וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: הוועדה למינוי דיינים לא תצביע היום בשל מחלוקות

יקי אדמקר ויהושע בריינר

10.9.2015 / 9:08

הוועדה תתכנס אך לא תצביע על מינויים חדשים, לאחר שנציגי החרדים מסרבים לאפשר לציונות הדתית דריסת רגל בבתי הדין הרבניים. בתוך כך, עשרות נשים פנו ליו"ר שטייניץ בדרישה למנות דיינים מתונים

בית הדין הרבני בת"א. שרון בוקוב
כמה מהמועמדים נמצאים בקשרים עם חברי הוועדה. בית הדין הרבני בתל אביב/שרון בוקוב

הוועדה לבחירת דיינים שתתכנס היום (חמישי) לא צפויה להצביע על מינויים חדשים. זאת, לאחר שהנציגים השונים לא הגיעו להסכמות על מינויים. עיקר המחלוקת נוגעת בין חברות הוועדה המקדמות רבנים הקשורים לארגון "צהר", לנציגי החרדים שמסרבים בכל תוקף לתת לציונות הדתית דריסת רגל בבתי הדין הרבניים. יו"ר הוועדה, השר יובל שטייניץ, הודיע אמש לחברי הוועדה כי בשל אי-ההסכמות, לא תתקיים היום הצבעה על בחירתם של 24 דיינים לבתי הדין האזוריים ולשישה דיינים בבית הדין הרבני הגדול.

"בתי הדין משרתים את כלל הציבור במדינה - חרדים, דתיים וחילונים", אמרה חברת הוועדה, חברת הכנסת רויטל סויד (המחנה הציוני), המובילה את הדרישה למינוי רבנים בעלי השקפת עולם מתונה מקרב הדיינים. "חשוב למנות דיינים אוהבי אדם הדוגלים בשוויון בין נשים וגברים, שיתירו עגונות ולא יעכבו גיטין. הציבור דורש זאת. מינוי של 30 דיינים יכול לשנות את הצביון של בית הדין בעשורים הבאים, וחובתנו למנות דיינים ראויים".

לקריאה נוספת:
ש"ס מקדמת ראש סמינר אשכנזי שנהג להפלות בנות ממוצא ספרדי
מבוכה לקואליציה: מועמדת הליכוד לוועדה למינוי דיינים לא נבחרה

טקס השבעת דיינים, מרץ 2011. עומר מירון
השפעה על שירותי הדת. הרבנים מצגר/עומר מירון
גורמים פוליטיים ביקרו את העובדה שחברי הוועדה דנים במועמדותם של קרובי משפחותיהם

בנוסף לכך, מתחו גורמים פוליטיים ביקורת על כך שהוועדה הייתה צפויה לדון גם במועמדותם של קרובי משפחה של חברי הוועדה ושל דיינים מכהנים. בשנה שעברה, כשהחלה הוועדה את דיוניה לקראת מינוי הדיינים, נפסלו שישה מועמדים מאחר שהיו קרובים לחברי הוועדה או לדיינים מכהנים. השנה, אחרי שהשפעתם של החרדים על הוועדה גדלה, הוחלט לדון במועמדותם.

בין המועמדים השנויים במחלוקת: הרב אריאל שווייצר, גיסו של הרב הראשי לישראל דוד לאו; הרב ינון בוארון, בנו של דיין בית הדין הרבני הגדול, הרב ציון בוארון; והרב מרדכי טולדנו, מועמד לבית הדין הגדול וגיסו של הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף. מועמד נוסף, הרב פנחס פרנקל, דודו של הרב לאו, נפסל בשנה שעברה בשל קרבתו לדיין מכהן. לצד אלו יש מועמדים נוספים בעלי קשרי משפחה עם חברי הוועדה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

לחץ על שטייניץ למנות דיינים מתונים

לבחירת הדיינים תהיה השפעה ישירה על זהותם של בתי הדין הרבניים ועל שירותי הדת במדינה. עשרות נשים מובילות בציבור הדתי-לאומי פנו השבוע לשטייניץ, בבקשה שיפעל למינוי דיינים מתונים, "אשר מעמידים את טובת הנשים נגד עיניהם". לדבריהם, המינויים צפויים "לחרוץ גורלות של אלפי נשים במדינת ישראל".

הפנייה באה לאור לחצים שמפעילים גורמים חרדים מש"ס ויהדות התורה על גורמים בוועדה שלא לבחור במועמדים שלטענתם נחשבים מתונים מדי. כך, למשל, החרדים הטילו וטו על מועמדתו של הרב אוריאל לביא, שעורר לאחרונה התנגדות חרדית בעקבות פסק הלכתי שאפשר לאישה שבעלה מוגדר צמח לקבל גט ולהשתחרר מעגינותה. בשבוע שעבר נחשף בוואלה! NEWS כי ש"ס פעלה במאמץ רב לסכל את מועמדותם של שלושה מועמדים לבתי הדין האזוריים בשל חברותם בארגון "צהר", הנחשב לטענתה לליברלי מדי.

מועמדים בעלי דעות קיצוניות

ברשימת המועמדים שנחשבים לבעלי סיכויים גבוהים להיבחר, מופיעים דיינים שנויים במחלוקת, בהם הרב אליהו אברג'ל, המכהן כדיין בבית הדין האזורי בירושלים ומועמד לבית הדין הגדול. אברג'ל אחראי לעשרות פסיקות הנחשבות בעיני רבים לקיצוניות. כך, למשל, בחודש שעבר הוצאו בהוראתו ילדים מחזקתה של אם שהתגרשה מבעלה, בשל טענות על כך שהאם לא מספיק חרדית, חרף העובדה כי התסקירים קבעו כי ילדיה יישארו בחזקתה. האם ערערה לערכאה עליונה. בתיה כהנא דרור, מנכ"לית "מבוי סתום", טוענת כי הדילים שנרקמו ובמסגרתם הוטל וטו על מועמדים ליברליים, הם "כניעה לחרדים שהורגת את פריצות הדרך במלחמה על עתידה של היהדות בישראל".

בתוך כך, פעילים בבית היהודי מתחו אתמול ביקורת על כך שסגן שר הביטחון, אלי בן דהן, שמעורב בפעילות המפלגה למינוי הדיינים, "מזגזג בקשר לבחירת דיינים ספרדים מהציונות הדתית". בהודעה פנימית שכתב להם בן דהן הוא חזר בו מהבטחתו לקדם את בחירתם של הדיינים הספרדים. "אני מציע שתרדו מהעניין", כתב להם וביקש מהם כי יפסיקו את "הערותיהם העוקצניות בעניין אלי אוחנה" סביב מאבקם, זכר לניסיון לגייסו לשורות המפלגה לפני הבחירות. זאת, מאחר ש"בנט התנצל על כך מאה פעם וכידוע לא מזכירים לחוטא את חטאיו".

מארגון צהר נמסר בתגובה: "זהו יום חשוב ביותר לעולם התורה, לציבור בישראל ובייחוד לציבור הנזקק לשירותי בתי הדין. בתי הדין נועדו לממש את הנישואים והגירושים בנאמנות להלכה ובאנושיות ורגישות. עסקנים פוליטיים חרדים מנצלים זאת למאבק על מוקדי כוח ומינויים, פוסל אחרים, וגורם סבל רב לנשים וגברים שבית הדין נועד לתת מזור לכאבם. יישר כוח לאי התקפלות של שלוחי הציבור, שפועלים למען כלל הציבור. משעה שהמינויים בבתי הדין הם עניין של כלל הציבור - הוא צריך לתבוע שימונו דיינים שתפיסת עולמם היא חלק מהציבור. אנו קוראים לכל חברי הוועדה לחזור לתפקידם העיקרי והוא בחירת הדיינים הראויים ביותר, כדי שבתי הדין יוכלו להביא משפט צדק לבאים בשעריהם".

(עדכון ראשון: 21:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully