וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: הגורם המזהם ביותר במרכזי הערים – כלי רכב

2.9.2015 / 15:00

דוח של המשרד לאיכות הסביבה, המתבסס על יותר ממאה תחנות ניטור, מצא שבסמוך לכל הצירים הגדולים בערים ישנו זיהום חריג. במרכז ירושלים המצב קיצוני במיוחד. עם זאת, יש מגמה של שיפור מאז 2002. "מורחב המאבק לצמצום הזיהום"

צילום: אבי כהן, ערן גילווארג; גדי וינסטוק

(הוצגה התכנית למלחמה בזיהום האוויר במפרץ חיפה)

מירב הזיהום במרכזי הערים בישראל בשנת 2014 נגרם מפליטת גזים מכלי רכב - כך לפי דוח שפרסם היום (רביעי) המשרד להגנת הסביבה, אשר מתבסס על מדידות ביותר ממאה תחנות ניטור ברחבי הארץ ועל 14 נקודות דיגום. הניטור כלל דגימה של מספר רב של מזהמים בהם חומרים רעילים ומסרטנים. הדוח כולל גם את רשימת מפגעי הריח בשנה שעברה.

בתחבורה נמדדה חריגה של חנקן דו-חמצני הנפלט מכלי רכב סמוך לכל הצירים במרכזי הערים הגדולות. חריגות קיצוניות במיוחד נמצאו בשכונת שמואל הנביא בירושלים ובמרכז הבירה, בתחנות תחבורתיות במטרופולינים הגדולים בחיפה, בירושלים ובגוש דן. בכל נקודות הדיגום נמצאו ריכוזים גבוהים של חומרים אורגנים נדיפים (בנזו-א-פירן ופורמאלדהיד) שהם תוצר של שריפת דלקים בתעשיה ובתחבורה. באזור התעשייה הצפוני של אשדוד נמדדה חריגה שנתית של עופרת בשיעור שהוא פי 1.34 מהתקן וחריגה של קדמיום פי 2.92 מהתקן. כמו כן נמדדו שם ריכוזים גבוהים של ניקל וארסן. מדובר במתכות רעילות ומסוכנות ממפעלי מחזור מתכות ומצברים, בית הזיקוק, ומפעל לייצור חומרי הדברה.

עוד ידיעות בנושא
כיצד מתגלגלת פסולת הפלסטיק שמושלכת לים - עד לצלחת שלנו?
מחקר: המלחמות במזרח התיכון הפחיתו את זיהום האוויר
התכנית המהפכנית למלחמה בזיהום: "אזורי אוויר נקי" בחיפה

בשנת 2014 ביצע המשרד להגנת הסביבה 257 בדיקות פתע בארובות מפעלים, אשר כללו 42 מתקנים ב-35 מפעלים. בדיקות הפתע בוצעו לצורך פיקוח ובדיקה של אמינות תוצאות הבדיקות התקופתיות המבוצעות על ידי המפעלים עצמם. בבדיקות נמצאו חריגות בשמונה מפעלים והם נמצאים בהליכי אכיפה על ידי המשרד להגנת הסביבה.

נתיבי איילון, אוגוסט 2015. מגד גוזני
חריגה סמוך לכל הצירים במרכזי הערים הגדולות. נתיבי איילון פקוקים/מגד גוזני

יצוין כי החל משנת 2002 ישנה ירידה קבועה בזיהום האוויר מתעשייה ותחבורה, ובכל התחנות נמדדה ירידה בריכוזי חנקן דו-חמצני בעקבות שיפור באיכות הדלקים והחמרה בתקני הפליטה של כלי רכב. "המשרד להגנת הסביבה מרחיב את הפעולות במאבק לצמצום זיהום האוויר על ידי עידוד ותמריצים למעבר מפעלים לשימוש בגז טבעי, הגברת פיקוח ואכיפה והרחבת הביקורות ובדיקות הפתע במפעלים, הסבת משאיות ואוטובוסים לשימוש בגז טבעי, פרוייקטים לצמצום נסיעה ברכבים פרטיים ועוד".

השר להגנת הסביבה אבי גבאי אמר לאור הנתונים: "דרוש שינוי דרמטי בטיפול בזיהום אוויר מתחבורה ומתעשייה בישראל. תכנית הפעולה במפרץ חיפה היא רק ההתחלה ונוביל לצעדים נחרצים בערים נוספות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully