וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה ממשיך בגיוס הקול היהודי: "ישראל חזקה מאיראן"

הנשיא האמריקני העניק ריאיון לעיתון יהודי ובו קרא לקהילה לתמוך בהסכם בין איראן והמעצמות. הוא העביר ביקורת על התנהלות נתניהו ואמר: "אם הייתי פועל בכנסת ופועל לטובת עמדה המנוגדת לזו של ראש הממשלה, גבות היו מורמות"

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, העניק ריאיון לעיתון היהודי FORWARD בניסיון כמעט אחרון לגייס את קולה של הקהילה היהודית במדינה לטובת הסכם הגרעין שאליו הגיעו איראן והמעצמות, לקראת ההצבעה לאישורו בקונגרס במהלך ספטמבר. אובמה ביקר את פעילותו של נתניהו נגד ההסכם ואמר: "אם הייתי הולך לכנסת ופועל לטובת עמדה המנוגדת לעמדתו של ראש הממשלה, אני חושב שכמה גבות היו מורמות בישראל".

הוא חזר על אמירותיו על כך שהקשר בין ארצות הברית וישראל חזק ובנוי על "שיתוף פעולה צבאי, כלכלי ותרבותי שיישרדו את המשבר האחרון בין המדינות". הוא קרא לממשלת ישראל לדון על הדרך שבה שתי המדינות ימשיכו לשתף פעולה לאחר החתימה על ההסכם – דבר שלטענתו נתניהו סירב לעשות, לפחות באופן פומבי, מחשש שהדבר יציג חולשה בכל הנוגע לקריאתו לדחות את ההסכם.

אובמה אף התעקש לכנות את הוויכוח כריב משפחתי. "לעיתים, ויכוחים בין בני המשפחה והחברים יכולים להיות מתוחים יותר מאשר ויכוח בין אנשים שלא אכפת לך מהם – כך זה במשפחתי לפחות" אמר בגיחוך. "על כן, גם בשבועות הקרובים, כאשר אנו מגיעים לסיכום העימות בקונגרס בנוגע לאישור ההסכם, אני חושב שזה חשוב לכולם לקחת נשימה עמוקה ולהכיר בכך ששני הצדים אוהבים את ארצות הברית ואוהבים את ישראל".

נשיא ארה"ב ברק אובמה, אוגוסט 2015. רויטרס
"להבטיח שהנשק הגרעיני ירד מהשולחן". אובמה/רויטרס

במהלך הריאיון נשאל אובמה אילו ערבויות יוכל לתת לישראל לכך שההסכם לא יהווה סכנה למדינה. אובמה הדגיש כי הוא מודע לעבודה שחלק מהכסף שישוחרר בעקבות התרת הסנקציות יגיע באופן ישיר או עקיף לטובת יכולות הצבאיות של איראן. "אך כפי שחזרתי ואמרתי", הוסיף. "תקציב הביטחון השנתי של איראן הוא כ-15 מיליארד דולרים. מדינות המפרץ ביחד מוציאות פי שמונה מכמות זו, היכולות הצבאיות של ישראל עולות בהרבה על היכולות של איראן, וכן לא ניתן להשוות בין צבא ארצות הברית לאיראן. אז המטרה של ההסכם הזה הוא להבטיח שהנשק הגרעיני – הדבר היחיד שיכול לשנות את חוקי המשחק – ירד מהשולחן".

כמו כן טען אובמה כי פעולותיה של איראן לערעור היציבות האזורית אינה בהכרח עולה הרבה כסף. לדבריו, איראן אינה מוציאה יותר כספים מארצות הברית, אלא מערימה עליה. "לא היינו מתואמים כנדרש ולא היה לנו מודיעין מספיק טוב כדי להתמודד עם איראן". לדבריו, "אם נעבוד בצורה יעילה עם ישראל ובנות בריתנו האחרות, נוכל לנטרל כל משאב שיועבר למטרות צבאיות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת איטליה מתיאו רנצי בפירנצה, אוגוסט 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"יש לדון על הדרך שבה שתי המדינות ימשיכו לשתף פעולה לאחר החתימה על ההסכם, למרות התנגדות נתניהו"/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

"אני מוטרד לפעמים כשאני שומע אנשים שאומרים כי אלה שמתנגדים להסכם הם פרו-ישראלים. כולנו פרו-ישראלים. השאלה היא איך אנו פותרים את הבעיה הספציפית הזו הנוגעת לנשק הגרעיני האיראני", הוסיף אובמה. בנוגע להאשמות על היותו אנטישמי, אמר אובמה כי הוא נפגע מאמירות אלה והוסיף: "אין כל הוכחה לכך מלבד העובדה שישנם זמנים שבהם איני מסכים עם עמדותיה של ממשלה מסוימת בישראל לגבי נושא ספציפי".

לדבריו, "כאשר המצלמות יתעדו את הוצאת הצנטריפוגות, כמויות רבות של אורניום מועשר יוצאו מאיראן, המתקנים המהווים את הדאגה הרבה ביותר ייסגרו והפקחים יפעלו ביעילות – אני חושב שנאשים יחוו דעה אחרת בנוגע להסכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully