וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקצינים המודחים זועמים: "מאשימים את הש"ג ולא את האחראי האמיתי"

7.9.2015 / 0:13

פרסום מסקנות הוועדה לבדיקת מחדלי מצעד הגאווה בירושלים עורר זעם רב בקרב השוטרים, עם הדחתם של שישה קצינים. "לא ייתכן שמערך המודיעין של הימ"ר יוצא ללא פגע, ודווקא אנשי המבצעים חוטפים"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק

שעות אחדות לאחר פרסום מסקנות הוועדה לבדיקת פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, לפיהן שישה קצינים יודחו מתפקידם, מגיעות התגובות הנזעמות: חלק מן הקצינים שהודחו הפנו אמש (ראשון) אצבע מאשימה כלפי מערך המודיעין של היחידה המרכזית (ימ"ר) במחוז ירושלים, שלא "נפגע" מהחלטות הוועדה. "לא ייתכן כי מערך המודיעין של היחידה המרכזית, יחידת הדגל של המחוז, יוצא ללא פגע, ודווקא אנשי המבצעים הם אלו שחוטפים", אמר אחד הקצינים המודחים. "הוועדה החליטה להעמיד לדין את הש"ג, ולא את מי שאחראי באמת למחדל העצום הזה".

ראש הזרוע המבצעית של היחידה המרכזית במחוז ירושלים שהודח מתפקידו, סגן-ניצב שי אללי, אמר בשיחות סגורות כי הופתע מאוד ממסקנות הוועדה, שבחנה את המחדלים שהביאו את ישי שליסל לדקור שישה בני אדם ולרצוח את הנערה שירה בנקי. "מרשי קיבל בהפתעה גדולה את ההודעה", אמר עורך הדין שלו, גדי טל. "מדובר במפקד מוערך ומצטיין שאף היה האיש שהשתלט בעצמו על שליסל. התכנית שהגיש לקראת המצעד הייתה מקובלת על כל הדרגים ואושרה על ידי כמה וכמה גורמים בכירים".

בנוסף להדחה מתפקידו, החליטה הוועדה כי סנ"צ אללי לא ישמש בתפקיד מבצעי במשך חמש שנים. על הקצין הייתה מוטלת האחריות לאיתור "דמויות חריגות" במצעד וברחובות הסמוכים לו. עם זאת, הוועדה אכן ציינה לחיוב את התנהגותו בעת ההשתלטות על שליסל.

ניצב בנצי סאו לביתו של אפרים ברכה, מודיעין. יולי 2015. יותם רונן
"המחיר האישי ששילמו בעלי תפקידים הוא גבוה". ניצב סאו/יותם רונן

במסגרת בדיקת הוועדה נמצאו מחדלים חריפים, ובהם התעלמות מתמונתו של שליסל, אי-חסימת הציר שבו אירע הרצח והתעלמות משמו של שליסל ברשימת השמות שהגיעו ממחוז ירושלים בעניין איומים במצעד. מלבד הקצינים והשוטר שהועברו מתפקידם, הערות פיקודיות נרשמו למפקד מרחב ציון, תת-ניצב אפרים חביביאן, לקצין אגף המודיעין במרחב מוריה, סגן-ניצב שלמה בכר, ולקצין אגף המודיעין במרחב ציון, רב-פקד יצחק שמעיה. בימים הקרובים צפוי ממלא מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו, בכפוף לאישור השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, למנות בעלי תפקידים במחוז ירושלים, על מנת שהמחוז ימשיך לפעול כרגיל.

סאו הורה בעצמו על הדחת הקצינים מתפקדיהם לאור ההשלכות הטרגיות של המחדל. "אירוע הדקירה במהלך מצעד הגאווה ותוצאותיו הטרגיות, אסור היה שיקרו", אמר לאחר פרסום המסקנות. "הנורמה המבצעית במשטרה, בפרט כשמדובר בדיני נפשות, חייבת להיות הגבוהה והמהודקת ביותר, מכך נגזרו הדין הנוקב והמחיר האישי הגבוה. ציבורית, אני מצפה לשיח הוגן, בלתי מתלהם ומאוזן. המחיר האישי ששילמו בעלי תפקיד במשטרה הוא גבוה, הרבה מעבר לנהוג בגופים ציבוריים בכלל ובגופים ביטחוניים בפרט. מאחורי כל מפקד עומדים פקודיו, חלקם מפקדי העתיד, והאינטרס הציבורי הוא לשמר את שדרת הפיקוד ולאפשר למי שראוי להפיק לקחים מטעויות ומכשלים, להשתפר ולהתייעל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ישי שליסל הדוקר במצעד הגאווה, יולי 2015. AP
"הקצינים גילו הקרבה אישית וחירוף נפש". ההשתלטות על שליסל/AP

"מדובר בקצינים ומפקדים רבי ניסיון ועתירי זכויות אשר משמשים דוגמה אישית ואף מופת לאורך שנים בעבודה מבצעית, שיטתית ומאומצת, תוך גילויי הקרבה אישית וחירוף נפש בהגנה על בטחון ירושלים הבירה", אמר ניצב משה אדרי, מפקד מחוז ירושלים, עם פרסום המסקנות. "שוטרי וקציני המחוז הם המגן האנושי בסדרת אירועי טרור וסדר ציבורי רחבי היקף הפוקדים בשנים האחרונות את ירושלים והסביבה ולהנהגת המדינה ולציבור יש על מי לסמוך.

"לאורך זמן, עוד לפני אירוע מצעד הגאווה, ואף מאז קרות האירוע ועד היום, משטרת ירושלים פיקדה ופעלה עם אותם המפקדים ועם אותם השוטרים, על סדרת אירועים גדולים ורגישים וזאת תוך הובלתם לסיומם המוצלח בנחישות ובמיומנות. לעיתים מנעו מפקדי ושוטרי המחוז, הסלמה למשברים בעלי השלכות אזוריות ובינלאומיות".

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully