וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש השנה בפתח: עמותות הסיוע לנזקקים עדיין לבד במערכה

בממשלה מבטיחים, כמדי שנה, להקצות תקציבים נכבדים לתמיכה בנזקקים. אלא שעמותות המזון למודות האכזבות קוראות לפוליטיקאים לתת לנושא עדיפות בתקציב המדינה. "מתכוונים לעקוב"

חלוקת מזון בפתחון לב בראשון לציון, מרץ 2015. ראובן קסטרו
נזקקים עומדים במרכז חלוקה של עמותת "פתחון רב" בראשון לציון/ראובן קסטרו

שר הרווחה חיים כץ הודיע אתמול (ראשון), שבוע לפני ערב ראש השנה, על הקצאת 30 מיליון שקל לעמותות המזון. על פי ההודעה, חצי מהסכום, 15 מיליון שקל, יחולק מידית והחצי השני יחולק אחרי החגים. אלא שמספרים שנזרקים לאוויר שומעים בעמותות המזון כבר עשור, ואת הכסף שעובר בפועל - איש עוד לא ראה.

על פי דוח של הביטוח הלאומי שבפורסם בשנה שעברה, 18.8% מתושבי ישראל, שהם 532 אלף משפחות, חיים באי-ביטחון תזונתי - מצב שבו אדם מתקשה לספק צרכי מזון בכמות ובאיכות הנדרשים. בנוסף, כ-243 אלף משפחות חיות באי-ביטחון תזונתי חמור. בשל העובדה שהמדינה לא פועלת לטפל בנזקקים בעצמה, העמותות נחלצות לסייע ועושות את מה שהן יודעות לעשות הכי טוב - לתמוך באלה שידם אינה משגת.

לקריאה נוספת:
"לקט ישראל" מגיע לאילת: "פוטנציאל של 324 אלף ארוחות"
"הלב נצבט": האנשים שנלחמים למלא את המקרר לפסח
סקר: 81% בעד שהמדינה תסייע לנזקקים - ולא העמותות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עם כל שקל שאנו משקיעים אנו מצילים מזון בסכום גבוה פי חמש". משאיות של "לקט ישראל"/מערכת וואלה!, צילום מסך

רק בינואר 2014, אחרי שנים של יוזמות שונות שהסתיימו בלא כלום, הכריזו שר האוצר ושר הרווחה דאז, יאיר לפיד ומאיר כהן, על הקצאת 230 מיליון שקל לנושא הביטחון התזונתי כש-60 מיליון שקל יועדו לעמותות הסיוע במזון. ההכרזה נעשתה, אך הכספים נתקעו בסבך בירוקרטי ושוב נותרו להן עמותות המזון להתמודד עם הביקוש הרב לסיוע במזון בחגים. בסוף השנה שעברה סוף סוף נראה היה שחלה התקדמות כשמשרד הרווחה פרסם מבחן תמיכות עם קריטריונים לקבלת הכסף לעמותות, אלא שגם מהלך זה הוביל אותן למבוי סתום.

"עמדנו בקריטריונים והיינו אמורים לקבל סכום של 175 אלף שקל, אבל כשהבנו שהבירוקרטיה לקבלת הכסף מצריכה אדם במשרה כדי לספק את כל הדיווחים והניירת, החלטנו פשוט לוותר על הכסף", אמרה ענת פרידמן-קולס, מנהלת השיווק של "לקט ישראל", הפועל להצלת עודפי מזון ומספק מזון לכ-180 עמותות ברחבי הארץ. "אנו מקווים שעם שר חדש ומועצה לביטחון תזונתי יהיו יותר כספים, ובכלל שייתייחסו יותר לנושא הצלת עודפי מזון. מדובר בתחום שבו עם כל שקל שאנו משקיעים אנו מצילים מזון בסכום גבוה פי חמש".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

ב"לקט ישראל" עובדים בימים אלו לספק את הצורך לחג הקרוב ואוספים מזון מאולמות ארועים, מצה"ל ומבתי מלון באילת. לדבריהם, בחודש האחרון חולקו יותר מ-1.6 מיליון קילוגרמים של תוצרת חקלאית לנזקקים, בהשוואה ל- 620 אלף קילוגרמים בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של כמעט 40%.

"אנו רואים עלייה עקבית, ובהחלט יש לציין לשבח את החקלאים שתורמים תמיד לאוכלוסיות נזקקות", אמרה פרידמן-קולס. "עמותות הסיוע שאנו עובדים עמן מכירות אותנו ויודעות שאנו מספקים כל מה שיש לנו, אך בתקופות כאלו אנחנו מקבלים גם טלפונים מאנשים פרטיים שמתקשים. לכן אנחנו עושים פעילות ממוקדת מול כל הספקים כדי להגדיל את ההיצע, כי בתקופות כאלו הצורך רב יותר באופן משמעותי".

"אנו מקווים ששר הרווחה ושר האוצר יגבשו תכנית לאומית לצמצום העוני ויקצו תקציב משמעותי"

על פי סקר שערך ארגון "לתת" לקראת ערב ראש השנה בקרב 80 מנהלי ארגונים ועמותות סיוע, 77% מהעמותות מדווחות כי חל גידול בדרישת הנזקקים למזון ו-42% מעמותות הסיוע העידו כי אינן מצליחות לתת מענה ללפחות רבע מהנזקקים הפונים בבקשה לסיוע.

עוד עולה כי 20% מהנשאלים דיווחו על החמרה במצבם של מקבלי הסיוע ו-82% מהם דיווחו כי ההחמרה מתבטאת בעלייה בתדירות הפנייה בבקשה למזון.

"בפתח השנה החדשה 243 אלף משפחות ובהן 285 אלף ילדים אשר חיים באי-ביטחון תזונתי חמור יתקשו לקיים את ארוחת החג בכבוד", אמר ערן וינטרוב, מנכ"ל הארגון. "אנו מקווים ששר הרווחה ושר האוצר יממשו את האג'נדה החברתית שלהם, יגבשו תכנית לאומית לצמצום העוני בהתאם להמלצות הוועדה למלחמה בעוני ויקצו תקציב משמעותי להקמת מיזם לאומי לביטחון תזונתי"

800 אלף תפוחים וארבעה טון דבש ייתרמו לנזקקים

גם בארגון "פתחון לב" נערכים לחג וצפי החלוקה עומד השנה על כעשרת אלפים סלי מזון, הכוללים מוצרי יסוד, פירות, ירקות, בשר ואת מוצרי החג - דגים, תפוחים, דבש, יין ועוד. בסך הכול צופים בארגון כי יתרמו 800 אלף תפוחים, ארבעה טון דבש ו-20 טון דגים בחג הקרוב.

"למרות המראות הקשים במרכזי הסיוע של הארגון אנו רואים בתקציב החדש הזדמנות חשובה לקדם את יוזמת פתחון לב לחקיקת חוק שיחייב את הממשלה לבצע תכנית לאומית רב-שנתית ורב-מערכתית למאבק בעוני" אמר ניסים ציוני, מנכ"ל ומייסד העמותה. "אנו מתכוונים לעקוב אחר פעילות המפלגות בכנסת ולוודא כי אכן יקיימו את הבטחתם".

לקראת החג יוצאת גם "הקרן לידידות" במבצע, שבמסגרתו יעניקו סיוע ל-44 אלף ילדים, חיילים נזקקים ומשפחות חד-הוריות בתקציב שיא של 12.5 מיליון שקלים. במסגרת המבצע יוענקו 14.5 אלף כרטיסים לרכישת מזון בסכום של 500 שקל למשפחות חד הוריות המתגוררות בדיור ציבורי. עוד יוענקו כרטיסים לרכישת ביגוד ל-8,500 ילדים השוהים בפנימיות של משרד הרווחה. 14,100 חיילים בודדים וחיילים נזקקים יקבלו כרטיסים לרכישת מזון ויחולקו 400 ילקוטים לילדים ממשפחות מעוטות יכולת.

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully