וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחדל במצעד הגאווה: שישה קצינים במשטרה יודחו מתפקידם

6.9.2015 / 19:23

ועדת הבדיקה שמונתה לחקור את פיגוע הדקירה שבו נרצחה שירה בנקי, החליטה גם לרשום הערה פיקודית למפקד מחוז ירושלים, משה אדרי. ארדן: "מוות שיכול היה להימנע". משפחת בנקי: "הדוח לא ישיב לנו את שירה"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק

שישה קצינים ושוטר יודחו מתפקידם בעקבות מחדל אירוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים – כך קבעה היום (ראשון) ועדת הבדיקה לפיגוע במצעד הגאווה בירושלים לפני כחודש, שבו נדקרה למוות הנערה שירה בנקי ונפצעו שישה בני אדם נוספים על ידי ישי שליסל. האחרון שוחרר כמה שבועות לפני המצעד ממאסר ממושך בגין שלושה ניסיונות דקירה במצעד הגאווה בשנת 2005. עוד קבעה הוועדה כי מפקד מחוז ירושלים, ניצב משה אדרי, יקבל הערה פיקודית נוכח אחריותו באירוע הדקירה. הקצינים הועברו מתפקידם בהמלצתו של ממלא מקום המפכ"ל ניצב בנצי סאו, ובאישורו של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן.

במסגרת הבדיקה נמצאו מחדלים חריפים, ובהם התעלמות מתמונתו של שליסל שהופצה במשטרה, אי-חסימת הציר שבו אירע הרצח והתעלמות משמו של שליסל ברשימת השמות שהגיעו ממחוז ירושלים בעניין איומים במצעד. מלבד הקצינים והשוטר שהועברו מתפקידם, הערות פיקודיות נרשמו למפקד מרחב ציון, תת-ניצב אפרים חביביאן, לקצין אגף המודיעין במרחב מוריה, סגן-ניצב שלמה בכר, ולקצין אגף המודיעין במרחב ציון, רב-פקד יצחק שמעיה. בימים הקרובים צפוי ניצב סאו, בכפוף לאישור השר לביטחון הפנים, למנות בעלי תפקידים במחוז ירושלים, על מנת שהמחוז ימשיך לפעול כרגיל.

ממשפחתה של בנקי בת ה-16 נמסר כי "המשפחה טרם למדה את ממצאי דוח ועדת החקירה. כך או כך, הדוח לא ישיב את שירה לחיק משפחתה". עוד נמסר: "יחד עם זאת, המשפחה מקווה שככל שנמצאו ליקויים כלשהם - הרי שאלו יתוקנו והלקחים יופקו וייושמו באורח העמוק ביותר האפשרי על מנת למנוע הישנות מקרים דומים".

ישי שליסל הדוקר במצעד הגאווה, יולי 2015. AP
שליסל באחד מניסיונות הדקירה במצעד הגאווה, לפני כחודש/AP

ועדת הבדיקה מצאה כי על אף ההכנות וההיערכות ועל אף שהרעיון המבצעי בבסיס התכנון היה נכון, עבודת המטה, הפיקוד והשליטה, המענה המבצעי ובעיקר הציר המודיעיני "לקו בכשלים שגרמו לכך שההתראות והאיומים לא קיבלו בפועל מענה הולם ולא מנעו במבחן התוצאה את כניסתו של המפגע לתהלוכה".

ניצב סאו מסר כי "אירוע הדקירה במהלך מצעד הגאווה ותוצאותיו הטרגיות, אסור היה שיקרו". לדבריו, "למשטרת ישראל יש יכולת לבצע בדיקה עצמית ולשאת בתוצאות. זוהה כשל פקודי ומקצועי של מספר מפקדים ובעלי תפקיד, כל אחד מהם על פי תחומי אחריותו. מדובר בכשל נקודתי של מפקדים טובים ומסורים המובילים כדבר שבשגרה אירועים גדולים ומורכבים לאין ערוך לסיומם המוצלח, והיקף תרומתם לביטחון הציבור ולחוסן הלאומי איננו מוכר לציבור במלוא היקפיו".

עם זאת, הבהיר כי בגלל ההשלכות של אירוע הדקירה, הקצינים נאלצו לשאת בעונש ההעברה מהתפקיד. "יחד עם זאת, הנורמה המבצעית במשטרה, בפרט כשמדובר בדיני נפשות, חייבת להיות הגבוהה והמהודקת ביותר, מכך נגזרו הדין הנוקב והמחיר האישי הגבוה. ציבורית, אני מצפה לשיח הוגן, בלתי מתלהם ומאוזן. המחיר האישי ששילמו בעלי תפקיד במשטרה הוא גבוה, הרבה מעבר לנהוג בגופים ציבוריים, בכלל ובגופים ביטחוניים בפרט. מאחורי כל מפקד עומדים פקודיו, חלקם מפקדי העתיד, והאינטרס הציבורי הוא לשמר את שדרת הפיקוד ולאפשר למי שראוי להפיק לקחים מטעויות ומכשלים, להשתפר ולהתייעל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שירה בנקי, ההרוגה מהפיגוע במצעד הגאווה בירושלים. אוגוסט 2015. באדיבות המשפחה
"המשפחה מקווה שלקחים ייושמו". שירה בנקי שנרצחה באירוע/באדיבות המשפחה

מפקד מרחב מוריה, ניצב-משנה קובי דוידיאן, יודח מתפקידו, לא יקודם במשך חמש שנים ולא ישמש בתפקידים פיקודיים, בשל אחריותו על הצומת שבו אירע הרצח. תחת אחריותו היו מחסום שלא הוקם ברחוב וושינגטון, לא חולקו תמונות של אנשים שמהווים איום לשוטרים במחסומים, אלא רק למפקדים, והתמונות לא הוצאו מן המעטפות עד תום האירוע. כמו כן, התצפיות במרחב של נצ"מ דוידיאן כיסו רק את החלק הפנימי של הצעדה, ולא את החיצוני. ראש ענף מודיעין במחוז ירושלים, סגן-ניצב דורון משה, יודח גם הוא מתפקידו ולא יקודם לתפקיד פיקודי או מבצעי למשך שבע שנים משום שלא ביצע את המוטל עליו – לטפל מודיעינית באיומים על המצעד, ובהם שליסל.

ראש הזרוע המבצעית בימ"ר, סגן-ניצב שי אללי, יודח מתפקידו ולא ישמש בתפקיד מבצעי במשך חמש שנים, משום שעליו הייתה מוטלת האחריות לאיתור "דמויות חריגות" במצעד וברחובות הסמוכים לו. עם זאת, הוועדה ציינה לחיוב את התנהגותו בעת ההשתלטות על שליסל. ראש לשכת מודיעין ובילוש מרחב מוריה, רב-פקד צחי חלפון, יודח גם הוא מתפקידו משום שלא ביצע את תפקידו כראוי, וכך גם אחד מהמפקדים בציר התהלוכה, פקד אולג גולנד. כמו כן, גולנד לא ישמש בתפקיד פיקודי במשך חמש שנים, משום שלא חסם את הצומת שבו אירע הרצח כפי שנדרש ולא פתח את מעטפת התדרוך שבה הייתה תמונתו של שליסל.

כמו כן, ראש מרכז דיווח ותיאום באגף החקירות והמודיעין, רב-פקד דורון שלום, יודח מתפקידו ותבוטל יציאתו המתוכננת לקורס פיקוד ומטה הקרוב, משום שעל דעת עצמו השמיט את שמו של שליסל כשהפיץ את רשימת היעדים המאיימים במצעד שניתנה לו ממחוז ירושלים. שוטר מג"ב שהיה באירוע, רביח חמוד, יודח מתפקידו כמפקד ולא ישמש עוד בתפקיד פיקודי, נוכח תפקודו הלקוי וחוסר ערנות מבצעית, שאפשרה לשליסל לחדור למעגל הפנימי. על אף זאת, ציינה הוועדה את תפקודו המבצעי של השוטר מרגע שזיהה את שליסל – הוא הבין שמדובר בדמות חשודה, חתר למגע כנדרש משוטר ופעל מידית על מנת לעצור את החשוד. בתשע השניות שבהן פעל מרגע הזיהוי - שליסל הספיק לדקור שישה בני אדם.

ניצב משה אדרי מגיע לבית משפחת בנקי, ירושלים. אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
"לציבור יש על מי לסמוך". ניצב אדרי/נועם מושקוביץ

"מדובר בקצינים ומפקדים רבי ניסיון ועתירי זכויות אשר משמשים דוגמה אישית ואף מופת לאורך שנים בעבודה מבצעית, שיטתית ומאומצת, תוך גילויי הקרבה אישית וחירוף נפש בהגנה על בטחון ירושלים הבירה", אמר ניצב משה אדרי, מפקד המחוז. "שוטרי וקציני המחוז הם המגן האנושי בסדרת אירועי טרור וסדר ציבורי רחבי היקף הפוקדים בשנים האחרונות את ירושלים והסביבה ולהנהגת המדינה ולציבור יש על מי לסמוך.

"לאורך זמן, עוד לפני אירוע מצעד הגאווה, ואף מאז קרות האירוע ועד היום, משטרת ירושלים, פיקדה ופעלה עם אותם המפקדים ועם אותם השוטרים, על סדרת אירועים גדולים ורגישים וזאת תוך הובלתם לסיומם המוצלח בנחישות ובמיומנות. לעיתים מנעו מפקדי ושוטרי המחוז, הסלמה למשברים בעלי השלכות אזוריות ובינלאומיות".

ישי שליסל הדוקר במצעד הגאווה, יולי 2015. AP
"המוות והפציעות יכלו להימנע". משתתפי מצעד הגאווה ההמומים, דקות לאחר האירוע/AP

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן התייחס למסקנות הוועדה ואמר: "אני מקבל במלואן את המלצות ממלא מקום המפכ"ל ומודה לוועדה בראשותו של ניצב בדימוס ישראל יצחק על עבודתה". הוא הוסיף כי מדובר במחדל שניתן היה למנוע: "מותה של שירה בנקי ז"ל ופציעת הצועדים הם אירועים חמורים שניתן היה למנוע ולכן חייבו תחקור והסקת מסקנות אישיות, לצערי, גם אם הן חסרות תקדים בהיקפן. חלק מרכזי מהתרבות הארגונית אותה בכוונתי להטמיע במשטרת ישראל מחייב תחקור כשלים מבצעיים, הפקת לקחים ויישומם". לבסוף אמר: "עם זאת, אני מביע את הערכתי העמוקה לקציני ושוטרי מחוז ירושלים העושים מאמץ אדיר בכל ימות השנה ופועלים בתנאים קשים ומורכבים למען ביטחון האזרחים".

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן בתרגיל פינוי בכלא כרמל, יוני 2015. ערן גילווארג
"מקבל את ההמלצות". ארדן/ערן גילווארג

לפני כשבועיים העלו גורמים בכירים במשטרה טענות כלפי ועדת הבדיקה, לפיהן חבריה התרשלו בעבודתם. הגורמים התייחסו לפרסום בוואלה! NEWS, שלפיו מפקד מחוז ירושלים ניצב משה אדרי נתן לקצין מסוים הוראה לעקוב אחרי שליסל, אך במהלך עדותו בפני ועדת הבדיקה למחדל הושמט שמו – ולכן נדרשה הוועדה לבצע השלמות. לטענתם, "זוהי רשלנות של הוועדה, ולא של אדרי, כי השם של הקצין הזה ידוע ומוכר לכולנו". ממסקנות הוועדה עולה כי מדובר היה בסנ"צ דורון משה.

הגורמים הוסיפו: "איך הוועדה לא בדקה את שמו של הקצין שקיבל את ההנחיות? אדרי הביא פרוטוקולים ותכניות העבודה המעידים על כך שהוא הוציא הנחיה לעקוב אחרי שליסל ולא הסתיר שום דבר". סוגיה זו, שבמסגרתה לא נבדקה עדותו של סנ"צ משה שלפי עדותו של אדרי דיווח כי ההנחיה בוצעה, היא הנקודה המרכזית שבגינה המשיכה ועדת הבדיקה לפעול במטרה להוציא דוח מתוקן יותר.

ישי שליסל, מגיע לכתב האישום במחוזי ירושלים. אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
אינדיקציות לקשר עם מחתרת בת עין. שליסל/נועם מושקוביץ

כמו כן, לפני כשבועיים פורסמו פרטים חדשים על חקירת הרצח במצעד, לפיהם נבדק הקשר בין שליסל לחבר מחתרת "בת עין", שלומי דביר. כתב האישום שהוגש אתמול נגדו בבית המשפט המחוזי שבירושלים אמנם קובע כי הוא פעל לבדו, אך במסגרת החקירה גבתה המשטרה עדויות מדביר לאחר שעלה חשד לקשר בין השניים.

מחומר החקירה עלה כי שליסל ודביר היו בקשר בעת שריצו עונשי מאסר בכלא איילון, וכן עלו אינדיקציות לכך שהשניים עדיין נמצאים בקשר. לאחר ששליסל נעצר, נקרא דביר לתחנת המשטרה שם גבו ממנו חוקרי ימ"ר ירושלים עדות לגבי טיב הקשר שלו עם שליסל. בנוסף, דביר נשאל אם שליסל התבטא בפניו בנוגע לכוונה לפגוע פעם נוספת במשתתפי המצעד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully