וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וטרינר בכיר: "רוב העופות במדינת ישראל מכילים סלמונלה"

דיון סוער התקיים בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בעקבות דבריו של וטרינר ראשי ברשת שיווק. נציג שירות המזון הארצי במשרד הבריאות אישר את הדברים אך ניסה להרגיע: "בעופות יש גם חיידקים נוספים. לכן חובה לבשל אותם"

אילוסטרציה. ShutterStock
"לא מחפשים טיפול ברמת המשווק"/ShutterStock

סערה התחוללה אתמול (חמישי) בדיון של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת לאחר שד"ר רוני סורקיס, וטרינר ראשי ברשת שופרסל, אמר כי "רוב העופות במדינת ישראל מכילים סלמונלה". הוא הוסיף כי "אנחנו מקפידים ככל שיכולים אבל משרד הבריאות בא עם התקשורת ומנגח אותנו, והדבר אינו ראוי".

דבריו של סורקיס קוממו את חברי הוועדה שתהו כיצד קורה מצב בו רוב העופות הנמכרים בארץ נגועים בסלמונלה. "אם ברוב העופות יש סלמונלה, יש להחרים מרשתות השיווק את כולם", דרשה שרת הבריאות לשעבר ח"כ יעל גרמן. "הגעת לעופות בחנות מכולת, מצאת סלמונלה, לא תעשו עם זה כלום?". ח"כ מאיר כהן הוסיף: "איפה נכשלנו בכך שיש על המדף למכירה סלמונלה? ומה עושות הרשויות אחרי שמוצאים סלמונלה בעוף במהלך ביקורת בחנות מכולת?".

ד"ר יוני דנון, נציג שירות המזון הארצי במשרד הבריאות בדיון הודה כי המידע נכון אך ניסה לרכך את המהומה. "בעופות יש סלמונלה", אמר, "ויש גם חיידקים נוספים. לכן חובה לבשל אותם. יש לנו תכנית לאומית והסברתית להפחתת החיידקים כמו בכל העולם. זה קיים בעופות גולמיים, אותם אין לצרוך ללא טיפול תרמי. אנחנו לא מחפשים טיפול ברמת המשווק, רק ברמה הלאומית כמו טיפול בלולים וכדומה".

עוד בוואלה! NEWS:
בני זוג בשנות ה-60 לחייהם נפגעו קשה בפיצוץ בלון גז בבית בגן יבנה
המתיחות בבירה: פצוע קל מיידוי אבנים, היערכות מוגברת בהר הבית
"כל דקה קריטית": התיעוד האחרון של הצעיר שנעדר באומן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מצאת סלמונלה, לא תעשו עם זה כלום?". גרמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבריו של סולקיס מעוררים חשש בתקופה זו בפרט, ערב יום הכיפורים, בו ידוע כי העופות משמשים תפקיד מסורתי כפול בקרב משפחות בישראל - תרנגולות כפרות, וכבישול לסעודת החג. אך החשש הזה מתווסף לפרסומים שונים מלפני חודשיים כי הסלמונלה מתפשטת בכמיליון עופות המיועדים לשיווק, זאת לאחר שלהקה בת 25 אלף עופות באחד המשקים הגדולים בארץ אובחנה כחולה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

מחדל חמור בדרכי הטיפול

דוד אוזאנה, מנכ"ל קרן הפטמים במועצת ענף הלול אף כתב מכתב לשר החקלאות בו הוא מתריע על טיפול כושל ומחדל חמור בדרכי הטיפול שהציע המשרד, שלא השמיד את הלקה באופן מידי אלא הורה רק לשחוט ולהרתיח אותם, בטענה כי החיידק מושמד בהרתחה של 80 מעלות. לטענת אוזאנה העדר השמדת העופות עלול להוביל לזיהומים קשים במשחטות והגברת הדבקות במחלה. בין בכירים בענף הלול למשרד החקלאות התגלעו ויכוחים לאורך החודשים האחרונים, כאשר הראשונים טוענים שהכשלים בטיפול המשרד נעוצים בעלויות הגבוהות הכרוכות בהשמדת העופות הנגועים, הליך שיעלה למדינה כ-20 מיליון שקלים. לפני כחודשיים חלק ממגדלי העופות אף הגישו בג"ץ נגד המדינה, בדרישה שתשיב מדוע היא לא משתתפת במימון השמדת העופות.

סלמונלה הינו חיידק בעל 2,500 זנים שונים, ובכל שנה נפגעים מיליוני בני אדם בעולם ממחלת "הסלמונלוזיס", שנגרמת מסוגים שונים של חיידקים אף שכ-90% מהם אינם מדבקים לבני אדם. ההדבקות במחלה בקרב בני אדם נעשית לרוב באמצעות מזון מזוהם ובמיוחד מזון מן החי וממים מזוהמים. החיידק מפתח בעיקר מחלות מעיים ודלקת בדרכי העיכול המתבטאים בשלשולים, כאבי בטן עם התכווצויות, חום גבוה, בחילות והקאות. המחלה מופיעה בעיקר בקרב תינוקות וילדים עד גיל חמש, בזקנים ובאנשים בעלי מערכת חיסונית נמוכה.

"פתח לתביעות ייצוגיות אינסופיות"

הדיון הסוער התקיים במסגרת דיון בנושא "רפורמת הקורנפלקס" - רפורמה שאושרה לפני כחודש בממשלה ובעיקרה שינוי כללי יבוא מזון יבש לארץ, כך שניתן יהיה לאפשר יבוא במותגים מקבילים למוצרים שמייבא עד היום יבואן בלעדי בלבד. הדיון היה אמור להיות סביב הסרת העיכובים והחסמים הביורוקרטים בייבוא המזון היבש לארץ, ובפרט הליך ביצוע פיקוח מוקפד על תקינות ואיכות המזון בתהליכי הייצור, ביניהם מוצרים "רגישים" כמו מוצרי בשר ותוספי תזונה. על פי ההצעה תוחמר ענישת היצרנים, יבואנים ומשווקים שלא יעמדו בדרישות החוק. "אנחנו נשענים כיום על רגולציה עתיקה בתחום, והגיע הזמן שנפעל על פי המודל האירופי. נקל בייבוא, ונעביר אחריות לחוליות אחרות בשרשרת", אמרה בדיון עו"ד עדנה הראל ממשרד המשפטים.

במהלך הדיון טענה עו"ד לילך דחוח מרשת "קו אופ הריבוע הכחול" כי הסעיף, הדורש כי עוסק במזון לא ימכור מזון בניגוד להוראות החוק ולתקנות, מחמיר מדי עם המשווקים. "זה פתח לתביעות ייצוגיות אינסופיות. מדוע שאני אהיה אחראית על תקלות של יצרן כמו שהיו לדוגמה בפרשת רמדיה?", אמרה. מנכ"ל ארגון "אמון הציבור", רונן רגב-כביר, אמר בתגובה: "חובה להשית אחריות גם על משווקים, עם כלים ברורים והכוונה". מנהל שירות המזון הארצי במשרד הבריאות, אלי גורדון: "ברור לגמרי שליבואן וליצרן יש אחריות רבה יותר, אולם ייתכן מצב בו אחסון לא נכון, שנגרם כתוצאה מרשלנות המשווק, פוגע במזון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully