וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מגדולי המשפטנים והוגי הדעות": נפרדים מהשופט מישאל חשין

עמרי נחמיאס ויהושע בריינר

19.9.2015 / 18:37

נשיא המדינה ריבלין הביע את תנחומיו וכתב: "מישה איננו. הלך לעולמו מורה, רב וידיד". ראש הממשלה נתניהו מסר כי "ראיתי אותו גם בהדרו וגם בצערו הגדול על מות בנו שניאור". המערכת הפוליטית והמשפטית בארץ סופדת לשופט בית המשפט העליון בדימוס שהלך לעולמו

צלמים זמניים מורשים

(הריאיון האחרון שהעניק חשין בחודש שעבר, באדיבות רשת ב' של קול ישראל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע היום (שבת) את תנחומיו על מות שופט בית המשפט העליון בדימוס, מישאל חשין: "אני מביע תנחומיי למשפחת חשין על לכתו של השופט חשין, שהיה מבכירי המשפטנים של ישראל, בעל מוח חריף, מקוריות ורגישות". לדבריו של נתניהו, "ראיתי אותו גם בהדרו וגם בצערו הגדול על מות בנו שניאור". עוד הוסיף ראש הממשלה כי "חשין היה ידען וחובב גדול של התנ"ך ושל השפה העברית אותן ידע על בוריין".

נשיא המדינה ראובן ריבלין ומי שהיה חברו הקרוב של חשין ספד לו: "מישה איננו. הלך לעולמו מורה, רב וידיד". עוד הוסיף ריבלין: "אדם שגלימת השופט והמשפטן שלו ניזונה לא רק מחריפות וצלילות מחשבתו אלא מחום ליבו ויושר מצפונו". לדבריו של נשיא המדינה: "מישה היה מגדולי המשפטנים והוגי הדעות בישראל שעמד קלה כבחמורה על עמדותיו בכל הקשור לזכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה ועל חובתה להגן על זכויות כל בני האדם החיים בה". "הוא היה נוח לכעוס כשהמציאות הצדיקה זאת, אך גם רך לרצות כי כזו הייתה נפשו העדינה. בשנותיו האחרונות מישה היה גם אבא שליבו הרחב והחזק כל כך נשבר, עת נלקח ממנו בנו אהובו שניאור. נחמתנו לרות, בונת ירושלים, שבשנים האחרונות סעדה ודאגה למישה שלה, מישה של כולנו", כתב ריבלין במכתב שעליו חתומה גם רעייתו, נחמה ריבלין.

שרת המשפטים ח"כ איילת שקד גם ספדה לשופט חשין ומסרה כי "פסיקותיו המקוריות של השופט חשין ז"ל בשפתו הציורית ימשיכו להיות מופת ומקור השראה לדורות של משפטנים בעתיד".

עוד בוואלה! NEWS:
שופט בית המשפט העליון לשעבר מישאל חשין הלך לעולמו
אחיו של העבריין בני שלמה המסוכסך עם דומרני נורה למוות
על רקע ההסלמה בירושלים ובעזה, קרי מנסה למנוע עימות כולל

מישאל חשין. סיון פרג',
"מה שנראה לי אז כהתבטאות קשה, חייב להישאר כציווי אחר מותו". מישאל חשין/סיון פרג'

השופט והמשנה לנשיא בית המשפט העליון לשעבר מישאל חשין הלך היום לעולמו לאחר מאבק במחלה קשה. חשין, בן 79 במותו, נחשב לאחד השופטים הבולטים שכיהנו בשנים האחרונות בבית המשפט העליון. בפסיקותיו קידם רבות את הנושאים הקשורים למאבק בשחיתות הציבורית, והיה ידוע בסגנון הכתיבה הצבעוני שלו בפסקי הדין הרבים שפרסם ובלשונו החדה. הלווייתו תיערך מחר בשעה 17:30 בקיבוץ גבעת השלושה שבמרכז.

נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת דורית ביניש, ספדה לחברה הקרוב: "עצוב, עצוב לנו מאוד. הלך מאתנו שופט דגול ואדם יקר, איש אמת שהמשפט והצדק זרמו בעורקיו - עולם המשפט התייתם. השופט חשין היה לוחם ללא חת לתיקון כל עוול בקרבנו, להגשמת השוויון בפני החוק ולעצמאות מערכת המשפט". לדברי ביניש, "חשין היה איש בעל ניגודים, עם לב חם ומזג סוער, רגיש ואוהב אדם". עוד הוסיפה ביניש כי "למרבה הצער, שנות חייו האחרונות, אחרי האסון שפקד אותו, היו כואבות וקשות. מישה היה חבר וידיד אישי, ליבי בוכה עם רותי והמשפחה".

"זהו יום עצוב מאוד, איבדנו משפטן ושופט גדול", ספדה השופטת בדימוס, נשיאת מועצת העיתונות וחברתו הקרובה של חשין, דליה דורנר. "הכרתי אותו במשך 11 שנה כשהלשכות שלנו היו צמודות זו לזו. הייתי מגדירה אותו כמאנטצ', בן אדם ומשפטן מובהק בעל השכלה רחבה מאוד, סגנון יוצא דופן בעל לשון חדה, מזג סוער ובעיקר אדם אוהב צדק".

יצחק הרצוג על חשין: "היה מענקי המשפט הישראלי"

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג הצטרף לתנחומים ומסר: "כבוד השופט חשין אשר נפטר היום היה מענקי המשפט הישראלי", מסר. "הוא המשיך את דרכו של אביו, משופטי העליון הראשונים, והיה משפטן נדיר ומשומרי החותם של הדמוקרטיה ומערכת המשפט הישראלית. הישירות והכתיבה מעוררת ההשראה שלו הן מאבני היסוד של בניין הצדק הישראלי, אשר לימדו אותנו שמירה על זכויות אדם ואזרח, שוויון וחופש ביטוי, תוך הקפדה על ביטחון ישראל וזהותה היהודית והדמוקרטית. אני משתתף בצערה הגדול של המשפחה".

גם שרת המשפטים לשעבר, ח"כ ציפי לבני, הגיבה על מותו של חשין ומסרה בהודעה: "השופט חשין נפטר היום והשאיר אחריו פסיקה חדה, ישירה, לא מתפשרת עטופה במילים של ספרות יפה, שבה עיצב, מילא תוכן ושמר על ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", אמרה. "'מי שירים יד על ביתי, על בית המשפט העליון - אגדע את ידו', אמר. מה שנראה לי אז כהתבטאות קשה, אולי קשה מדי, חייב להישאר, בימים אלה יותר מתמיד, כציווי אחר מותו".

דורית ביניש, ינואר 2014. אדריאן הרבשטיין
"הלך מאתנו שופט דגול ואדם יקר". שופטת העליון בדימוס וחברה קרובה של חשין, דורית ביניש/אדריאן הרבשטיין

שר הביטחון משה יעלון מסר כי "מישאל חשין היה שופט מקורי ויצירתי, שחדות לשונו ומזגו המיוחד, לצד תפיסת עולם ערכית והומאנית תוך הבנה עמוקה של עולם המשפט, הפכו אותו לאחד הפוסקים המרכזיים והחשובים של דורנו".

יו"ר מרצ זהבה גלאון הצטרפה להספדים וכתבה כי "השופט חשין הוביל מהפיכה בתחום ההגנה על נשים נפגעות כשקבע בפרשת האונס בשומרת, שכדי להרשיע באונס אין צורך להראות שהאישה התנגדה לתוקף, אלא, די בכך שלא הביעה את הסכמתה לקיום יחסי מין איתו. בנוסף, השופט חשין היה הראשון שקבע ביחס לסחר בנשים שמדובר ב'עבדות מודרנית' ונודע בפסיקותיו החריפות נגד סוחרי נשים". עוד הוסיפה גלאון כי "חשין היה מגן זכויות האדם ולוחם נחוש לעצמאותו של בית המשפט העליון. מקווה שמורשתו תמשיך להנחות את בית המשפט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נגאל מייסוריו". נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, אמרה כי חשין "נגאל מייסוריו" והוסיפה: "המשנה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט מישאל חשין, שהיה מעמודי התווך של בית המשפט העליון, הלך היום לעולמו. פסקי הדין שלו השפיעו רבות על עיצוב החשיבה המשפטית גם כשנותר בדעת מיעוט. שופטי ישראל כולם אבלים על פטירתו וכואבים יחד עם משפחת חשין. התמחיתי אצל השופט חשין עת כהן כראש מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, והוא לימד אותי להציב את החתירה לאמת ולצדק במרכז העשייה. אני מבכה את מותו. זכרו ינון בבית המשפט העליון ובקרב שופטי ישראל".

נציגי לשכת עורכי הדין בארץ הביעו את תנחומיהם על מותו של חשין. "אנו שולחים את תנחומינו למשפחת חשין בגין פטירתו בטרם עת של כבוד השופט חשין, אשר היה מאושיות המשפט ומי שחתום על שורת פסקי דין שעיצבו את יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית", נמסר בהודעה רשמית. "השופט מישאל חשין שימש משנה לנשיא בית המשפט העליון, ותרומתו הגדולה למערכת המשפט תלווה את זכרו עוד שנים רבות".

גם נציגי בתי מערכת בתי המשפט התייחסו למותו של שופט העליון לשעבר. "בצער רב מודיעה מערכת בתי המשפט על פטירתו של המשנה בדימוס לנשיא בית המשפט העליון, כבוד השופט מישאל חשין, אשר הלך היום לעולמו. נשיאת בית המשפט העליון, מנהל בתי המשפט, השופטים והעובדים של מערכת בתי המשפט מוסרים תנחומים למשפחת חשין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully