וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מובילת מהפכת הקנאביס הרפואי במקסיקו: ילדה בת שמונה

התסמונת שבה לוקה גרייס הקטנה הביאה אותה להיות האזרחית הראשונה שמקבלת אישור לצרוך קנאביס רפואי במדינה. ואולם, טרם ברור אם הממשל יוותר על עמדתו הנוקשה בנושא ולא יטיל וטו על ההחלטה. "הילדה תפרוץ את הסכר"

צילום: רויטרס

גרייס הקטנה אמנם רק בת שמונה, אולם ייתכן שכבר עכשיו היא תחולל מהפכה במקסיקו. בשל התסמונת האפילפטית הקשה שבה היא לוקה היא עשויה להפוך בקרוב לצרכנית הקנאביס הרפואי הראשונה, במדינה שמתנגדת בתוקף לכל שימוש בסמים בשטחה בעקבות קרטלי הענק שפועלים בה. גרייס סובלת מאפילפסיה קשה המתבטאת במאות התקפים ביום, כאשר ביניהם היא בקושי מצליחה לתפקד. לדברי אמה, מיאלה, "כשהייתה בת שנה וחצי גרייס אמרה 'אמא' ושתתה מבקבוק, אבל היום היא לא אומרת דבר, מחזיקה בבקבוק של תינוקות וזוחלת".

תסמונת לנוקס הנדירה שבה לוקה גרייס היא צורה של אפילפסיה המתפרצת בגיל הילדות, ונחשבת קשה מאוד לטיפול. התסמונת מאופיינת בהתקפים תכופים מאוד, ולעתים קרובות אף בפיגור שכלי ובבעיות התנהגותיות שונות. אלא שממשלת מקסיקו לא התרגשה עד כה מסיפורה של גרייס, וסירבה בתוקף להעניק לה רישיון לשימוש בתרופות המכילות קנבידואיל (CBD), אחד המרכיבים בצמח הקנאביס. למרות ההתנגדות הנחרצת של המדינה, בית משפט במקסיקו העניק לפני שבועיים להוריה הנואשים אישור לקנות שמן קנאביס – אך טרם ברור אם המדינה תסכל את הניסיון של המשפחה להציל את בתם.

גרסיאלה בת השמונה, שעשויה להיות הראשונה שתקבל אישור לצרוך קנאביס רפואי במקסיקו, ספטמבר 2015. רויטרס
"היא כמו תינוק, אבל בגובה 1.15 מטר ובמשקל 18 קילו"/רויטרס

קנאביס לא היה הפתרון הראשון שאותו ניסו הוריה של גרייס: הילדה בת השמונה כבר הספיקה לעבור שורה ארוכה של טיפולים ואף ניתוח מוח בניסיון להקל על כאביה, אולם דבר לא עזר ומספר ההתקפים ביום כבר טיפס ל-400. ביום-יום היא נעה ממקום למקום בכיסה גלגלים ורוד, כאשר הוריה תמיד לצידה. "היא כמו תינוק, אבל בגובה 1.15 מטר ובמשקל 18 קילו", אמרה אמה, הנדסאית בת 34 שחייה סובבים סביב המחלה של בתה.

החיים של האם ושל האב ראול השתנו כאשר יום אחר שמעו על ילד בעל אותה תסמונת כמו של בתם, שמתגורר בקולורדו – אחת מן המדינות בארצות הברית שהתירה שימוש בסמים קלים - הן לצריכה עצמית והן לצרכים רפואיים. אותו ילד טופל בשמן קנאביס ומצבו השתפר משמעותית. ראול עשה דרכו לעבר קולורדו, ואחרי נסיעה של 2,000 קילומטרים, גילה שאסור לו לקנות קנאביס במדינה משום שאינו תושב המקום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
גרסיאלה בת השמונה, שעשויה להיות הראשונה שתקבל אישור לצרוך קנאביס רפואי במקסיקו, ספטמבר 2015. רויטרס
"הוכח שוב ושוב שמרכיבים רבים של מריחואנה יעילים עבור תסמונת לנוקס"/רויטרס

לאחר מכן פנו ראול ומיאלה למשרד הבריאות אך נענו בשלילה. הם לא התייאשו ולקחו את המאמצים צעד קדימה, כשעתרו לבית המשפט. שם, בפסק דין תקדימי, שופט פדרלי החליט לפני כשבועיים כי הוא מתיר להם לייבא שמן קנאביס עבור בתם הקטנה. "הוכח שוב ושוב שמרכיבים רבים של מריחואנה יעילים עבור תסמונת לנוקס", כתב הפסיכיאטר גדי זביקי בהמלצתו לשופט.

עם זאת, המאבק המשפטי של גרייס לא ייגמר אם התובע הכללי יחליט להטיל וטו על פסק הדין ולבטל אותו, לאור המלחמה המתחוללת במדינה נגד תעשיית הסמים. מקסיקו מנהלת מאבק מתמשך נגד קרטלי הסמים בשטחה, שהותירו עשרות אלפי הרוגים בשנים האחרונות במסגרת מלחמות בין ארגוני פשיעה. לפיכך, הנשיא אנריקה פניה נייטו מוביל את ההתנגדות המוחלטת לכל סוג של לגליזציה במדינה, כאשר בינתיים מדינות נוספות בארצות הברית ממשיכות להתיר בדרכים שונות צריכת מריחואנה.

גרסיאלה בת השמונה, שעשויה להיות הראשונה שתקבל אישור לצרוך קנאביס רפואי במקסיקו, ספטמבר 2015. רויטרס
המאבק במשפטי בחוץ, המאבק היומיומי בבית. גרייס מקבלת תרופה עם אמה ואחותה/רויטרס

"ילדה אחת ביצעה את הצעד הראשון לפריצת הסכר האבסורדי של מקסיקו", אמר פרננו בלאוזראן, מחוקק לשעבר בפרלמנט במקסיקו, שיזם הצעת חוק להכשרת מריחואנה רפואית. לדבריו, המקרה שלה יוכל לשנות את גורלם של רבים נוספים שזקוקים לטיפול עבור מחלות כמו סרטן וטרשת נפוצה במדינה.

בעוד המאבק המשפטי נמשך, המשפחה של גרייס מנהלת את המאבק היומיומי שלה בבית, כשהוריה עוסקים בהרגעת הפרכוסים של הילדה. כשהיא מחייכת, כך סיפרה אמה, המשמעות היא שהיא עומדת לקבל פרכוס נוסף. גופה יתקשח, נשימתה תהפוך כבדה ועיניה ינועו במהירות מצד למצד. בין התקף להתקף, משפחתה מנעימה לה את הזמן במשחקים ובבילויים משותפים יחד עם אחותה הקטנה. כשהם הולכים לבריכה או לטיול ומשכיחים מעצמם מעט את המאבקים המשפטיים שלהם, היא מגייסת את כל כוחותיה – ומצליחה למחוא כפיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully