וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: אין הגבלה על מספר הפליטים שנסכים לקבל

הקנצלרית אנגלה מרקל הודיעה ש"הזכות למקלט מדיני אינה תלויה בכמות", אולם הבהירה שמי שלא יימצא זכאי למעמד פליט - יידרש לשוב לארצו. המדינה מצפה לקלוט היום עד עשרת אלפים מהגרים, שיעברו דרך אוסטריה. גם ח"כ הרצוג קרא לסייע

צילום:רוייטרס, עריכה: רון וקנין

(לפני ההכרזות: המשבר שהתסיס את הונגריה)

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה הבוקר (שבת) כי אין הגבלה חוקית על מספר הפליטים שיוכלו להיכנס לארצה. "הזכות למקלט מדיני לא מוגבלת בכמות", הבהירה.

"בתור מדינה חזקה ואיתנה כלכלית, יש לנו את הכוח לעשות את מה שנחוץ על מנת להבטיח שכל מבקש מקלט יזכה לטיפול ולבירור הוגנים", אמרה הקנצלרית והדגישה את עמדת ממשלתה שלפיה מי שיימצא לא זכאי למעמד פליט יידרש לשוב לארץ מוצאו. בלי קשר למשבר הנוכחי, גרמניה קולטת מדי חודש עשרות אלפי פליטים, בעיקר מסוריה ומאריתריאה, אשר נמלטו מארצותיהם מאימת הקרבות והמצב הכלכלי הקשה.

עוד על המשבר
אלפי מהגרים הגיעו באוטובוסים לגבול אוסטריה
משבר הפליטים: באירופה רוצים גדר ביטחון כמו שיש בישראל

פליטים מהגרים סורים באירופה משבר הפליטים באירופה. רויטרס
המסע לווינה. אלפי פליטים בדרכם לאוסטריה/רויטרס

משטרת גרמניה אמרה כי לפי הערכות של גורמים רשמיים במדינה, הצפי הוא עד עשרת אלפים פליטים שייכנסו במהלך השבת לעיר מינכן, רובם יגיעו ברכבות מאוסטריה. "עדיין אין מספרים אמינים, אבל ההערכה היא שיעברו את הגבול 10,000-5,000 אנשים", אמר דובר המשטרה. הוא הוסיף כי הרשויות עדיין נערכות לקליטת אלפי הפליטים שהגיעו מבודפשט.

שרת הפנים של אוסטריה, ג'ואנה מיקל-לייטנר, אמרה היום כי המשטרה לא תשמש בכוח כדי לעצור את גל ההגירה. לדבריה, כ-6,500 מהגרים הגיעו היום למדינה, ו-2,200 מהם כבר נמצאים בדרכם לגרמניה. "המשטרה שלנו לא תשתמש בכוח כדי להדוף את האנשים, המשפחות והילדים הללו", הדגישה.

לא רק ישראלים: גרמניה - היעד המועדף בעולם להגירה

מהגרים סורים הגיעו לגבול עם אוסטריה, ספטמבר 2015. רויטרס
מהגרים סורים הגיעו לגבול עם אוסטריה, ספטמבר 2015/רויטרס

ראשת ממשלת פולין אווה קופאץ' הצהירה כי ארצה תקבל רק אלפיים פליטים, וזאת בהתאם ליכולותיה של המדינה. בתום פגישה מיוחדת שעסקה בנושא הצהירה: "המספר הזה הוא מספיק, אנחנו נוכל לטפל בכמות כזאת של אנשים". לדבריה, פולין אמנם חשה הזדהות עם הפליטים ועם מצבם, אולם ציינה כי זו צריכה להיות הזדהות אחראית. "זו לא תהיה סולידריות ללא גבול, אלא כזו שתהלום את יכולותיה של המדינה בלי לערער את יציבותה", סיכמה.

אפילו בפינלנד המרוחקת הודיעו שיסכימו לסייע בפתרון המשבר. ראש ממשלת פינלנד, המיליונר יוהה סיפילה, אמר היום כי הוא מוכן לארח בביתו שבצפון המדינה מבקשי מקלט מתחילת השנה הבאה. סיפילה קרא לכל אזרחי ארצו לנהוג בסולידריות עם הפליטים שמגיעים לאירופה אשר "נסו מהמלחמה ומעוני".

פליטים מהגרים סורים באירופה משבר הפליטים באירופה. רויטרס
"אנחנו רוצים גרמניה". ילדה סורית אוחזת בשלט/רויטרס

קריאה להעניק סיוע נשמעה גם בישראל. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני), טען כי על הממשלה לקלוט פליטים. "אני קורא לממשלת ישראל לבצע מהלך של קליטת פליטים מהלוחמה בסוריה בנוסף לצעדים ההומניטריים הנעשים כבר כעת", אמר הרצוג באירוע "שבת תרבות" בתל אביב. "יהודים לא יכולים להיות אדישים כשמאות אלפי פליטים מתדפקים על חוף מבטחים".

פליטים מהגרים סורים באירופה משבר הפליטים באירופה. רויטרס
פליטים מהגרים סורים באירופה משבר הפליטים באירופה/רויטרס

מנגד, בהונגריה, אשר ספגה ביקורת קשה על ההתמודדות עם הפליטים הרבים ששטפו את המדינה, ממשיכים לגונן על העמדה הנוקשה. שר החוץ המקומי, פיטר סייארטו, טען כי המשבר ההומניטרי הוא "תוצאה של מדיניות ההגירה הכושלת של האיחוד האירופי". לדבריו, מדובר ב"הצהרות חסרות אחריות של פוליטיקאים מסוימים".

הלילה והבוקר הסיעו ההונגרים באוטובוסים כ-4,500 פליטים משטחם אל הגבול עם אוסטריה, משם הם מוסעים ברכבות אל הבירה וינה. בשעות אחר הצהריים הפסיקה הונגריה את ההסעות, ועקב כך מאות מהגרים עזבו את תחנת הרכבת בבודפשט והחלו לצעוד לאורך המסילה לכיוון וינה. אתמול יצאו כאלף מהגרים במסע דומה, אך הם נאספו על ידי האוטובוסים ששלחה הונגריה.

בתוך כך, היום הודיע ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, כי אם הפרלמנט יאשר זאת, המדינה תציב כוחות משטרה וצבא בגבולה הדרומי עם סרביה ב-15 בספטמבר כדי למנוע כניסת מהגרים. "אנו נשתלט על הגבול צעד אחר צעד", אמר. "אנו נשלח את המשטרה. אנו נשלח את הצבא. זה לא 150 אלף מהגרים שבאים, זה לא 500 אלף, זה מיליון, ואז עשרות מיליונים, מפני שאספקת המהגרים היא אינסופית".

"אנחנו שמחים"

עוד בטרם זכו למעט חסד, נאלצו אלפי המהגרים התשושים לשאת את ילדיהם הקטנים בגשם השוטף לעבר אוסטריה. כשהגיעו, קיבלו פירות ומים מעובדי הסיוע, שחלקם החזיקו שלטים שעליהם נכתב: "ברוכים הבאים".

"אנחנו שמחים, אנחנו נגיע לגרמניה", אמר מוחמד, מהגר סורי. חברו, שסירב להזדהות, התלונן על היחס שקיבלו הוא ושאר הפליטים מהרשויות בהונגריה, שעיכבו אותם במשך ימים מלהגיע למחוז חפצם ואילצו אותם לישון בתחנות הרכבת ובמרכזי הרישום. "הונגריה צריכה להיות מסולקת מהאיחוד האירופי. כזה יחס רע קיבלנו", אמר.

חלק מהמהגרים שהגיעו לאוסטריה פנו לתחנת הרכבת המקומית שבמחוז בורגנלנד, זאת במטרה להגיע לגרמניה. יתר המהגרים הועברו להתאוששות ומנוחה מהמסע במחנה שהוקם בעירייה ניקלסדורף. בתקשורת המקומית דיווחו כי בגבול המתינו אזרחים אוסטרים שקיבלו את פניהם במחיאות כפיים. מתנדבי "הצלב האדום" חילקו למהגרים מזון, שתייה ושמיכות.

(עדכון ראשון: 12:08)

פליטים מהגרים סורים באירופה משבר הפליטים באירופה. רויטרס
פליטים מהגרים סורים באירופה משבר הפליטים באירופה/רויטרס
מהגרים סורים הגיעו לגבול עם אוסטריה, ספטמבר 2015. רויטרס
מהגרים סורים הגיעו לגבול עם אוסטריה, ספטמבר 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully