וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לא רוצה לגדל אזרחים חושבים

1.9.2015 / 11:00

אהיה מאושר אם תצטיינו בספרות, אם תשקיעו את הנשמה באמנות ואפילו אם תרצו להיות ספורטאיות. בעיקר, אשמח אם תהפכו לנשים חושבות. אודי הירש מסביר למה הקמפיין למען לימודים לחמש יחידות מתמטיקה מרגיז אותו

פתיחת שנת הלימודים בבית הספר אופק ברמלה, 1 בספטמבר 2015. ראובן קסטרו
פתיחת שנת הלימודים בבית הספר אופק ברמלה, 1 בספטמבר 2015/ראובן קסטרו

בנותיי היקרות,

עם תחילת שנת הלימודים החדשה, שבה תלמדו בכיתות א' ו-ד', יש לי בשורות משמחות: אני מוותר לכן. לא, אל תתלהבו. עדיין אתעקש שתלכו לישון בזמן, אעזור לכן בשיעורי הבית (אבל תשאלו את המורות בהזדמנות למה הם כה רבים ומסובכים) ואשתדל שמינון הממתקים שאתן צורכות לא יוביל להעברת שכרי החודשי היישר לקופתו של רופא השיניים, אבל בתחום אחר אני ממש לא מתעקש: אתן לא חייבות לעשות חמש יחידות במתמטיקה.

אולי יצא לכן להיתקל בימים האחרונים באדם קשיש, שמעון פרס שמו, שמככב בתשדיר טלוויזיה מבדח. האיש הזה, אתן מבינות, היה מנהיג השמאל בישראל בעבר, אך תמיד דאג, ברגע האמת, להיכנע לימין. כנשיא הוא עשה יחסי ציבור בעולם לנתניהו, ישב בממשלת שרון, יזם תרגילים מסריחים עם החרדים והקים את ההתנחלויות עם גוש אמונים. זה שיעור חשוב, ילדות מתוקות, יותר מאשר במתמטיקה – לא משתלם להיאחז באובססיביות בדעות שלכן. לא מגיעים ככה לכלום במדינה הזאת. עקרונות זה ללוזרים. אז הסבא החמוד הזה משתף פעולה עם עוד איש ימין, נפתלי בנט – שר החינוך, בשבילכן – כדי לקדם מטרה נעלה: הכפלת מספר התלמידים שמסיימים חמש יחידות במתמטיקה. למה? כי ככה ילדות, תוכלו להיות מהנדסות, או מדעניות, או בנקאיות, ובעיקר תוכלו לפתוח סטרטאפ ולמכור אותו בימבה כסף.

בעצם, כסף הוא העניין, בנות, ולא דעה מדינית. בכל הנוגע לתפיסה כלכלית אין הבדל בין פרס, ידידם של העשירים והאיש שבמידה רבה הוביל את ישראל אל עבר ההווה המופרט והקפיטליסטי שלה, לבין בנט, שהתעשר ממכירת סטרט-אפ. הראשון עטף את האידיאולוגיה שלו באהדתו לננו-טכנולוגיה ולמדע, השני שואף לביצורה של ישראל כסטרט-אפ ניישן. זו הסיבה שקשה להתווכח איתם. מי לא רוצה שיהיו כאן יותר מדענים? מי יתנגד לרצון להציב את ישראל בפסגת ההיי-טק העולמית? למעשה, אני בטוח שכוונותיהם של השניים כנות: בנט באמת רוצה לסייע לתלמידים, ופרס בטוח שזה דבר חיובי. לא כל פעולה של פוליטיקאי או פוליטיקאי לשעבר היא צינית בהכרח.

אלא שהתוצאה היא צינית, בנות. הבעיה האחרונה של מדינת ישראל היא מחסור בבוגרי חמש יחידות במתמטיקה. הבעיה המרכזית היא מערכת חינוך שמשחררת לעולם לא מעט בוגרים אטומים, סגורים, נוטים לגזענות, נטולי מחשבה עצמאית. כפועל יוצא, בשנים האחרונות סובלים לימודי הרוח באוניברסיטאות מקריסה במספר הנרשמים, בעוד יוצאי צבא מתנפלים על תארים במנהל עסקים. מקצועות חשובים כמו פילוסופיה, ספרות והיסטוריה בסכנת הכחדה, בזמן שכולם רוצים ללמוד משהו "פרקטי", מילה מאוסה שתשמעו עוד הרבה, וכדאי שלא תבינו בשלב המוקדם והתמים של חייכן.

שוק העבודה האכזרי, זה של הממשלה שבה בנט חבר, דורס אנשים לא פרקטיים, כאלה שרצו להרחיב דעת. זו גם הסיבה שהוריכם עובדים כל כך הרבה, במקום לבלות אתכן קצת יותר זמן איכות, שהיה מועיל לכן יותר מעוד תרגיל בחשבון. רק שהמדינה שבה אתן גדלות לא רוצה לגדל אזרחים חושבים, משכילים או ביקורתיים. היא מעדיפה רובוטים שאולי יודעים לפתור משוואה ריבועית, אך לא מטילים ספק בערכים שלה, שמורכבים מהמילים "כסף" ו"כוח". את התוצאה תוכלו לקרוא בטוקבקים, גם באלה מתחת למאמר זה. בעצם, אחת מכן עוד לא למדה לקרוא. איזה מזל.

כך שאתן לא חייבות להצטיין דווקא במתמטיקה. אהיה מאושר אם תצטיינו בספרות, אם תשקיעו את הנשמה בשיעורי האמנות ואפילו אם תרצו להיות ספורטאיות. או אז, אולי תרדו לארבע יחידות מתמטיקה מפני שתעדיפו להשקיע את זמנכן הפנוי באימונים ולא בשיעורים פרטיים (כך עשיתי אני, אבל אל תספרו לשר החינוך). אשמח אם תגדלו להיות אזרחיות יצירתיות, בעלות עמוד שדרה ובעיקר ביקורתיות, אם תהפכו לנשים שבוחרות כיצד לנווט את חייהן באופן חופשי, ולאו דווקא בהתאם ללחצים חברתיים. או לקמפיינים של פוליטיקאים.

השר בנט השיק את תכניתו לחיזוק לימודי המתמטיקה: "איום אסטרטגי". מאצ'י הוף
הסבא החמוד הזה משתף פעולה עם עוד איש ימין. שמעון פרס ונפתלי בנט/מאצ'י הוף

אגב, בנות, אזהרה קטנה: בחירה בדרך כזו אין פירושה שחייכן במדינה הזאת יהיו קלים יותר. הרבה יותר פשוט להיות רובוט. אם תבחרו בדרך הקשה, אתן עלולות גם להצטייד בתכונות בעייתיות כגון חמלה, להבחין ברוע, באכזריות, בדריסת החלשים, להתעצבן משחיתויות ואפילו, שומו שמיים, לרצות שדברים ישתנו. כל מיני פרשנים כלכליים יכנו אתכן "בטלניות" או "פרזיטיות" וייתכן שאפילו לא תהיו עשירות. אולי, חלילה, תצאו שמאלניות. במחשבה שניה, תשכחו מכל מה שאמרתי: לכו ללמוד בחמש יחידות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully