וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הח"כים הערבים: שמות עבריים במזרח ירושלים - "החלטה פירומנית"

עמרי נחמיאס ומשה שטיינמץ

21.9.2015 / 0:23

ברשימה המשותפת זעמו על ההחלטה לתת שמות עבריים לרחובות במזרח העיר: "מישהו החליט להוסיף שמן על מדורת המתיחות". מנגד, בימין בירכו: "מחזק את הריבונות הישראלית בבירת העם היהודי"

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

(נתניהו על המתיחות בירושלים: "חובתנו לקבוע עונש מינימום למתפרעים")

חברי הכנסת הערבים זועמים על החלטת מועצת עיריית ירושלים שאישרה אמש (ראשון) מתן שמות עבריים לרחובות במזרח העיר, כפי שנחשף בוואלה! NEWS. ח"כ אחמד טיבי אמר כי מדובר ב"המשך הניסיונות לייהד את אל-קודס ולזייף את ההיסטוריה". טיבי התייחס למהומות האחרונות בבירה והוסיף: "מישהו החליט להוסיף שמן על מדורת המתיחות בירושלים, זו החלטה פירומנית".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר: "אנו עדים בתקופה האחרונה לניסיונות אגרסיביים לשנות את הסטטוס קוו בירושלים המזרחית ולהעמיק את הכיבוש והנישול. בחירת שמות לרחובות, תוך התעלמות מוחלטת ממי שבנה וחי ברחובות האלו אלפי שנים הוא ניסיון שפל למחוק את הזהות הלאומית הפלסטינית".

"נראה שהחזרה למעגל האלימות בירושלים היא אינטרס של מי שלא רוצה שתהיה פה תקווה לשינוי ולחיים טובים יותר לשני העמים", הוסיף. "העיתוי של ההחלטה האומללה הזאת הוא רק עוד עדות לכך. הניסיון למחוק את הזהות הלאומית הפלסטינית לא יצלח, הכיבוש סופו להסתיים".

לקריאה נוספת:
טרור האבנים: "אסור להסתכל על תושבי מזרח ירושלים דרך כוונת רובה"
"השכפ"ץ של המדינה": לוחמי מג"ב שנפצעו בירושלים מתאוששים
חשש במערכת הביטחון: המהומות בירושלים יבעירו את הגדה

מהומות במזרח ירושלים. רויטרס
מהומות במזרח ירושלים/רויטרס

מנגד, ח"כים במפלגות אחרות הביעו תמיכה בהחלטה. סגנית שר החוץ מטעם הליכוד, ציפי חוטובלי, אמרה לוואלה! NEWS כי החלטת המועצה היא צעד חשוב. "יש מלחמה על הריבונות בירושלים כמו גם על הזהות ההיסטורית של העיר", מסרה. "כל פעולה שמחזקת את הריבונות הישראלית בבירת העם היהודי היא מבורכת. הפלסטינים מנסים לאורך כל הדרך לעקור את השורשים ההיסטוריים של העם היהודי בכלל ובשכונות המזרחיות בפרט. החלטת העירייה היא צעד חשוב במאבק על סמלי השייכות ההיסטורית של העם היהודי לבירתו הנצחית".

"מועצת העיר תיבחן בביצוע ההחלטה"

גם ח"כ ינון מגל (הבית היהודי) הביע תמיכה בהחלטה. "אני מברך על המהלך. עוד לא שמעתי פעם אחת מהמתנגדים על עיתוי טוב לתהליך של חיבור יהודי בירושלים", אמר.

ח"כ דוד ביטן (הליכוד) אמר: "סוף-סוף מועצת עיריית ירושלים התעשתה וקיבלה החלטה שהייתה צריכה להתקבל זה זמן רב, והיא החלת הריבונות למעשה ולא רק על הנייר. ברור שבכל רחוב ושכונה בעיר ניתן לקרוא בשמות עבריים, ערביים או אוניברסליים ללא קשר לזהות תושבי השכונה, אולם מועצת העיר תיבחן בביצוע ההחלטה. כבר ראינו שהחלטות רבות מתקבלות ולא מבוצעות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

החלטת המועצה התקבלה למרות המתיחות הביטחונית החריפה בירושלים ובניגוד להמלצת השופט בדימוס יעקב טירקל, העומד בראש הוועדה המייעצת לשמות רחובות בבירה. כבר לפני כמה שבועות המליצה הוועדה "לשקול מחדש האם ראוי בעיתוי הנוכחי, לאור המצב המורכב והעדין במזרח העיר, לקרוא לרחובות אלה בשמות אלו במיקומים שבהם הם מוצעים".

כחלק מאישור שמות של רחובות ואתרים רבים בשכונות הערביות שבמזרח העיר, החליטה העירייה לקרוא לכמה רחובות בסילוואן בשמות עבריים. מדובר ברחובות במתחם המכונה "עיר דוד" שסביבו מתגוררים המתנחלים היהודים בשכונה, והם ייקראו בשמות "שיר למעלות", "מעלות מעיין הגיחון", "העשור", "ערוגת הבושם", פרדס רימונים", "גינת אגוז" ו"מעלות עיר דוד". ועדת השמות החליטה לפני כשבועיים כי בכיתוב הערבי על השלטים יופיעו שמות ערביים לרחובות, שייבחרו בתיאום עם התושבים, ולא תעתיק כפי שנהוג ברחבי העיר.

במוקד מתיחות נוסף בעיר, שכונת שייח ג'ראח, ייקראו שני רחובות בשמות העבריים "נחלת שמעון" ו"נחלת יצחק". תחילה התכוונו בעירייה לקרוא לאחד הרחובות בשם "הכהן הגדול", אולם חברי ועדת השמות החליטו לוותר על השם לנוכח ההבנה כי הוא עלול להתסיס את השכונה.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 23:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully