וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כרסם בשלטון החוק": שמונה שנות מאסר לערן מלכה בגין שוחד

20.9.2015 / 9:00

המחוזי בירושלים גזר עונש חמור על רב הפקד, שהורשע במסגרת הסכם עד מדינה בקבלת שוחד מרונאל פישר בתמורה להדלפת חומרי חקירה מסווגים. העונש המקסימלי היה 10 שנות מאסר, פרקליטיו דרשו עד חמש שנות מאסר. במח"ש הביעו סיפוק. צפו בדיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן צילום: ניב אהרונסון

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר היום (ראשון) שמונה שנות מאסר על רב-פקד ערן מלכה, שהורשע על פי הודאתו במסגרת הסכם עד מדינה בפרשת רונאל פישר. מדובר בגזר דין חמור, לאור העובדה כי העונש המקסימלי האפשרי במסגרת ההסדר הפתוח עמו סוכם היה עשר שנות מאסר. במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הביעו סיפוק מהחלטה.

מנגד, סנגוריו של מלכה, עופר ברטל ודבר גלעד כהן, ביקשו לגזור על מרשם עונש של עד חמש שנות מאסר. העונש שדרשה הפרקליטות כבד במיוחד והוא נובע מתפישת מלכה כעבריין המשמעותי ביותר מכל הנאשמים, מתוקף היותו עובד מדינה.

השופט יעקב צבן קבע כי מלכה ישהה במעצר בית תחת פיקוח רעייתו ובאיזוק אלקטרוני מהיום ועד 8 באוקטובר בשעה 11:00, אז יהיה עליו להתייצב בבית המעצר ניצן. עוד קבע כי מעצר הבית יהיה מלא ואין להתיר שעת התאוורוות, לאחר שעורכי דינו ביקשו שיתנו לו לצאת עם ילדיו שעה ביום לגינה ציבורית ובמח"ש התנגדו.

לקריאה נוספת בנושא:
ערן מלכה פרץ בבכי בדיון הטיעונים לעונשו: "רציתי להתאבד"
העליון קבע: רפ"ק ערן מלכה יישאר במאסר עד תום ההליכים
רפ"ק ערן מלכה עתר לבית המשפט: הוציאו אותי מהבידוד בכלא

גזר דין לערן מלכה, בית משפט מחוזי ירושלים. ספטמבר 2015. נועם מושקוביץ
עונש חמור. מלכה בבית המשפט המחוזי בירושלים, הבוקר/נועם מושקוביץ

בגזר הדין נטען כי העבירות של מלכה מקבלות משנה תוקף בשל היותו עובד מדינה. "הנאשם, קצין משטרה בכיר בתפקיד בכיר ורגיש, ביצע שורה של עבירות לאורך ימים כחלק מתכנית עבריינית שיטתית וכמעט ממוסדת, כשהוא מנצל את רום תפקידו ומעמדו, יוזם פעילות, מקבל שוחד וממשיך פעם אחר פעם. הנאשם פגע בעבודת המשטרה הן במקרים ספציפיים והן בתדמיתה ובאמון הציבור. הנאשם לא היה רק שומר סף של שלטון החוק, תפקידו היה מהותי יותר, כמי שאמון להחזיק ולחזק את יסודות הבניין של שלטון החוק, אך הוא מעל, לא החזיק ולא חיזק, אלא כרסם שוב ושוב ביסודות אלו", נכתב.

בהתאם לכך, נומק העונש החמור. "הבנת הפסול והנזק החמור שגרם, מטה הכף לכיוון הרף העליון של מתחם הענישה, הן כעונש מרתיע ובעיקר כעונש הולם", נכתב. מתוך שמונה שנות המאסר ינוכו ימי מעצרו, החל מ-29 באפריל.

למרות היותו עד מדינה, קבע בית המשפט העליון בחודש שעבר כי מלכה יישאר במעצר עד תום ההליכים. במסגרת ההסכם עליו חתם, הוא ממשיך לקבל פנסיית שוטר מהמדינה ולא נפגע כלכלית מהפרשה, אך נדרש להעיד נגד כל הנאשמים האחרים בה. במקרה של פישר, המדינה החרימה ושעבדה חלקים נכבדים מרכושו, לרבות בתיו.

עוד באותו נושא

"יש לו כסף? אני מביא אותו עוד הלילה": השיטה של פישר ומלכה

לכתבה המלאה

מלכה: "רציתי להתאבד, חזרתי בי בגלל הילדים"

"רציתי להיפרד מהחיים האלה. הדבר היחידי שעצר אותי בשנייה האחרונה זה הילדים שלי. מבחינתם אני גיבור שמאכזב אותם"

הרוחות במשפטו של מלכה התלהטו בעבר, כשנציגות הפרקליטות, עורכות הדין קרן אלטמן וליאורה נהון, חרגו בדיון הקודם מהסכמות הדיון המשפטי שנחתמו עם פרקליטיו של מלכה. בא כוחו, עו"ד ברטל, תיאר בדיון כיצד נפל מרשו בקסמיו של פרקליט הצמרת. "הוא פגש את פישר, עורך הדין המפורסם. איש מתוקשר, הוגה דעות, כוכב תקשורת, כאשר הגמגום עוד מעצים את ההילה. הנה אותו עורך דין המטפל בלקוחות מפורסמים ואומר לו כמה הוא חכם, ואיזה יופי הוא יודע לנתח תיקים בצורה כל כך טובה".

בדיון הטיעונים לעונש שהתקיים בתחילת החודש, סיפר מלכה על הקשיים במהלך המשפט. "רציתי להתאבד, החלטתי שלא בגלל הילדים", אמר ופרץ בבכי. "רישיון עריכת הדין שלי נשלל לפני כמה שבועות. אני שורד עם כדורים פסיכיאטריים, שבלעדיהם לא אשרוד. רציתי להיפרד מהחיים האלה, לא רציתי שיישבו כאן אנשים עם לפטופים ואני אהפוך אוטוטו לכתבה הבאה. הדבר היחידי שעצר אותי בשנייה האחרונה זה הילדים שלי – מבחינתם אני אבא גיבור ואני מאכזב אותם. אז עצרתי. לא הייתי כל כך רחוק מלעשות את זה, אבל עצרתי בשבילם כי הבטחתי להם".

עו"ד רונאל פישר, בית משפט מחוזי ירושלים, 14.05.2015. טלי מאייר
מלכה נפל בקסמיו של "עורך הדין המפורסם, כוכב התקשורת". פישר/טלי מאייר

מלכה פנה במהלך הדיון לשופט בתחנונים ואמר: "אני ארבעה וחצי חודשים בבידוד. כמי שחווה מעצר ראשון בחייו, אני חווה את המעצר הכי קשה שיכול להיות לעצור. זה להיות לבד 24 שעות ביממה כי גם השעה שבה אתה יוצא, גם שם אתה לבד. כל יציאה מהתא אתה כבול באזיקים, ידיים ורגליים". בהמשך, מלכה הודה בבכי על הסיבה שבגינה הוא עצור בתנאים אלו. "למה? כי צריך לשמור עליי, כי הייתי קצין משטרה וטיפלתי בפושעים", אמר. "כי אסור שמישהו בטעות יבוא אליי. מרוב שרוצים לשמור עליי – הרגו אותי. אומרים מסוכן לציבור? קיבלתי את זה בהכנעה אף שלא מרגישים. אני איבדתי את כל מה שהיה לי".

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

(עדכון ראשון: 08:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully