וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התוהו ובוהו מתבקש": זרם הפליטים ימשיך - והוא לא בהכרח רע

דב גיל-הר

21.9.2015 / 10:15

זרם הפליטים המגיעים לאירופה לא נעצר, ומאות אלפים כבר הגיעו ליבשת בשנה האחרונה. לפי פרופ' ארנון סופר, מומחה לדמוגרפיה, סוף התופעה לא נראה באופק, אך היא לא בהכרח רעה. לדבריו, אם קצב ההגעה יהיה הדרגתי הוא יסייע לכלכלת אירופה ולהצערת אוכלוסיית היבשת

עריכה: ניר חן, צילום: ערן גילווארג, רויטרס

כחצי מיליון פליטים הגיעו במהלך שנת 2015 דרך הים התיכון לאירופה - כך עולה מנתוני הארגון הבנלאומי להגירה. על פי הערכות בגרמניה, 800 אלף איש צפויים לבקש השנה מעמד של פליטים בשטחה בלבד. האם משבר הפליטים צפוי לשנות את פניה של אירופה? לטענת פרופ' ארנון סופר, ראש הקתדרה לגיאו-אסטרטגיה באוניברסיטת חיפה, לא מדובר באירוע בר חלוף, אלא בתופעה היסטורית מוכרת של "נדידת עמים".

פרופ' סופר הגדיר את השינויים הדמוגרפיים שעוברת היבשת "רגע היסטורי מאוד מיוחד". לדבריו, התהליך מזכיר את נדידת הפלישתים, הברברים, ההונים ועמים אחרים שהתרחשה עוד בשלבים מוקדמים מאוד של ההיסטוריה המתועדת. הוא הסביר כי תהליך נדידת העמים נובע משתי סיבות - שינויי אקלים ושינויים דמוגרפיים, כששתיהן מתעצמות על רקע היחלשותן של מדינות.

לדבריו, באפריקה קיים גידול דמוגרפי בקצב מסחרר, כזה שהיבשת אינה מצליחה לעמוד בו מבחינת תשתיות, מים, מזון וכלכלה. לדבריו, כיום באפריקה יש כמיליארד איש, ובעוד עשור צפויים שם מיליארד וחצי איש, והסיכויים שהתשתיות ביבשת יוכלו להכילם - קלושים. כיוון שהיבשת לא תעמוד בבניית התשתיות, הצעירים ינסו לברוח רגלית לעבר ישראל ודרך הים התיכון לאירופה.

לקריאה נוספת בנושא:
ראש עיירה בהונגריה במסר "מאיים" לפליטים: "אל תעשו בחירה רעה"
מסרבת לשאת בנטל: קרואטיה לא תקלוט מהגרים בשטחה
הונגריה הכריזה על "מצב חירום" וחוקים נוקשים נגד המהגרים

לאחר סגירת שערי הונגריה: מהגרים חוצים את הגבול מסרביה לקרואטיה. רויטרס
"נדידת עמים מודרנית", משבר הפליטים האירופה/רויטרס

פרופ' סופר העריך שאם קצב הגעת המהגרים לאירופה יהיה איטי, הוא יסייע להצעיר את אוכלוסיית היבשת שהולכת ומזדקנת. כמו כן, לדעתו, זרם המהגרים יסייע בכלכלה ויהיה "ברכה ליבשת". ברם, אם קצב הגעתם יעמוד על רבע מיליון בני אדם בחודשיים, "אירופה לא תספיק לעכל את כולם - התוהו ובוהו מתבקש, ואת זה מרקל הבינה תוך שבוע".

סופר התייחס גם לשינוי הדתי שעוברת אירופה עם הגעתם של מאות אלפי מהגרים מוסלמים לשטחה. מדינות מזרח ומרכז אירופה, המתנגדות לקליטת הפליטים ביבשת, חוששים לגורלה של היבשת הנוצרית. לדברי סופר, "הפליטים הם מוסלמים שלא רוצים להכנס לכור ההיתוך האירופי, אלא רוצים להפוך את אירופה לעולם מוסלמי, וזו בעיה נוספת שלא אוהבים לדבר עליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully