וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל מינוי הירש: סקר חושף שפחות מחצי מהציבור מאמין במשטרה

יהושע בריינר

1.9.2015 / 12:02

ברקע הסערה סביב מינוי המועמד החיצוני למפכ"ל, סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה מגלה כי פרשות המין והשחיתות נתנו את אותותיהן - רק 42% מאזרחי ישראל חשים אמון בכחולי המדים, ירידה של 19% בהשוואה לנתונים מלפני שלוש שנים. "תיתכן פגיעה ביכולת ההרתעה מול עבריינים"

צילום: בראל אפרים, עריכה: יאיר דניאל

המשבר באמון הציבור במשטרה ממשיך להעמיק: רק 42% מהציבור העיד על תחושת אמון בכחולי המדים – כך עולה היום (שלישי) מנתוני "מדד הדמוקרטיה" השנתי של המכון הישראלי לדמוקרטיה. מדובר בצניחה דרמטית לעומת נתונים משנים קודמות: 61% מהציבור הביע אמון במשטרה לפני שלוש שנים, כשמגמת הירידה נרשמה גם בשנת 2014.

הנתונים נחשפים על רקע כוונת השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, למנות מועמד חיצוני מחוץ לשורות המשטרה, ובצל הביקורת החריפה על מינויו האפשרי של תת-אלוף (במיל') גל הירש. הנתונים הנוכחיים מעידים עד כמה הארגון, שאמון הציבור היא נשמת אפו, זקוק לשיקום תדמיתו.

לקריאה נוספת:
ועדת טירקל החלה את הדיונים: אילו שפנים יצליח לשלוף הירש?
הירש: מתנהל נגדי מסע השמצות; נתניהו: האדם הנכון במקום הנכון
להביא משמעת למשטרה - ושקט להר הבית: תפקידי המפכ"ל

המפכ"ל הנבחר גל הירש מחוץ לביתו, ראש העין, 31 באוגוסט 2015. ניב אהרונסון
"ייתכן שמשהו מן ההילה של צה"ל ידבוק גם במשטרה". הירש/ניב אהרונסון

הגורמים לירידה החדה ברורים: פרשות המין של הניצבים במשטרה, שהובילו לפרישתם של שבעה קצינים בכירים, וכן פרשות שחיתות ואירועי אלימות משטרתית. "אמנם מידת אמון הציבור ברוב מוסדות המדינה נמצאת בירידה בשנים האחרונות, אולם השחיקה באמון במשטרה בולטת אפילו על רקע מגמה כללית זו והיא ניכרת במיוחד בציבור היהודי", אומרת ראש מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון, פרופ' תמר הרמן.

לעומת המשטרה, הצבא ממשיך לבצר את מעמדו כקונצנזוס לאומי. "צה"ל, בניגוד למשטרה, מצליח לתחזק בקביעות רמון אמון גבוהה מאוד, למעשה הגבוהה ביותר מכל המוסדות שבדקנו", הוסיפה פרופ' הרמן. "הירידה שנמדדה באמון הציבור בצה"ל לאחר מלחמת לבנון השנייה תוקנה תוך זמן קצר על ידי פעולות שנקט הרמטכ"ל אז גבי אשכנזי. בהנחה שתוך זמן קצר המפכ"ל הנבחר ייגש גם כן לתכנון ויישום שינויים מהותיים במשטרה, ייתכן שמשהו מן ההילה של צה"ל ידבוק גם במשטרה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, יוני 2015. ראובן קסטרו
תוצאות הסקר הפוכות מהצהרותיו שנמסרו בסיום הקדנציה. המפכ"ל היוצא, יוחנן דנינו/ראובן קסטרו

המדד השנתי של המכון הישראלי לדמוקרטיה בודק מדי שנה במחקר מקיף את אמון הציבור במוסדות ציבוריים רבים בקרב 1,200 נבדקים ומפורסם בעקביות מאז 2003. נתוניה של המשטרה בשנה הנוכחית, כאמור, ממשיכים להיחלש. למעשה, אחד מכל חמישה אזרחים הצהיר כי אין לו אמון כלל במשטרה, זאת לעומת 8% בלבד שאמרו כי יש להם אמון רב בארגון. נתוני המכון עומדים בניגוד מוחלט לאמירותיו של המפכ"ל הקודם יוחנן דנינו, שבראיונות הפרישה עמד על כך שמחקרים של המשטרה מעידים כי נתוני חוסר האמון של הציבור במשטרה דווקא הצטמצמו בשנים האחרונות.

נשיא המכון, יוחנן פלסנר, אמר כי האמון ההולך ודועך עלול לסכן את שלום הציבור. "אמון הציבור במשטרה מהווה כלי עבודה קריטי. ללא האמון, אזרחים ימעטו בהגשת תלונות, קצינים מבטיחים יעדיפו מסלולי קידום בארגונים אחרים, וחמור מכך – תיתכן פגיעה ביכולת ההרתעה של המשטרה נגד עבריינים. על המפכ"ל החדש, שאני מברך על מינויו הצפוי, להציב בין השאר את אתגר השבת אמון הציבור במשטרה בסדר עדיפות גבוה", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully