וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לתלמידים: "מצוינות לצד ציונות"; ריבלין: "לא ניתן ידנו לפיצול"

שבתי בנדט, דנה ירקצי, גלי גינת, רויטל בלומנד ויקי אדמקר

1.9.2015 / 18:15

ראש הממשלה העביר שיעור בכיתה א' באשקלון, הנשיא פתח את שנת הלימודים בשומרון, ובנט ביקר בביה"ס של המרכז הרפואי שניידר. בביה"ס הדו לשוני הלימודים נפתחו בצל החששות מגילויי שנאה ובדרום ת"א נתלו שלטים נגד "השתלטות" המסתננים. כך נראה ה-1 בספטמבר

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

כ-2.2 מיליון תלמידים וילדי גן פתחו היום (שלישי) את שנת הלימודים תשע"ו ברחבי הארץ. בין הילדים החוששים וההורים הנרגשים, ניתן היה לראות גם את ראשי המדינה, שהגיעו לאחל לדור הצעיר בהצלחה. "השיעור הראשון בכיתה א' היה 'שלום כיתה א', בדגש על השלום. אנחנו מחנכים את הילדים שלנו לשלום", אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שביקר בבית הספר היסודי "רמת כרמים" באשקלון.

"כמה קילומטרים מכאן, חמאס מלמד את הילדים שלו את ההיפך מהשלום והוא מנסה מדי פעם לירות עלינו, עליכם", הוסיף ראש הממשלה, "והמדיניות שלי היא ברורה - אפס הבלגה, אפס הכלה, אפס סובלנות לטרור. אנחנו מגיבים על כל ירי לשטחנו, אם בפעולות גלויות ואם בפעולות סמויות, ואנחנו גם מסכלים טרור, כפי שעשינו אתמול בג'נין", אמר בהתייחסו למעצר מבוקשי חמאס בעיר הפלסטינית, שבמהלכו נפצע לוחם ימ"מ באורח בינוני.

עוד בוואלה! NEWS:
פיזור מחדש וארצות בטוחות: תכנית מרקל לפתרון משבר המהגרים
עוקץ המיליונים: עשרות חשודים בהונאת בנקים באמצעות זיוף
בגלל הלגלוג: אקוניס מבקש להשמיט את "החלל" משם משרדו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתיחת שנת הלימודים בבית ספר באשדוד. 1 בספטמבר 2015. ניר קידר, פול צלמים
נתניהו בבית הספר "אמירים" באשדוד/פול צלמים, ניר קידר

נתניהו איחל החלמה שלמה לפצוע, והדגיש: "אנחנו רוצים בשלום, אבל קודם כל עלינו לשמור על הארץ שלנו, לשמור על הילדים שלנו, לשמור עליכם. זו המחויבות הראשונה שלנו - הביטחון שלכם, ילדים".

לפני הביקור באשקלון, ביקר נתניהו בבית הספר "אמירים" באשדוד, שם התקבל על ידי ילדי בית הספר עם דגלים ושירה, ולימד את הילדים את השיעור הראשון. "אנחנו רוצים שתהיו תלמידים מצטיינים ואנחנו רוצים שתהיו גם ציוניים", אמר לילדים הקטנים. "אנחנו רוצים מצוינות וציונות. שגם תהיו אזרחים נאמנים של המדינה, אבל גם תצליחו בזכות עצמכם לעשות המון דברים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בנט בגן הילדים "שיטה" ברעננה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם שר החינוך, נפתלי בנט, הצטרף אל נתניהו ביקורו בבית הספר "רמת כרמים" באשקלון. בנט בחן מקרוב את יישום רפורמת "הכיתה הקטנה", שמטרתה לצמצם את מספר התלמידים בכיתות ולהקל על הצפיפות. "אתם הילדים, דעו שאנחנו מאוד אוהבים אתכם, אני וכל המורים פה", אמר לתלמידים. "עוד לפני הלימודים, חשוב לנו שתהיו ילדים שמכבדים את המורים, את ההורים שאוהבים את המדינה. השנה אתם תלמדו בכיתות קטנות ואני בטוח שהדבר יתרום מאוד להצלחתכם בלימודים. חלמנו על משהו וגרמנו לו לקרות. אני מאחל לכם שתהיו סקרנים, תמיד תשאלו כשלא תבינו דבר מה, שנת חינוך מוצלחת לכם, אני מאמין ואוהב אתכם".

קודם לכן, ליווה בנט את בתו הקטנה אביגיל שעלתה לכיתה א' בבית הספר "אריאל" ברעננה. בהמשך הוא ביקר גם בגן הילדים "שיטה" בעיר, שבו מיושמת רפורמת "הסייעת השנייה", שבמסגרתה ישנן גננת ושתי סייעות בגן. "לשמחתנו, השנה נזכה לעבוד בצוות מתוגבר", אמרה הגננת עליזה דניאל. "אין ספק שמדובר בבשורה גדולה עבורנו. זאת תוספת כוח משמעותית שתאפשר לנו לגעת בכל ילד וילד ובעיקר להיות קשובים לצרכים השונים של הילדים".

ריבלין בפדואל: "תל אביב זה כאן"

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, פתח את שנת הלימודים בבית הספר היסודי "ממ"ד שיל"ת" בהתנחלות פדואל שבשומרון. הנשיא, שהתקבל על ידי התלמידים בדגלים ובשירה, השתתף גם בטקס פתיחת שנת הלימודים ברחבת. "לפעמים גם היום יש אנשים שמדברים על מדינת תל אביב ומדינת ירושלים, מדינת יהודה ומדינת ישראל", אמר ריבלין, "אבל מי שגר כאן יודע שאין כזה דבר מדינת תל אביב ומדינת ירושלים, יש מדינה אחת והיא מדינת ישראל. מי שגר כאן יודע שאנו לא ניתן לעולם את ידנו לפיצולה או לריסוקה של המלוכה הריבונות היהודית פעם נוספת".

נשיא המדינה פתח הבוקר את שנת הלימודים תשע"ו עם תלמידי כיתה א' בבית הספר האזורי "הר-טוב" שבצרעה. 1 בספטמבר 2015. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
ריבלין בבית הספר "ממ"ד שיל"ת" בפדואל/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

לדברי ריבלין, "אני עוד זוכר את הימים בהם כינו את פדואל 'המרפסת של המדינה'. ה'מרפסת' הזו צריכה להיות מרפסת של חיבור, מרפסת של עין טובה. מרפסת שבה העיניים מופנות מערבה, לעבר מישור החוף, לעבר העיר העברית הראשונה ושכנותיה. מרפסת שמביטים ממנה, צפונה ודרומה ואף מזרחה, ומוצאים את המרכז המחבר בין כל חלקי הארץ. על פדואל אפשר לומר: שומרון זה כאן. וירושלים זה כאן. ותל אביב זה כאן. וחיפה זה ממש לא רחוק מכאן".

ריבלין פנה לתלמידים ולצוות החינוכי ואמר: "רק במקום כזה, שיש בו יהדות שורשית וישראליות משותפת ניתן להצמיח את התשתית החינוכית המפוארת אשר נוצרה, ועדיין מתהווה בבית הספר שלכם. תשתית שמכוננת עולם ערכים שמאפשר לנו לחיות יחד, ולהצמיח עתיד טוב יותר".

השר בנט פתח את שנת הלימודים גם עם ילדי המרכז החינוכי, המטופלים במרכז שניידר לרפואת ילדים. "זה ללא ספק המקום הכי חשוב שהייתי בו ביום פתיחת שנת הלימודים", אמר. "בבית החולים פגשתי ילדים שלא מוותרים, עם אופטימיות אינסופית ועם צוות מסור שעושה עבודת קודש. אומרים 'כל המציל נפש אחת', אתם מצילים כל כך הרבה, גם בפן הרפואי וגם בפן החינוכי. אני מאחל לכולנו שנת לימודים מוצלחת ובריאה". המרכז החינוכי בשניידר הינו בית ספר ניסויי השייך למשרד החינוך ומטרתו לקיים רצף חינוכי עבור הילד המאושפז.

שר החינוך, נפתלי בנט, מנהל מרכז שניידר, פרופ? יוסף פרס, עם ילדה המטופלת במרכז שניידר, 1 בספטמבר 2015. דוברות מרכז שניידר, מערכת וואלה! NEWS
בנט בבית החולים שניידר/מערכת וואלה! NEWS, דוברות מרכז שניידר

בבית הספר הדו לשוני בירושלים, שהוצת בנובמבר האחרון ועל קירותיו רוססו כתובות גרפיטי, נפתחה שנת הלימודים בהתרגשות. למרות גילויי השנאה שהולכים ומחמירים, הביקוש לרישום הולך וגדל, ובבית הספר חלה עלייה של 18% אחוז במספר התלמידים. היום נפתחה שנת הלימודים עם 670 תלמידים מכל הגילאים כאשר בשל אילוצי מקום נאלצה ההנהלה לסרב לבקשת 125 תלמידים שניסו להתקבל למוסד. לדברי סגל ההוראה, בבית הספר לא מתעלמים מפשעי השנאה ושיחות אודותיהם מתנהלות עם התלמידים, כחלק מהתפיסה החינוכית ותפיסת העולם לחיזוק דו הקיום בין שני העמים.

הבוקר הגיעו מאות התלמידים עם הוריהם נרגשים ושמחים לחזור ללימודים. גם במבט חטוף, ניתן היה לראות את החיבור שיש בין התלמידים, ללא קשר למוצאם. חלק מההורים הגיעו עם עוגות והתלמידים חילקו סימניות ושוקולדים לכל הבאים וברכו אותם לרגל פתיחת שנת הלימודים. בין המבקרים היה גם מפקד מחוז ירושלים צ'יקו אדרי, שרצה לוודא ששנת הלימודים מתחילה כסדרה, וללא אירועים חריגים.

פתיחת שנת הלימודים בבית הספר הדו לשוני בירושלים, 1 בספטמבר 2015. אבי כהן
בית הספר הדו לשוני בירושלים, היום/אבי כהן

רנין ועמנואל, תלמידי כיתה י"א בבית הספר סיפרו כי למרות החששות עקב אירועי השנאה, הם אופטימיים לגבי העתיד. "אני חושבת שנצליח לשבור את השנאה, ולדעתי המסר של בית הספר לדו קיום מחלחל גם למקומות אחרים", אמרה רנין. ועמנואל הוסיף: "עצם העובדה שבית הספר גדל מראה על כך שישנה השפעה, ולמרות החששות בגלל האירועים האחרונים זה משמח לראות שבית הספר ממשיך בשגרה עם המסר שלו, ועוד אחרים רוצים לבוא ולהצטרף".

גם בבית הספר היסודי "ברנר" בגבעתיים פתחו היום את שנת הלימודים בחגיגיות. תרועות שופר והלמות תופים קידמו את פני ילדי כתה א' בבית הספר שנכנסו לקול צהלות תלמידי כיתות ב' עד ח' על שטיח אדום להתחיל את יומם הראשון במערכת החינוך. אימהות דומעות ואבות עם סמארטפונים שלופים תיעדו את הרגע שבו עזבו הילדים את היד והלכו לשבת עם שאר החברים בכיתה. לרגע אחד כל מי שהגיע לחצר הגדולה של בית הספר, עזב את כל מה שנראה לו בוער והתרכז בילדים הקטנים שצעדו עם חיוכים מבוהלים על השטיח האדום. "סוף סוף מתרכזים בדברים החשובים", אמר אחד ההורים.

"בית ספר נראה לי יותר כיף מהגן", אמרה בהתרגשות מיקה גיטלמן, שעלתה לכתה א'. אמה, אורית, גילתה שמפלס ההתרגשות בבית היה גבוה במיוחד לפני 1 בספטמבר. את ילדי כתה א' שהתיישבו לפי כיתותיהם כשסיימו לצעוד על השטיח האדום קיבלו תלמידי כתות ח', הבוגרים של בית הספר, שהכינו טקס לכבוד פתיחת השנה ואיחלו לתלמידים החדשים שנה טובה.

האירועים שהעיבו על החגיגה החינוכית

לצד ההתרגשות והשמחה, נרשמו שני מקרים בשני מקומות שונים בארץ שהעיבו על האווירה החגיגית. בשכונות בדרום תל אביב נפתחה שנת הלימודים בצל החלטת בג"ץ לשחרר כ-1,200 מבקשי מקלט ממתקן חולות. התושבים הפגינו הבוקר במחאה על הקצאת התקציבים לטובת מבקשי המקלט על חשבון התלמידים, וכן בטענה כי מבקשי המקלט השתלטו על מוסדות החינוך שיועדו לילדיהם.

בשכונות קריית שלום, התקווה, שפירא ונווה שאנן שבדרום תל אביב, תלו הורים לתלמידים שלטים במחאה על "השתלטותם" של המסתננים על מוסדות החינוך בעיר. "פעם היה צריך להיות מוקם כאן גן, אבל הכסף נזרק על המסתננים", נכתב. התושבים מוחים גם על הקצאת תקציבים גדולים מצד העירייה והמדינה לטובת מוסדות החינוך של ילדי מבקשי המקלט, בעוד שלטענתם הם משלמים מסים ולא נהנים מאותם תקציבים עבור ילדיהם.

פתיחת שנת הלימודים בשכונות: קריית שלום, נווה שאנן, שכונת שפירא ושכונת התקווה. 1 בספטמבר 2015. מטה מאבק שכונות הדרום, מערכת וואלה! NEWS
השלטים שנתלו נגד האזרחים הזרים בדרום תל אביב/מערכת וואלה! NEWS, מטה מאבק שכונות הדרום

הילה נקווה, תושבת שכונת קריית שלום ואימא של גפן בת החמש, סיפרה כי היא ותושבי השכונה נזנחו על ידי הרשויות. "לא משקיעים בגנים שלנו. הגנים במבנים רעועים מאוד וישנים, שמהווים סכנה לחיי אדם עם מפגעים תברואתיים, רטיבות בקירות, עובש, פטריות, שירותים לא תקינים, חצר מלאה בחול ישן עם צואה ומשחקים שבורים. כל זה, בזמן שבמקום להשקיע במבנים של אזרחי מדינת ישראל, משקיעים בגנים של המסתננים", אמרה.

גם בבית ספר רוגוזין-ביאליק נתלו אותם שלטים. בעבר, שימש בית הספר את ילדי שכונות דרום תל אביב, אך כיום רובו המוחלט מאוכלס בילדי זרים רבים שהגיעו לאזור. לדברי התושבים, עם הגעת המסתננים הוא פשוט "נכבש על ידם". גם בית הספר היסודי הירדן שבשכונת התקווה שימש בעבר את ילדי השכונה, אך על פי ההורים, כיום הם נאלצים לשלוח את ילדיהם בהסעות לבית הספר גיבורי ישראל שבשכונת יד אליהו, עקב נוכחות גבוהה של ילדי זרים.

"אומרים שאין פה גזענות"

בליינש, אימא של מרים שלומדת בכיתה א' בבית הספר, חיכתה לבתה שתצא מהבית ספר בתום היום הראשון ללימודים. "היא לא ישנה כל הלילה בכלל, היא מיהרה לבוא לבית ספר, זו הפעם הראשונה שלה. היא מרגישה שמחה והתרגשות, לא יכלה לאכול בבוקר", סיפרה. "אנחנו כבר שמונה שנים בארץ ובית ספר בסדר גמור. שמעתי שהתלמידים שמסיימים פה הלכו לאוניברסיטת תל אביב. כל התלמידים פה הם ילדים של זרים ובגלל זה רשמתי אותה לפה. אני גם רוצה שהבת שלי תלך לאוניברסיטה. אומרים שאין פה גזענות".

ג'וזפין, עובדת זרה מהפיליפינים ואימא של צ'סטר, שהחל היום את לימודיו בכיתה א' בבית הספר סיפרה שהוא "התרגש להגיע היום לבית ספר בפעם הראשונה". לדבריה, "אני מקווה שהוא ילמד ויצליח. זה קצת מפחיד ומרגש, פעם ראשונה בכיתה א'. המצב מאוד קשה, האריתראים הם כמונו. גם אנחנו צריכים לשלוח את הילדים שלנו ללימודים ואנחנו רק עובדים זרים. מצד שני, הם לא הגיעו בצורה חוקית כמונו. אנחנו הגענו עם כל המסמכים, אז אפשר להבין".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ליד בית הספר רוגוזין/מערכת וואלה!, צילום מסך

בגן חב"ד בכפר יונה סירבו הורים ל-17 ילדים לשלוח את ילדיהם לגן בשל העובדה כי בגן ישנם ילדים יוצאי אתיופיה. "אני מגנה את התנהלותם של כמה הורים בגן הילדים בכפר יונה, שהביעו התנגדות לשילובם של יוצאי אתיופיה בגן ילדיהם", אמר יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד). "זאת התנהגות פסולה בחברה מתקדמת. אני מגבה את משרד החינוך שלא נתן יד להתנהגות הגזענית הזאת".

הרב נחמיה שמרלינג, שליח חב"ד בכפר יונה המעורה בפרטי הפרשה, דחה את הטענות שלפיהן ההורים השביתו את הלימודים בשל גזענות: "מעולם לא סירבנו לקבל אתיופים, יש לנו ילדים ממוצא אתיופי שלמדו אצלנו בשנים קודמות וזו הוצאת דיבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully