וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפרוש מאש"ף? אבו מאזן כנראה רק מאותת "תחזיקו אותי"

1.9.2015 / 22:26

הודעת יו"ר הרשות הפלסטינית לפיה לא יתמודד שוב על ראשות הוועד הפועל אינה דרמטית כמו שהיא נשמעת. גם אם הדבר יתרחש, המהלך ישפיע מעט מאוד על ניהול הרשות, שכן פרישה מתפקיד היו"ר אינה נראית באופק

צילום: שי מכלוף, עריכה: שניר דבוש

(פגישת אבו מאזן והרצוג לפני כשבועיים)

הדיווחים שהתפרסמו אמש (שני) בתקשורת הפלסטינית עשויים להישמע דרמטיים לאוזן ישראלית. הנה, אבו מאזן, יו"ר הרשות ויו"ר אש"ף, מודיע בישיבה של הוועדה המרכזית של הפתח (הנהגת התנועה) כי אין בכוונתו להתמודד בעוד שבועיים בבחירות לוועד הפועל של אש"ף. כלומר, אבו מאזן לא יהיה עוד ראש אש"ף.

לכאורה זה צעד היסטורי. יורשו של יאסר ערפאת "מפנה את מקומו" לטובת אחר. אחד ממשתתפי הפגישה, אמין מקבול, סיפר הבוקר לסוכנות הידיעות מען, כי אבו מאזן אף סיפר לנוכחים שבפגישתו עם מלך ירדן עבדאללה, הסביר שעבר את גיל 80 וכעת הגיע הזמן לפנות את הזירה (באש"ף) לדם צעיר יותר. לדברי מקבול, הנוכחים ביקשו מאבו מאזן להשהות את החלטתו.

עוד בוואלה! NEWS:
גיבוי מבית: ראש אגף החקירות יעיד לטובת ניסו שחם
2 אחיות נהרגו בהתנגשות חזיתית בעמק יזרעאל; אמן נפצעה קשה
"שקרן, אין לך בושה": צפו במתנגדת למתווה הגז תוקפת את שטייניץ

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, 2015. ראובן קסטרו
לעת עתה, הוא נשאר בתפקיד יו"ר הרשות. אבו מאזן/ראובן קסטרו

פרשנים פלסטינים שונים חלוקים בדעתם לגבי רצינות כוונותיו של אבו מאזן. יש מי שטוען כי בכל מקרה אבו מאזן, למרות הצהרתו זו, יתמודד בבחירות לוועד הפועל במהלך ההצבעה המתוכננת ב-15 בחודש בישיבת המועצה המרכזית של אש"ף. אחרים טוענים כי אבו מאזן אכן יעזוב את הוועד הפועל. אולם כולם מסכימים שלעת עתה אבו מאזן יישאר בתפקיד יו"ר הרשות ופתח. כלומר, ההשלכות בפועל על ניהול הרשות מעטות, אם בכלל.

אבו מאזן רוצה לשדר לישראל ש"עסקים לא כרגיל"

בשנים האחרונות תפקידו של אש"ף בניהול המדיניות הפלסטינית הוא סמלי בלבד. אש"ף הוא זה שאחראי אמנם רשמית על ניהול המשא ומתן מול ישראל (כלומר ראש צוות המו"מ סאיב עריקאת), אך גם כאן ההחלטה נותרה בסופו של דבר בידי אבו מאזן - וכך גם יהיה. גם אם אבו מאזן לא יהיה חבר בוועד הפועל של אש"ף ולא יעמוד בראשו, כל החלטה שעוד נותרה במסגרת סמכויות הארגון (ויש מעטות כאלה) תעבור דרך לשכתו של אבו מאזן.

רמאללה, מאי 2015. זיו קורן, מערכת וואלה! NEWS
ההחלטה נותרה בסופו של דבר בידי אבו מאזן. סאיב עריקאת/מערכת וואלה! NEWS, זיו קורן

יו"ר הרשות הפלסטינית עסוק בשבועות האחרונים בניסיון לשריין את מקומם של מקורביו בצמרת פתח (למקרה שהוועידה השביעית של התנועה תתכנס סוף סוף), בהרחקה של יריבים פוטנציאליים (יאסר עבד רבו, סלאם פיאד, מוחמד דחלאן) וכעת גם בהבטחת מקום מקורביו בוועד הפועל של אש"ף. לדעת פרשנים ברמאללה, לאחר שיבטיח כי אנשיו יאיישו את משרות המפתח בוועד הפועל, יוכל לעזוב את המשרה הזו כדי לשדר לישראל ולציבור הפלסטיני ש"עסקים לא כרגיל".

הפרישה מאש"ף, אם תתרחש, היא צעד סמלי בעיקר שנועד לאותת לישראלים "תחזיקו אותי", ואולי צעד מקדים למהלך בעל משמעות רבה יותר - עזיבת תפקיד יו"ר הרשות. אולם שוב, החלטה שכזו אינה נראית באופק. ואם אתמול השמיע אבו מאזן אמירה בדבר רצונו לעזוב את הוועד הפועל של אש"ף, צריך לשים לב גם למה שלא נאמר - הוא לא דיבר על התפטרות מתפקידו כיו"ר הרשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully