וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעזרת השם והתורמים- מתפללי בית כנסת בשדרות זקוקים לתרומות כדי למגנו

רמי שני

10.9.2015 / 8:05

רב בית הכנסת בשכונת נתן אלבז בשדרות מסרב לאשר את המשך עבודות השיפוצים במקום עד שיקבל התקציב המלא למיגון הגג. העבודות מתנהלות בעצלתיים בשנתיים האחרונות וקריאות באי המקום לתרומה כספית ייעודית מהקהילה או מהרשויות, נותרו עד כה ללא מענה

צלם: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

העיר שדרות מתנהלת ב14 השנים האחרונות תחת מעטה מציאות כאוטית שכפתה עליה מלחמת ההתשה מול עזה. הבתים שנבנו בה בראשית ימיה עשויים מחומרים שאינם עומדים בהתפוצצויות של רקטות, ולצד צפיפות אוכלוסין גבוהה בחלק מהשכונות הפך גם בית הכנסת בשכונת נתן אלבז למקום מסוכן ולא ממוגן עבור אוכלוסיית המתפללים המקומית.

תחילת סיפורו של בית הכנסת הזה בשתי דירות ישנות בשדרות שהפכו לגן ילדים, אחר כך לבית כנסת שכונתי שבו בית מדרש ועזרת נשים. הרבה אנשים באו מאז ובאים היום, והמקום צר מלהכיל. "סיימנו לפני שנתיים את בניית היסודות, הרצפה, המבואה והקירות. עכשיו מחכים לגג. זה כמו שנאמר בתפילה: "פותח את ידיך" ומבקשים שפע. הקירות מדברים בעד עצמם ומחכים לשפע ומיגון", אומר הרב שמעון בר יוחאי, רב בית הכנסת. "כשאנחנו מלאים עד אפס מקום ויש אזעקת 'צבע אדום' בר מינן ! כולם רצים ראש בראש וזו קטסטרופה . פה צריך להיות מבנה ממוגן", לשון דבריו.

"הרבה אנשים הם חילונים", אומר יוסף סבג, מתפלל ותיק בבית הכנסת. "אפילו עבריינים מקומיים עומדים בחוץ בגלל שאין מקום בפנים". יצחק ועקנין, מתפלל קבוע ואב ל 11 ילדים נותן דוגמא משלו לסכנה האפשרית, דווקא לקהל הצעיר. "כשיש לך 3-4 ילדים לרוץ איתם בזמן אזעקת צבע אדום באמצע תפילה זו בעיה. חלק מילדיי כבר לא יבואו להתפלל פה מהפחד"

הרב בר יוחאי הקפיד להעביר חלק מהתרומות שקיבל לניהול המקום ולתלמידים שפקדו אותו לחשבון צומח. אחרי שנים הצטברה בו קופה נאה והוא החליט להכפיל את בית הכנסת ולהפוך אותו למקום בטוח . הקופה נפתחה , הכסף הועבר לצרכי הבניה , תרומות סמליות נוספות זרמו , היסודות כבר התרוממו , אבל לפני שנתיים התרוקנה הקופה והבניה נעצרה.

חלק גדול מאותם 1.5 מיליון ¤, הסכום הנדרש להשלמת ומיגון המבנה, כבר הושג בתרומה. בין המבורכים בבית הכנסת יש גם אנשי עסקים אמידים, אלא שלמרות הפניות והוצאת קולות קוראים להרים תרומות, יתרת הכסף טרם התקבלה. "אנשים בפנסיה נותנים 100-200 ¤ ואלה שיש להם לא מתחשבים", אומר סבג בכעס.


"אם ייפול פה חס ושלום, טיל בשבת עם עשרות מתפללים יהיה אסון ואז אולי המדינה תבנה מיגון ולא נחכה לתורמים" אומר ועקנין ומפנה אצבע מאשימה לרשויות. המשרד לשירותי דת הוא הגוף שאמון על השלמת צרכי המיגון , אבל כדי לקבל משם סיוע , הוצגה דרישה להעתיק את מיקומו של בית הכנסת לשכונה חדשה יותר. שכונת נתן אלבז בשדרות קמה לפני עשרות שנים ואינה עומדת בקריטריון. נכון לרגע זה, בהיעדר תקציב או פתרון בירוקרטי, הרב והמתפללים מחכים לנס.

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה כי
תקצוב בתי כנסת נעשה דרך הרשות המקומית בלבד. התקצוב נעשה עפ"י בקשה של הרשות בדרך כלל לשכונות חדשות או באזורים שבהם אין בתי כנסת.
בעיריית שדרות אמרו כי במסגרת התקציבית שלה יש באפשרותה לבנות בתי כנסת חדשים אך רק בשכונות החדשות וזאת על פי צרכי התושבים במקומות בהם לא קיימים בתי כנסת.
יחד עם זאת ראש העיר עומד כל העת לימין בית הכנסת המדובר ואף קיים בלשכתו פגישות עם תורמים בנוכחות רב בית הכנסת וזאת על מנת למצוא פתרונות לבעיה כפי שעשה בעבר עם בתי כנסת נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully