וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוצרים מחו על האפליה בתקצוב מוסדות החינוך: "בנט שכח אותנו"

דנה ירקצי ומשה שטיינמץ

3.9.2015 / 0:56

כ-150 בני הדת הנוצרית הפגינו ביפו נגד משרד החינוך, בטענה שזה קיצץ בתקציבי מוסדות החינוך הנוצריים והגביל את גובה תשלומי ההורים שהם יכולים לגבות. 33 אלף תלמידים טרם שבו לספסל הלימודים. "נשבות עד שישמעו את הקול שלנו"

הפגנה של בני העדה הנוצרית נגד משרד החינוך ביפו, ספטמבר 2015. דנה ירקצי, מערכת וואלה!
ההפגנה ביפו, אתמול/מערכת וואלה!, דנה ירקצי

מחאת מוסדות החינוך הנוצרים מתרחבת: כ-150 תלמידים במוסדות חינוך נוצריים ובני משפחותיהם הפגינו אתמול (רביעי) נגד אפלייתם לרעה, לטענתם, של בתי הספר הנוצריים בתקציבים ובשירותים הנלווים לבית הספר. ההפגנה נערכה בחצר הכנסייה הקתולית ביפו, כחלק מהשביתה שנערכת ב-47בתי ספר נוצריים במדינה, שבהם לומדים 33 אלף תלמידים אשר טרם שבו לספסל הלימודים.

בוטרוס מנסור, מנכ"ל בית הספר הבפטיסטי בנצרת וחבר צוות המשא ומתן של בתי הספר הנוצריים, אמר לוואלה! NEWS: "משרד החינוך קיצץ בשנים האחרונות ב-45% את הקצבאות שהוא מעניק לנו, ולא הסתפק בכך – אלא גם הגביל את האפשרות שלנו לגבות כסף מההורים". לטענתו, משרד החינוך הגביל את בתי הספר לגבות בין 2,300 ל-2,500 שקלים בשנה. "לפני כן היינו גובים 5,000 שקל בשנה", אמר מנסור והוסיף: "אני אשמח לא לגבות מההורים, אבל כשמשרד החינוך נותן לי 29% ממה שהוא נותן לכל בית ספר אחר - אין לי ממי להביא את הכסף. ההורים לא היו מרוצים משכר הלימוד הגבוה, אבל בלית ברירה כדי להיות חלק מבית הספר הם שילמו".

מנסור אמר כי הדרישה שלהם היא להשאיר את תשלומי ההורים נמוכים, ושמשרד החינוך יתן את ההפרש. "כמו שאצל החרדים, 'מעיין החינוך התורני' והחינוך העצמאי מקבלים מאה אחוז תקצוב", הדגיש.

הפגנה של בני העדה הנוצרית נגד משרד החינוך ביפו, ספטמבר 2015. דנה ירקצי, מערכת וואלה!
הפגנה של בני העדה הנוצרית נגד משרד החינוך ביפו, ספטמבר 2015/מערכת וואלה!, דנה ירקצי

עם פרוץ המאבק, הזהירו בהנהלת בתי הספר הנוצרים כי הדבר עלול להביא למשבר מול הוותיקן, שכן לטענתם מעמד בתי הספר מעוגן בסטטוס קוו שנקבע בין ישראל לוותיקן. בוטורס טען היום כי "הותיקן מאוד מודאג" וכי נשיא המדינה ראובן ריבלין והאפיפיור ידונו בנושא בפגישתם שתיערך בימים הקרובים.

ראמי סאיג, מורה להיסטוריה ואזרחות בבית ספר 'טרה סנטה' ביפו ואחד ממארגני ההפגנה אמר: "חבל שבמשרד החינוך מתעקשים להילחם בבתי ספר מוצלחים, שחלק גדול מהם קיים מהמאה השמונה עשרה. מקומם אותנו לקרוא פוסט של השר בנט אתמול, שבו כתב שכל תלמידי המדינה התחילו את שנת הלימודים, והתעלם באופן בוטה משלושים ושלושה אלף תלמידים וממוסדות שהם ותיקים יותר מהמדינה. אם השר לא יפתור את המשבר הזה, אז אין שום סיבה שימשיך בתפקידו, כי במדינה מתוקנת, השרים לוקחים אחריות על מעשיהם".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הפגנה של בני העדה הנוצרית נגד משרד החינוך ביפו, ספטמבר 2015. דנה ירקצי, מערכת וואלה!
"השביתה פתוחה עד להודעה החדשה". אתמול/מערכת וואלה!, דנה ירקצי

סלווה חפאג'ה, תלמידת כיתה י"ב בבית הספר, הוסיפה לפני ההפגנה: "משרד החינוך מממן לבתי הספר הפרטיים רק 29% מכלל ההוצאות, ואת השאר אין מאיפה להשלים. שכר הלימוד יעלה, ומי שבאמת משלם זה אנחנו, התלמידים וההורים. כולנו כבר מודעים למצב הכלכלי של רוב המשפחות, במיוחד במרכז. האם זה הוגן למנוע מכל כך הרבה תלמידים ללמוד בגלל כסף? אין לנו פתרון אחר חוץ מלשבות עד שישמעו את הקול שלנו".

נשיא בתי הספר הקתולים, האב עבדול מסיח פאיז פהים, נאם בהפגנה ואמר: "השביתה פתוחה, עד להודעה חדשה. אין דרך חזרה". הונא, אמא של מירבל שעולה לגן חובה בבית הספר 'טרה סנטה' אמרה במהלך ההפגנה: "הילדים שלנו ללא מסגרת, הם חסרי אונים וחסרי תעסוקה. כל החברים שלהם בבתי ספר, ורק הם בבית. אנחנו כהורים מרגישים קיפוח. הילדה שלי שאלה אותי בבוקר 'למה אני לא הולכת לבית הספר כמו כולם?' מה אני אענה לילדה שעולה לגן חובה? שיש אפליה, למרות שאנחנו משלמים מיסים כמו כל שאר אזרחי ישראל?".

(עדכון ראשון: 23:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully