וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דריסת הרגל הרוסית בסוריה תשנה את מאזן הכוחות במזרח התיכון

11.9.2015 / 8:04

מעורבותה של מוסקבה תאריך את משך הלחימה בסוריה ותגביל את יכולת הפעולה של צה"ל נגד גורמים עוינים. אך יותר מכל, היא מעידה על מערכת היחסים המתוחה בין ישראל לארה"ב, שלא השכילו למנוע יחד את המהלך

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

הקשר בין סוריה לרוסיה קיים כבר עשרות שנים והתבסס על רכישת כלי מלחמה ותחמושת מהתעשיות הביטחוניות ברוסיה תמורת מאחזים צבאיים בשטחה של סוריה, כולל עגינת כלי שיט בערי החוף. לאורך השנים מיצו היטב הסורים את מערכת היחסים וצברו חוב של כעשרה מיליארד דולרים בגין רכישת כלי נשק.

מאז שהחלו הקרבות בסוריה היו עסוקים הרוסים בעיקר בלהגן על משטרו של בשאר אסד. לא רק בגלל החוב הכספי אלא בעיקר עקב החשש שיאבדו את האחיזה במזרח התיכון. הסיוע הרוסי בא לידי ביטוי ביועצים, בשלב הראשון, ולאחר מכן במשלוחי אמצעי לחימה, כלי טיס ותחמושת. וכל זאת למרות הביקורת במערב.

הסבלנות הרוסית פקעה לאחר שבחודשים האחרונים התברר כי חיזבאללה, כוחות איראן וצבא סוריה לא יכולים לעמוד בפני האתגרים שמציב להם ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), שכבש כמעט שלושה רבעים משטחה של סוריה תוך כדי שהוא מאיים על ערי החוף טרטוס ולטקיה וחודר לדמשק. פוטין, קיבל את המלצות הצבא לחזק את הציר האיראני-סורי-חיזבאללה בכוחות של צבא רוסיה. הוא הבין כי הסיוע חייב לעלות שלב מהעברת תחמושת וייעוץ של מומחים בשטח לשילוב כוחות רוסים באוויר, ביבשה ובים. זאת, כדי לבלום את התקדמות דאעש שכבר מאיים בגלוי ברשתות החברתיות להגיע לרוסיה. בין היתר, חטיבת לוחמים צ'צ'נים שנשבעו אמונים לדאעש הצהירה בגלוי כי בכוונתם לבצע פיגועים ולפגוע באינטרסים הרוסיים.

חיילים רוסים נלחמים לצד צבא אסד בסוריה. טוויטר, צילום מסך
תיעוד של כוחות רוסים בסוריה/צילום מסך, טוויטר

לכן, בזמן שהמערב מתקרב לאיראן על רקע הסכם הגרעין, בנו הרוסים שלב אחרי שלב את המהלך להכנסת כוחות גדולים של צבאם לסוריה. בתחילת אוגוסט נפגש פוטין עם מפקד כוחות אל קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימני, למרות העיצומים הקיימים נגד איראן. הצדדים דנו באופן שבו סבורה רוסיה כי יש לנהל את המערכה ובחלוקת האחריות ביום שבו היא תיכנס לפעולה באזור. כדי לרכך את הכניסה לסוריה נפגש פוטין גם עם שר החוץ הסעודי, עאדל ג'ביר. לפי הערכות מומחים, השניים דנו בהשלכות של פעילות רוסית נגד דאעש.

עוד באותו נושא

תיעוד ראשון: כוחות רוסיים לוחמים לצד צבא אסד בסוריה

לכתבה המלאה

במערכת הביטחון בישראל שומרים על דממת אלחוט בכל הנוגע לקשר בין הצבא הרוסי לצה"ל. עם זאת, כלי התקשורת של גורמי אופוזיציה ברוסיה טוענים כי המהלך של כניסה למזרח התיכון מתואם עם ממשלת ישראל. גורם ביטחוני ישראלי אמר אתמול: "יש לנו מערכת יחסים פתוחה עם הרוסים", ובכך רמז כי לפחות בשלב זה רוסיה מעדכנת את ישראל על המהלכים המוגבלים שלה במרחב הסורי.

במוסקבה ניסו תחילה להכחיש כי ישנה כוונה רוסית לפעול בשטח סוריה. בתשובה לשאלות של כתבים זרים שעלו בנושא בחודש האחרון השיב שר החוץ סרגיי לברוב כי רוסיה מעניקה לסוריה יעוץ ביטחוני בלבד. אך פרסומים בכלי תקשורת שונים רמזו לכך שרוסיה לא מסתפקת רק בייעוץ.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בריאיון לעיתון "איל קוריירה דלה סרה", מוסקבה, יוני 2016. אתר רשמי, הקרמלין,
המהלך מתואם עם ממשלת ישראל? פוטין/אתר רשמי, הקרמלין

"הניו יורק טיימס" פרסם לאחרונה כי רוסיה ביקשה רשות מישראל, מערב הסעודית וממדינות נוספות באזור להפעיל בתיאום איתן מטוסים במרחב האווירי שלהן. רשת CBS דיווחה שרוסיה התקינה מגדל פיקוח לתנועות אוויריות בלטקיה, שבעתיד יוכל לפעול במסגרת שדה תעופה צבאי לכלי טיס לא מאוישים, מסוקי קרב, מטוסי קרב ומטוסי תובלה. בשבועות האחרונים בלוגרים רוסים העלו תמונות של חיילי חי"ר רוסים שפועלים על אדמת סוריה. במקביל, בכלי התקשורת הרוסיים דווח על כך שכעשר נחתות רוסיות, שעליהן חטיבות חי"ר של צבא רוסיה, טנקים ונגמ"שים, עושות את דרכן לסוריה.

ישראל לא מסוגלת להתמודד עם רוסיה ללא גיבוי אמריקני

נוכחות רוסית בולטת במזרח התיכון תשנה את מאזן הכוחות ותאריך את משך הלחימה בסוריה. ישראל לא יכולה להתנגד יותר מדי למהלך הרוסי למעט מסרים דיפלומטיים או שכנוע אמריקני שיש להתנגד למהלך. לכן השאלה הגדולה שמרחפת מעל המהלך היא כיצד ארצות הברית אפשרה את דריסת הרגל הרוסית בסוריה, מבלי להתנגד לכך בעקשנות. המהלך הרוסי מעיד ללא ספק על מערכת היחסים המתוחה בין ארצות הברית לישראל.

פוטין לא רואה לנגד עיניו רק את הרצון של הצבא הרוסי לשמור על אחיזה בסוריה במסגרת האינטרסים הצבאיים-מדיניים ולבלום את דאעש שצובר תאוצה ומאיים על האינטרסים הללו. הוא מעוניין גם להראות לכלל המדינות שנחלו אכזבה מארצות הברית במזרח התיכון, ובהן מצרים, שבניגוד לאמריקנים - רוסיה לא מפקירה את ידידותיה.

חיילי צה"ל – גבול הצפון 28 בינואר 2015. רויטרס
נוכחות רוסית תגביל את פעילות צה"ל. כוחות צה"ל בגבול הצפון/רויטרס

נוכחות צבאית רוסית בסוריה תגביר את שיתוף הפעולה בין רוסיה לחיזבאללה ומשמרות המהפכה של איראן, תעניק רוח גבית לחסן נסראללה ותגביל את הפעילות הצבאית של צה"ל נגד גורמים עוינים, בדגש על הנוכחות של חיל האוויר הישראלי במרחב. צבא רוסיה מן הסתם יגדיל את היקף כלי הטיס שלו בסוריה ובהתאמה יגדיל את מערך ההגנה האווירי. צה"ל יידרש לקחת את זה בחשבון לפני כל ניסיון לסכל כוונות אויב.

גורם ביטחוני בכיר הבהיר כי לישראל היו ונותרו קווים אדומים הכוללים העברת נשק שובר איזון לארגוני טרור, העברת נשק כימי ואיום על הריבונות הישראלית, כולל תנועת גורמי טרור מאיימים. כל מה שנותר לישראל הוא לעקוב אחר ההתפתחויות ולראות כיצד צה"ל מממש את מטרותיו מבלי לדרדר את מערכת היחסים עם רוסיה. אין ספק שלרוסיה אין כל רצון להתחכך בישראל אך ברור לכל הצדדים כי ישראל לא מסוגלת להתמודד עם מעצמה כמו רוסיה ללא מעורבות וגיבוי אמריקני צמוד.

בשבועות הקרובים, אחרי אישור ההסכם בין המערב לאיראן, יחלו בארצות הברית השיחות עם ישראל על חבילת הסיוע לשימור עליונותו של צה"ל במזרח התיכון. ללא ספק ישראל תדרוש הגברת שיתוף פעולה אמריקני בהצרת צעדיה של רוסיה במרחב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully