דקות הגיע אלי בחור בן 25 ששאל אותי אם אני אבו חליל. אמרתי לו שכן. הוא אמר לי שהוא מטעמו של עבאס. הוא לקח אותי על אופנוע ואחרי חמש דקות הגענו אל חנייה מתחת לבניין גדול. הייתה שם מכונית עם חלונות שחורים, עם נהג ואדם נוסף שאינני מכיר, והם אמרו לי את הכינויים שלהם. לכל אחד מהם היה אקדח. שוב הוציאו אותי עם עיניים מכוסות. העלו אותי במעלית והכניסו אותי לדירה חדשה שלא הייתי בה בפגישות הקודמות. עבאס היה שם. הוא כעס עליי ואמר לי ששמע שאינני רוצה לפגוש אותו. אמרתי לו 'תעזבו אותי, אינני יכול לבצע את ההנחיות שלכם'". "הכניסה למקלחת איננה כמו היציאה ממנה", אמר עבאס לחיזראן. "זה איום מפורש", אמר בחשש חיזראן לחוקריו.

"עבאס אמר לי שיודעים עליי את כל הפרטים ושאל אם שוחחתי עם קרוב המשפחה. אמרתי לו שאני לא רוצה ולא שוחחתי. הוא אמר לי שההמתנה הזו עלולה לגרום לי בעיות. אמרתי לו שאני לא רוצה לגרום סיכון לאף אחד. הוא שאל אותי מתי אני מגיע לישראל. אמרתי לו שאולי במהלך שנת 2015. הוא אמר לי שעליי לנסות להביא להם ידיעות על מטוסים וגם להגיע לאזור דימונה ולצלם מה שאני רואה. הוא הציע לי שאנסה לקבל סיוע מאנשים שמתגוררים בישראל". לבסוף, אמר עבאס בקול מאיים: "כדאי מאוד שתשתף פעולה עם חיזבאללה, לאחר שתגיע לשבדיה ייצרו איתך קשר". בתגובה אמר חיזראן: "אראה מה אוכל לעשות".

בסופו של דבר, כאמור, חוקרי היאחב"ל הצליח לסכל את התכניות השאפתניות של חיזבאללה. עם נחיתתו של חיזראן בישראל, הוא נעצר והועבר לחקירה ממושכת בשב"כ ובמשטרה. בתחילת מאי הצליחה פרקליטות מחוז מרכז לגבש כתב אישום חמור נגד חיזראן על עבירות של ריגול. מאז הוא עצור עד תום ההליכים ובאת כוחו, עו"ד לאה צמל, מנסה לארגן לו מפגש משפחתי, מפגשים שנמנעו ממנו מאז מעצרו.

בציון יום השנה לחיסולו של ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורניה, אמר חסן נסראללה שבין ישראל לחיזבאללה "יש את החשבון הישן, החדש, והמתחדש". גיוסו של חסן חיזראן, ומעצרו על ידי ישראל, הוא עוד נדבך במלחמת הצללים בין המדינה לארגון המאיים מצפון.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. ביירות, באוגוסט 2013. רויטרס
מלחמת הצללים נמשכת. נסראללה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully